Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini - gå över från PC?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag överväger att inhandla en (begagnad) 1,5ghz Mac Mini med 512mb ramminne. Jag planerar alltså att på heltid byta ut min tidigare PC mot denna. Har även sneglat på en begagnad iBook G4, med ungefär samma specs. Vilken av dessa bör jag välja?

Kommer den att klara av det senaste OSX (Leopard va?), och kommer den att fungera för mina behov?
Det jag främst planerar göra är musikproducering (Reason + Cubase), surfa, lyssna på musik, och använda den för att koppla till min LCD-tv för filmtittande (720pmaterial, som högst). Orkar Mac Mini med detta? Om så inte är fallet, så finns det möjlighet att jag i framtiden kan köpa en ny Mac Mini, då med 1,83 GHz Intel Core 2 Duo och 1gb ram. Hur klarar denna ovan nämnda uppgifter?

Tack på förhand.

Alla mini klarar Leopard. Fast de äldsta med G4-processor är bara nätt och jämnt över systemkravet.

1,5 GHz mini; det innebär att den antingen har G4-processor eller en enkelkärnig Core solo. Det är en liten dator du köper i bägge fallen. Förvänta dig inget.

720p går inte att spela på G4, och säkert inte på Core solo heller. Det krävs en intel-Mini för det, och en med dubbla kärnor (alltså Core Duo/Core 2 Duo).

iBooken är ju trevlig i och med att den är bärbar; men fortfarande lika liten som den första minin du nämnde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 14:01
Ursprungligen av marcushedenstrom:

720p går inte att spela på G4, och säkert inte på Core solo heller. Det krävs en intel-Mini för det, och en med dubbla kärnor (alltså Core Duo/Core 2 Duo).

Det fanns nog aldrig en processor som hette Core Solo. Den hette Core Duo. Skall du ha en med två kärnor så heter den Core 2 Duo. Där försökte verkligen Intel lura alla med luriga namn.

Ursprungligen av bengtb:

Det fanns nog aldrig en processor som hette Core Solo. Den hette Core Duo. Skall du ha en med två kärnor så heter den Core 2 Duo. Där försökte verkligen Intel lura alla med luriga namn.

Fel.

"Apple also sold an entry-level Mac mini with a 1.5 GHz Core Solo CPU, the only Mac ever to use that processor."

Mac mini (Early 2006) från LowEndMac

Ursprungligen av bengtb:

Det fanns nog aldrig en processor som hette Core Solo. Den hette Core Duo. Skall du ha en med två kärnor så heter den Core 2 Duo. Där försökte verkligen Intel lura alla med luriga namn.

En Core Solo är en Core Duo där ena kärnan inte funkar. Istället för att kassera dessa säljer Intel dem billigare (och de drar förstås mindre ström).

Om du vill köra Leopard och producera musik så rekommenderar jag en Core Duo-baserad Mac med minst 1 GB ram, oavsett om du kör bärbart eller minin.

G4 duger fortfarande bra till surf och kontorsarbete men då skulle jag nog inte vilja jobba med musik i kombination med Leopard.

Igen, spara gärna lite extra för att ha råd med mer ram.

Så ni anser att en ny Mac Mini (den med 1,83 GHz Intel Core 2 Duo, samt 1gb ram), lär uppfylla mina önskemål? Kostar ändå bara 5000:-, och det är ändå inte fasligt dyrt. Då får jag ju även en ny dator, med alla garantier och så vidare som det innebär.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-01 14:28

Tror du blir mer nöjd med en Core 2-baserad mini. Framförallt om det är en 1.5GHz G4 du jämför mot.

Satsa på så mycket ram som möjligt. 2GB RAM minimum. Man kan byta själv även fast det kan kännas lite jobbigt. 1GB RAM är att tänja på gränsen faktiskt.

Ursprungligen av Sidde:

Tror du blir mer nöjd med en Core 2-baserad mini. Framförallt om det är en 1.5GHz G4 du jämför mot.

Satsa på så mycket ram som möjligt. 2GB RAM minimum. Man kan byta själv även fast det kan kännas lite jobbigt. 1GB RAM är att tänja på gränsen faktiskt.

Instämmer.

Kom ihåg att köpa minne från någon annan än Apple om du kan sätta i själv. De brukar bli dyrt annars.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-02 09:04
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Kom ihåg att köpa minne från någon annan än Apple om du kan sätta i själv. De brukar bli dyrt annars.

Gäller garantierna från Apple om man sätter in minne själv?

Ursprungligen av ridax:

Gäller garantierna från Apple om man sätter in minne själv?

Bra fråga faktiskt. Jag kollade manualen på Apples hemsida och det finns inga instruktioner för hur man byter minne. Det brukar betyda att man bryter garantin. Jag kanske antog lite slarvigt att man fick göra det själv. Om man inte kan byta själv är det hög tid att vi får en ny revision med en liten lucka undertill så att man enkelt kan sätta i minne!

Finns det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-02 03:19

G4an och Leopard är en ganska tråkig kombination faktiskt. Ska du ha en G4a kör Tiger... Men jag hade lagt dom extra pengarna på en Intel Maskin som inte bara är snabbare utan också stödjer Core Image och har fungerande DVI. Ett plus som switcher är att du också kan köra windows

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-05-02 09:55
Ursprungligen av Csoft:

G4an och Leopard är en ganska tråkig kombination faktiskt. Ska du ha en G4a kör Tiger... Men jag hade lagt dom extra pengarna på en Intel Maskin som inte bara är snabbare utan också stödjer Core Image och har fungerande DVI. Ett plus som switcher är att du också kan köra windows

Jag kör Leopard på min PB G4 1,25 GHz och det fungerar kanon, inga problem alls. Dessutom fungerar det att att spela upp 720p. Har gjort det många gånger. Har ingen koll på om Mini med G4 har sämre grafikkort än min PB men den är ju nyare så...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-03 12:04
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag kör Leopard på min PB G4 1,25 GHz och det fungerar kanon, inga problem alls. Dessutom fungerar det att att spela upp 720p. Har gjort det många gånger. Har ingen koll på om Mini med G4 har sämre grafikkort än min PB men den är ju nyare så...

PB G4 har lite större fördelar med att gränssnittet kan utnyttja CI vilket minin inte kan göra och därför belastas processorn mer. Aftonbladet får min mini att låta som ett reaplan!

720p antar jag att du menar "apple's" 720p i dess quicktime trailers som har väldigt låg bitrate. Prova dra igång en HD sändning i 720p

Min personliga åsikt är iaf att en mini G4a är otroligt långsam. Jag kommer lägga in Tiger på denna så fort jag hittar skivan!

Ursprungligen av Csoft:

PB G4 har lite större fördelar med att gränssnittet kan utnyttja CI vilket minin inte kan göra och därför belastas processorn mer. Aftonbladet får min mini att låta som ett reaplan!

720p antar jag att du menar "apple's" 720p i dess quicktime trailers som har väldigt låg bitrate. Prova dra igång en HD sändning i 720p

Min personliga åsikt är iaf att en mini G4a är otroligt långsam. Jag kommer lägga in Tiger på denna så fort jag hittar skivan!

Den Mac Mini jag tänkte köpa är den från Apple Store - vilken jag antar är G5?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-10 15:58
Ursprungligen av vargfloejt:

Den Mac Mini jag tänkte köpa är den från Apple Store - vilken jag antar är G5?

En ny mac mini, alltså inköp från Apple Store är en Core 2 Duo. Alltså inte en PowerPC G5 aller G4.

G5an kom aldrig till Mac Mini, och för 2 år sedan lämnade Apple den plattformen.

Jag vill inte vara the big party pooper här men jag är lite rädd för att du lköper på dig en för långsam maskin.

Att idag INTE satsa på en IntelMac tycker jag känns lite fel. Fler och fler programvaror är intel-only. Ofta har maskinerna gått mycket. Är det dessutom en bärbar har den kanske kånkats runt mer än vad man vill veta.

Du kommer från PC-världen och är en fena på det, vad kommer din erfarenhet av MacOS bli om du kör det på en gammal maskin där du får tacka nej i hälften av fallen för att din burk inte orkar?

Ponera att jag skulle byta till Windows-sidan och att jag ville köpa en Pentium-II maskin? Skulle du rekommendera det?

Jag gör såhär (detta är en lösning som funkar för mig - du kanske sågar den helt).

Jag köper maskin för 15-16 tusen, tar det på Avbet 3 år. Det blir 400:-/månaden.
För dessa 400 har jag en bra, ny problemfri maskin. Jag tog ingen Hem-PC på jobbet och mina jobbarkompisar betalar faktiskt mer per månad än mig.

En del grejer hade jag redan, skrivare, möss etc. Annat har jag köpt nytt efteråt, Styrkula, Alu-keyboard etc.

När 3 år gått tänker jag sälja den här för vad den kan stå i och lägga de pengarna som grundplåt på en ny och köra samma förfarande.

Vad som KAN bli ett problem för din del är att du vill prova OSX och Mac. Tänk om du blir så missnöjd (betvivlar det) att du vill sälja burken?! Då skall du betala i 2 år och 9 månader till på en maskin du inte ens äger....

Mina två spänn

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-02 10:27
Ursprungligen av Goflorp:

Jag vill inte vara the big party pooper här men jag är lite rädd för att du lköper på dig en för långsam maskin.

Att idag INTE satsa på en IntelMac tycker jag känns lite fel. Fler och fler programvaror är intel-only. Ofta har maskinerna gått mycket. Är det dessutom en bärbar har den kanske kånkats runt mer än vad man vill veta.

Du kommer från PC-världen och är en fena på det, vad kommer din erfarenhet av MacOS bli om du kör det på en gammal maskin där du får tacka nej i hälften av fallen för att din burk inte orkar?

Ponera att jag skulle byta till Windows-sidan och att jag ville köpa en Pentium-II maskin? Skulle du rekommendera det?

Jag gör såhär (detta är en lösning som funkar för mig - du kanske sågar den helt).

Jag köper maskin för 15-16 tusen, tar det på Avbet 3 år. Det blir 400:-/månaden.
För dessa 400 har jag en bra, ny problemfri maskin. Jag tog ingen Hem-PC på jobbet och mina jobbarkompisar betalar faktiskt mer per månad än mig.

En del grejer hade jag redan, skrivare, möss etc. Annat har jag köpt nytt efteråt, Styrkula, Alu-keyboard etc.

När 3 år gått tänker jag sälja den här för vad den kan stå i och lägga de pengarna som grundplåt på en ny och köra samma förfarande.

Vad som KAN bli ett problem för din del är att du vill prova OSX och Mac. Tänk om du blir så missnöjd (betvivlar det) att du vill sälja burken?! Då skall du betala i 2 år och 9 månader till på en maskin du inte ens äger....

Mina två spänn

Nu verkar du inte läst hela tråden, längre ner i tråden säger han att han kanske ska köpa en ny mac mini istället för en begagnad.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-05-02 10:25

Mitt inlägg kanske sågs som om jag rekommenderar G4:an framför Intel, det gör jag inte. Tycker givetvis att man skall köpa så ny burk man bara har råd till, ingen tvekan alls där. Ville bara berätta att det fungerar med en äldre G4 också, så har man inte råd kan det gå med en sådan.

Oops förlåt så mkt....

Bara för att spä på lite om att köra Leopard på en gammal burk: Jag har en iBook G4 med endast 768 mb RAM och la in Leoprden på den, mest för att testa om det öht. går. Det gör det! Över förväntan faktiskt. Kanske inget jag kommer att lägga in Photoshop eller Logic på men det går utmärkt att köra Pages, Keynote (med reservation för att vissa grafiska effekter inte fungerar) samt iLife -08. Rätt imponerande faktiskt.

MEN!
Jag håller ändå med föregående inlägg att det är bättre att investera i en ny Intelburk. Du kommer att få en betydligt rappare dator och försäkrar dig samtidigt om att framtida uppgraderingar av Leopard kommer att fungera på din dator ett tag framöver!
Håkan

Satsar på att köpa den billigaste Minin (core duo), ny. Denna lär fungera för mina behov, right?

Hur går det till att sätta in mer minne i Minin, och vilken sorts minne är det jag ska ha? Är installation av ytterligare minne något jag kan göra själv?

Ursprungligen av vargfloejt:

Satsar på att köpa den billigaste Minin (core duo), ny. Denna lär fungera för mina behov, right?

Japp. Om du vill klämma ur sista droppen prestanda vid musikinspelning gör du klokast i att skaffa en Firewire-hårddisk där du har inspelningsfilerna. Det brukar ge några extra spår utan att det börjar gnissla.

Iomega MiniMax 500GB USB 2.0 Firewire är en stilig hårddisk som har samma design som Mac mini.

Citat:

Hur går det till att sätta in mer minne i Minin, och vilken sorts minne är det jag ska ha? Är installation av ytterligare minne något jag kan göra själv?

Än så länge har ingen bekräftat i tråden att man kan sätta i minne själv utan att bryta garantin. Som jag skrev ovan så hittade jag inget om det i manualen och det är ganska illavarslande.

Här är ett exempel på minne som funkar med mini

Tips: Köp nytt från eBay.

Ursprungligen av Linusstrom:

Tips: Köp nytt från eBay.

Vill verkligen till att kolla upp, vara en "smart köpare" och vara VÄLDIGT försiktig.
Köp i så fall från ett företag, använd ebay.co.uk (inom EU) och köp från ngn som har ett par tusen transaktioner bakom sig.

Risken är annars överhängande att du får en sketen socka i ett paket...

hur bra matchar 'MiniMaxen' minins yta/finish?
det är väl 'silverplast' och inte alu runt om...

Ursprungligen av gabriela:

hur bra matchar 'MiniMaxen' minins yta/finish?
det är väl 'silverplast' och inte alu runt om...

Ska erkänna att jag inte har sett den IRL, jag tänkte mest på de smidiga måtten och att man kan stapla datorn ovanpå.

Eller eBay.de (tyska). Där har de nästan samma tangentbordsuppsättning, så det är bra om man får med ett tangentbord, samt samma strömsladd som vi här i Sverige.

ebay.de är ju nästan bättre. I stand corrected.
Såvida inte Kaiserns Deutsch blir ett problem ?

Det är nog inte helt otänkbart att man bryter garantin när man monterar in ett internminne i en Mini på egen hand. Trots allt så måste man ju öppna "skalet" och göra en hel del för att komma åt minnesplatserna.

Bevaka tråden