Jag aldrig sett din databas, så jag vet inte vilka tabeller, fält och relationer du har. Du måste alltså förklara det i din fråga om jag skall kunna ge bra svar.
Om jag förstår dig rätt så har du en tabell "Kunder" och i den finns ett fält "Ordersumma" som är en beräkning. Den beräkningen tittar via en relation bort till tex tabellen Order som har ett fält ordersumma. Det fältet i sin tur tittar kanske bort mot Orderader via en relation och summerar summorna på orderraderna. Denna beskrivning är utifrån hur det brukar vara, jag vet som sagt inte hur din databas ser ut.
Det här betyder att i kunder så försöker du göra något icke tillåtet, dvs basera en relation på ett värde som är lagrat tre tabeller "bort" från denna. Kedjan är ju Kunder -> Order -> Orderrader, och det är i den senare som värdet faktiskt lagras.
Men, lätt fixat, du har nästan allt du behöver på plats redan, du har relationer mellan kunder och order och mellan order och orderrader.
Det du behöver göra är att skapa ett nytt fält i Kunder, ett numeriskt fält som kan innehålla ordersumman, vi kan kalla det Ordersumma_lagrad, för att skilja det från Ordersumma_beräknad_via_relation.
Det fältet skall uppdateras via ett manus som har stegen du ser i bilden. Du kan lägga det på en knapp, eller så kan man köra det när databasen öppnas eller stängs (titta under Arkiv > Filtillval).
Relationen mellan kunder och order bygger på ID_Kund (kundnummer, löpnummer), så enligt mitt system för att döpa relationer: TabellenJagStårI _ TabellenJagTittarMot _ FältetJagTittarMed (med _ som skiljetecken), så får den namnet:
Beräkningen du skall använda i "Ersätt fältinnehåll" är alltså
Lycka till!
P.S. Vill du eller någon annan som läser detta, ha den exempel-databas i FileMaker 9 jag har använt för att göra skärmdumparna så hittar du kontaktmetoder till vänster, klicka de färgglada ikonerna.