Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur svårt är det att knäcka ett lösenord?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-02 20:58

Genier sägs vara tankspridda
Fast det ena ger väl inte automatiskt det andra tyvärr...
Jag gjorde jordens miss i veckan och glömde min laptop (i väska) på Redbergsplatsen och nu är den borta. Jag hoppas såklart på människans inneboende godhet och att någon ska lämna tillbaka den (till hittegodset eller till mig - har tejpat upp lappar, satt ut annons etc) - men för att få en klarare bild av min redan minimala chans att få tillbaka min gamla trotjänare undrar jag följande:

Hur svårt är det för en utomstående att komma in i min dator?

Jag har bara helt enkelt ett lösenord i Windows. När jag köpte min dator fanns fingeravtrycksläsaresom tillval. Borde kanske betalat för det ...:tveksam:

... förresten hoppas jag inte bara på människans godhet utan även på hennes lathet - jag har nämligen kvar nätdelen till datorn. Så vill nån mixtra med den måste de skaffa en sladd.

Senast redigerat 2008-05-02 21:58
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-02 21:05

Tja, det är inte särskilt svårt vad jag vet. Det finns specialgjorda linux-distar (på live-cd) som kan visa lösenorden (eller något motsvarande som också fungerar för att logga in).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-02 21:17

Hmm .. det låter ju dåligt och bra. Bra för grisen som norpade med sig min dator hem, och dåligt för mig.
Alltså en cd man bara sätter in i datorn och startar upp så är saken biff?
Vart är världen på väg?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-04 20:32
Ursprungligen av mogimbo:

(...)
Alltså en cd man bara sätter in i datorn och startar upp så är saken biff?
Vart är världen på väg?

Ophcrack heter progammet. LiveCDn är det bara att bränna och boota med:
http://ophcrack.sourceforge.net/

Till Windows hade jag kört TrueCrypt med fulldisk-kryptering.

Till Ubuntu kan man välja LVM-kryptering redan vid installationen.

Vill man gå ett steg längre kan man även hacka BIOS-loggan och skriva in sina kontaktuppgifter där . Denna logo försvinner inte heller om man nollar batteriet, däremot vid en bios-uppdatering. Dock inget jag rekommenderar.

Bara att logga in som Administratör (om du inte satte lösenord på det vid installationen av Win) i felsäker läge, därefter kan du ta över rättigheterna till alla konton på datorn.

Är väl inte något som gemene man har koll på, men det är relativt lätt...

Om den nu hamnar i orätta händer är det nog större chans att hårdisken formateras och ominstalleras.

Tråkigt hur som! :/
Hoppas du får nått igen på försäkringen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-02 21:23

Tack du, det hoppas jag med.

Jag har iofs bara ett administratörskonto på datorn - brydde mig aldrig om att skapa ett "eget", men som du säger är det väl troligast att tjuven bara vill åt datorn som hårdvara och formaterar den snabbt som attan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-03 10:20

jag lade ifrån min lappis för några år sen också -- men på en buss -- jag hade dock lösen för BIOS för att kunna starta den windowsDisken i sig går att läsa allt material på .. om man vill -- man skiter i användaren och läser direkt i filerna om man har lust, visade en person för mig...

→ det troliga e att dom blåser din data och säljer den vidare som ren
- men kör man bios lösen blir allt så mkt krångligare för dom! -- typ pekar finger åt folk som inte har med den att göra

Senast redigerat 2008-05-03 10:31

Fast BIOS är iof rätt lätt att knäcka också...

Antingen så letar man upp det interna CR2032 batteriet, och när BIOS varit strömlöst 5-6min, så bör det vara nollat. Eller så letar man upp pinsen som flashar/nollar BIOS. Brukar iof vara svåra att allokera på en slaptop... Sen kan man ju uppgradera BIOS, byta version. Ladda ner ny/valfri på nätet, in på en bootbar disket, viola!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 18:18
Ursprungligen av Synapskollaps:

Fast BIOS är iof rätt lätt att knäcka också...

Antingen så letar man upp det interna CR2032 batteriet, och när BIOS varit strömlöst 5-6min, så bör det vara nollat. Eller så letar man upp pinsen som flashar/nollar BIOS. Brukar iof vara svåra att allokera på en slaptop... Sen kan man ju uppgradera BIOS, byta version. Ladda ner ny/valfri på nätet, in på en bootbar disket, viola!

Men ett hänglås då?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-03 11:40

inget e säkert mao ..

→ men grejjen e att du kan inte starta bootUPPen utan lösen -- det försvårar iaf lite, för långa fingrar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 18:17

Fick ett roligt samtal för ett par timmar sedan: (jag har ju satt upp lappar där datorn glömdes kvar ...)

Jag: - Hallå?
Någon lustigkurre: - Ja, jag har inte hittat din dator.
Jag: - Eh... Vem pratar jag med?
Någon lustigkurre: - Jag sa ju att jag inte hittat din dator. [klick]

Kul.

Till nästa dator blir det hänglås och krokodilförsedd vallgrav. Och senilsnören.

Men det här med BIOS-lösenord låter väl bra, det är ju roligt att jävlas med jävlarna ... Tack för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-03 22:53

Att kunna använda datorn är en no-brainer. I värsta fall bara att formatera om disken samt ta sig förbi ev bios-lösen. Att kunna logga in på burken å titta på filer är oxå en no-brainer om du inte använt fil/diskkryptering. Att lista ut vad du har för lösenord är däremot rätt svårt om det var en XP/Vista, och du använt ett skapligt lösen (d v s inte ett ord, namn eller likanande, utan minst 8 tecken, samt såväl siffror som specialtecken). Man kan alltså mycket enkelt återställa ett lösenord för godtycklig användare, men inte så lätt få reda på vad han har för lösen...

Det finns ett rätt bra cyckellås-liknande lås som man kan fästa laptops med om man ska resa bort eller lämna den på något riskabelt ställe.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-04 11:13
Ursprungligen av Vänliga jättar:

Det finns ett rätt bra cyckellås-liknande lås som man kan fästa laptops med om man ska resa bort eller lämna den på något riskabelt ställe.

Hmm... men finns det inte nån sorts ondskefullt larm man kan koppla till fanskapet? Jag tänker som i den ultrakassa skräprullen Judge Dredd - om fel person rör vid åbäket sprängs handen av ...

"SäkerDator.se
Trött på klåfingriga ungar?
Tårgas/pepparspray-aggregat för laptops
- koppla enkelt in i USB-porten!"

en färgbomb hade räckt för min del

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-04 13:03

...eller slita av tumnageln och skanna in undersidan för DNAanalys för att gå att starta -- typ slicka på en sensor eller annat bekvämare

\\→ Bara trist att folk inte vet vad som e ditt & mitt

mormor och morfar hade ingen hemnyckel till kåken mellan 30-60talet...eller använde iaf ingen .. nu ska det ju vara lås till allt → lite avis

kan ju inte ens lämna in deklarationen då det e ringbrynjeDrapperier framför låderna - stängt & låst -- har för korta armar

Senast redigerat 2008-05-04 13:20

Vänliga Jättar:
Var finns det "cykellås-liknande" låset ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-04 15:05
Ursprungligen av KaRo:

Vänliga Jättar:
Var finns det "cykellås-liknande" låset ?

Kan det vara nåt sånt här?
http://www.smidigt.se/las-for-laptop/4055/

Jag har en annan model med tjockare lina. det finns också de med riktiga kedjor på. Det finns ett litet hål på de flesta laptops(och på alla macbooks) där du fäster låset och låser fast det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-04 22:12

Mina vänner, kära, kära vänner - för min del är den här tråden numera enbart kuriosa.

jag har fått veta att min dator är funnen och inlämnad till Västtrafiks hittegodsavdelning.

Kan ni tro det?
jag kan det inte - inte förrän jag håller datorn i min famn och aldrig mer släpper den.
Tack för ert stöd och era kusilgt detaljerade kunskaper avseende otillbörlig access till laptops som inte är era

Tack och lycka till.

- en själaglad mogimbo

Kul å höra! Det finns alltså hopp om männskligheten...

Senast redigerat 2008-05-04 23:24

mogimbo:
Jättekul att höra, då kan jag sova lugnt nu då utan att tänka på en Mac som är ensam och övergiven någonstans....Och tack för rådet om lås.

Vänliga jättar:
Inte sjutton hittar jag något hål på min Pro 17 ! Var ska det sitta ?

Ursprungligen av KaRo:

Vänliga jättar:
Inte sjutton hittar jag något hål på min Pro 17 ! Var ska det sitta ?

Det är hålet längst till vänster på höger sida av datorn på MBP:

  • Medlem
  • 2008-05-04 23:08

Gott att höra!

På min macbook så är det ett rektangulärt hål med mjuka kanter nära hörlursutgången.

mogimbo>> Grattis! Mycket trevligt! Och verkligen kul när folk är så solidariska. Kan vara en god ide att ändra dina lösenord dock. På internet m.m.

  • Medlem
  • 2008-05-05 12:31

Som redan sagts så är det löjligt enkelt att komma åt filer om det inte är krypterat.
Man behöver inte ens ha en annan dator eller tanka ner linux etc.
Räcker att installera ex. XP fast välja en annan folder än \Windows så är det klart.
Kryptering är väl enda riktiga utvägen vilket iof kan brute-force's fram men det tar ju längre tid om man nu inte valt, gurkan eller segelbåt som lösenord.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-05 16:51
Ursprungligen av Haplo:

Som redan sagts så är det löjligt enkelt att komma åt filer om det inte är krypterat.
Man behöver inte ens ha en annan dator eller tanka ner linux etc.
Räcker att installera ex. XP fast välja en annan folder än \Windows så är det klart.
Kryptering är väl enda riktiga utvägen vilket iof kan brute-force's fram men det tar ju längre tid om man nu inte valt, gurkan eller segelbåt som lösenord.

[ändrar lösenord på allt]
Segelbåt var det säkraste lösenordet nånisn alltså!? Fan vad bra - ingen kommer nånsin knäcka min burk nu! Men var lägger jag gurkan?

  • Medlem
  • 2008-05-05 17:22

Menade alltså att brute force tog längre tid, inte att brute force tog längre tid om man körde med "gurkan"
Att kryptera och sen välja gurkan som lösen är också rätt meningslöst
Jag vet mitt inlägg kan tolkas som man vill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-05 17:33

He he he he. Kryptiskt värre.

false messiah>> Längst till vänster. du stoppar stort sett in en nyckel, sen vrider du den i tomrummet däri så är den fastlåst och du tar ur nyckeln ur "cyckellåset".

Bevaka tråden