Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

unika ljudmoduler

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-03 12:31

Jag är ute efter gamla som nya ljudmoduler. Kraven är väl endast att modulerna i fråga ska ha ett säreget sound. Om det sen rör sig om en billig ljudmodul med cheesy-80-tals presets eller något dyrare i stil med Yamaha VL70-m, VL1M m.fl spelar ingen roll.
Alla tips uppskattas, länka gärna till audio demos om det är möjligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-03 13:44

Yamaha FS-1R tycker jag är en av de mest unika och välljudande synthar som byggts. Mer eller mindre omöjlig att programmera något från scratch med, men det finns massor av helt fantastiska ljud till den.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-03 14:33

Amino: Tack för tipset! - kommer inhandlas längre fram (om jag kan hitta en hehe)!
Har snabbt läst några recensioner och folk är verkligen lyriska över den. Någon med fler tips på ljudmoduler?

Crumar BIT01 med sitt "läckande" filter. Skittråkig att programmera, helt oinspirerande, men med en ganska bra analog botten. Tycker jag. Filtret gör att alla ljud med lågt ställt filter fisslar och prasslar lite.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-03 14:58

Real Parakeet: Nice, ska kolla upp den!

evolution evs-1 ?

http://www.deepsonic.ch/deep/htm/evs-1.php

har inga vanliga filter men klarar tydligen en hel del olika sorters syntesmetoder,
och lär ju vara mkt billig om du råkar hitta en....

går inte att editeras via knappar på fronten utan det måste göras med mjukvara/kompjuter

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-03 15:10
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-03 20:01

Ny ljudmodul: Blofeld. (inte rackmonterad iofs)

Äldre: Casio VZ-10m alla gånger!

Kawai K5000. Additiv synthes är ju inget vanligt precis och den torde därför låta hyffsat säreget. Fast den är nog en bitch att programmera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-03 20:53

Redsound Darkstar ska tydligen ha en väldigt "eget" VA-ljud och man får den numera för en spotstyver:
http://www.vintagesynth.com/index2.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 21:59

Jag skulle säga DSI Evolver eller Waldorf Microwave XT/2.
Båda är maskiner med ganska unika karaktärer och mycket intressanta map moduleringsbiten.

Clavia G2 och Nord Modular Rack, Emu Morpheus, Emu E4 (+ andra samplers i den familjen), Ensoniq Fizmo, Yamaha TG77 och säkert massa andra.

Annars kan det ju vara en idé att leta upp lite effekter av det mer udda slaget, typ Lexicon Vortex eller Eventide. Rätt effekter kan få det mesta att låta annorlunda.

Roland VariOS, Roland V-Synth, DSI Evolver, Use Audio Plugiator verkar lovande, Waldorf Pulse, Akai Z4/8, Clavia G2 Engine, Kawai K5000R, Orgon Enigizer, Chamelion, Yamaha TX816, Oberheim Xpander, Oberheim SEM, Elektron SIDstation & Machinedrum, Jomox Sunsyn, Electrix Repeater, Roland TB-303, FutureRetro 777, Kurzweil K2000rs, RSF Kobol Expander, ARP Avatar, Pearl Syncussion, Waldorf RackAttack, Technosaurus Microcon, Muse Research Receptor...

...eller en helt vanlig laptop.

Edit: Och Stylophone såklart!

Jag skruvade runt i filter/fm/syncpitch/overdrive m.m. på en Yamaha AN200 (pattern 100) i helgen och blev glatt förvånad över hur elak & trasig den lät.

Ursprungligen av ACID LIZARD:

Jag skruvade runt i filter/fm/syncpitch/overdrive m.m. på en Yamaha AN200 (pattern 100) i helgen och blev glatt förvånad över hur elak & trasig den lät.

Säljer inte min för allt smör i småland, det är just det där trasekrasiga ljudet som gör den så j-a underbar, min bäst investerade tusing nånsin

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-05-05 13:21

Technics WSA1R

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-05 15:22

Tack för alla tips! Bara att läsa recensioner på sonicstate och harmony central samt leta efter audio demos!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-06 08:23

Acid Lizard, TACK!

1
Bevaka tråden