hej alla.
Skulle prova att arbeta lite med en extern skärm och riktigt tangentbord ock mus till min macbook air idag (om modell har betydelse).
kopplade in min 19" wideskärm via vga (då dvi redan är upptagen), får upp bakgrunden på skärmen (ett utökat skrivbord alltså), inga konstigheter, upplösningen 1440x900 är inställd automatisk (optimal för skärmen).
Eftersom jag ville arbeta på den externa skärmen så valde jag bildskärmsdubblering och då fick jag mycket riktigt två identiska skärmar. Nu uppstod däremot något konstigt.
Vid dubbleringen så täckte inte skrivbordet hela skärmytan, trotts att den gjorde det med samma upplösning som tidigare på externa skärmen, provade alla valbara upplösningar utan lycka.
Tog en bild med telefonen för att ni skulle få ett hum om mitt bekymmer, sökte här på 99.se men ingen matchande fråga.
Bild
[Edit 23:35]
Ställer jag samma upplösning på externa skärmen så vart det genast bättre. Men det kan väll inte vara möjligt att man inte ska kunna köra sin externa skärm i full upplösnig? går det på nått sätt att ställa in så att man får externa skärmen som "skärm 1" och sedan använder laptopen som andra skärm? på så sätt alltså "lura" systemet så att man får dockan o allt på den externa?