Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

usb/midi funkar bara på en av två datorer

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som jag skrev i rubriken...
Kör Reason på två datorer, en stationär och en bärbar.
Och till det kopplar jag ett usb/midi-klaviatur (Radium 61).
Det funkar klockrent på den stationära, men när jag flyttar över klaviaturet till den bärbara så vägrar den hitta det i programmen (har även testat i Halion och en fulversion av Ableton Live oxå med samma resultat).
Har laddat ner drivrutiner till båda datorerna. Och när jag går in och kollar under kontrollpanelen --> system --> maskinvara --> enhetshanteraren så står det att alla drivrutiner är instalerade och att enheten fungerar perfekt.
Jag fattar inte varför jag inte får till det.... Finns det ngn kunnig person där ute som är villig att dela med sig av sin kunskap?

Senast redigerat 2008-04-30 15:38
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-30 16:16

Det är nog något drivrutinsmeck, typ att de lyckats installera sig två gånger eller liknande. M-Audios drivrutiner brukar ha den s k egenskapen. Försök avinstallera allt vad M-Audio heter och börja sedan om från början, låt datorn hitta USB-enheten och fråga efter drivrutin - peka sedan ut drivrutinen.

Vet inte om jag missar någon plats där det kan lägga sig drivrutiner, men jag tror att jag fått bort den, men det vill fortfarande inte fungera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-02 11:18

Skumt. Har du testat övriga / alla USB-portar? Förutsätter att det är en PC... detta brukar aldrig strula på Mac nämligen. Mig veterligen?

Jo, jag har testat alla portar.
Testade ett annat M-audio-klaviatur som jag köpte igår. Sket i att installera några drivrutiner alls, och det fungerade klockrent direkt....
Man blir ju lite småless på PC... eller mer på min egen okunskap kanske, hehe....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-04 00:04

Kul att du på så vis löste problemet!

Nja, jag tycker inte man ska klandra sig själv så mycket - sånt här bör fungera bättre, man ska inte behöva vara datorvärldens svar på en raketforskare bara för att kunna använda maskiner till sitt skapande.

Fast jag har ju inte riktigt löst problemet. Jag vill kunna köra båda klaviaturen samtidigt. Så jag måste fortfarande försöka komma på hur jag ska få det första klaviaturet att fungera....

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-05-04 16:25

Är det bara midiklavven som strular eller har du andra usb-problem? Har du några energispar-alternativ igång på laptoppen? XP eller Vista? Eller kanske Win 3.11?

Tycker jag känner igen problemet fast jag hade det med fajawajja. Löste sig genom att ta bort M$ drivisar å installera hårdvarutillverkarens egna.

Kör med XP och har inte haft några usb-problem annars och inge energispargrejer. Hade det varit ngt sådant så borde inte det andra klaviaturet fungerat.

Jag har liknande problem med en trigger finger. Den fungerar på alla datorer utom min egen. Ingen aning om vad det kan vara, tyvär.

  • Medlem
  • 2008-05-05 13:34

Kör ni USB-grejerna med extern strömförsörjning, eller driver ni dem från datorn? Kör man från datorn så kan det vara så att den inte riktigt orkar leverera så mycket ström som den skall. Då borde det kunna strula.

Men om det orkar driva mitt 88-tangenters, så borde det ju (i.a.f i teorin) orka driva det mindre 61-tangenters, eller? Jag kanske är ute och cyklar igen

  • Medlem
  • 2008-05-08 11:44

Olika saker drar olika mycket ström, antalet tangenter spelar ingen roll där.

1
Bevaka tråden