Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Import av utrustning till företag från usa.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-02 01:05

Hej företagsexpertisen

Jag har en fråga angående hur det ser ut när man köper utrustning till sitt företag från usa. Helt enkelt för att jag inte hittar några andra leverantörer! Jag har kollat på tullverket och skatteverkets hemsida efter information utan att lyckas (Skit bakom tangenterna?)

Låt oss säga att priset i usa är $10,000 ~ 60,500 Kr sedan brukar väll jänkarna skriva priser exkl moms vi kan ju räkna 10% vilket borde ge 66,550 Kr / $11,000.

För att sedan få in varan i Svea Rike blir det transportavgift och tullavgift.
Och sedan tillkommer importmomsen(25%?) på det totala beloppet av Varuvärde(66,550kr?) + Transportavgift + Tullavgift.

Har jag förstått det hela rätt om importmomsen är avdragsgiltig?

Hur beräknas tullavgiften?

MvH Bylund

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-02 10:36

tullavgiften är normalt 6% (finns undantag, står på tullverket) sedan tillkommer moms enligt svensk taxa.

amerikanarna skriver alltid utan moms, och momsen varierar mellan delstaterna, gemensamt är att vid export betalas ingen moms i det utgående landet.

tull+moms baserar sig på hela kostnaden, produkten samt frakten. allts ($10000+frakt)*tull*moms.

Rätt galet om du frågar mig, men så ser det ut, momsen kan du ju kvitta om du är företagare, skatter måste du ju som bekant betala då det inte är avdragsgillt.

//Tim

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-03 12:08

Tack så mycket för informationen!

Nu blev det ju till och med billigare än vad jag hade förväntat mig

Det var ju generöst av jänkarna att inte beskatta exporter. Det hade man inte kunnat tro om dom.

MvH Bylynd

1
Bevaka tråden