Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Här händer inte möcke...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar vara stiltje i Switcher-forumet.

Finns det inga eller fixar de allt själva ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-05 23:19

Det är vår, solen skiner!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-05 23:26

Kanske blir det nån,får min iMac på fredag så vi får se

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-06 01:05

jag har ju redan bytt ju.. nä men skämt åsido, vi switchers ringer ner apple care som är gratis första 3 månaderna

Jag kan spela switcher om du vill Goflorp ? Vilket jag ju faktiskt är.

Och jag har massvis med frågor. Bland annat frågan kring animerade gif som jag ställt tidigare här. Varför rör sig inte mina "animationer"när jag sparar dom ? På min HP och Windows XP kunde jag spara dessa och sedan sätta dom i ett mail och dom rörde sig hela tiden men det gör dom inte nu på Mac och Safari. Behöver jag ett program eller dylikt som kan hantera dessa gif ? Andra har frågat om detta men jag hittar inga svar=
http://www.99.se/apple-programvara/239274-animerad-gif-i-mail-fungerar.html
Så på en tråd att flera tyckte det var jättekul med den flugan. Det förvånade mig eftersom jag hållit på med dessa animationer i många år och denna var så enkel. Jag har flera jätteavancerade animationer.
Så please; hur gör jag för att använda animerade gif i Safari ?

Tja, ställ frågan i "Internet" så ser ett antal personer den.
Den hör inte riktigt hemma här.

Jag ser inte problemet, jag går till sidan http://www.webdeveloper.com/animations/d.html

Den lilla tjejen dansar, lille röde debian(?) devil brinner etc.... inga problem.
Spar du dem med "efternamnet" .gif ? Om du öppnar en mapp med ikoner så rör de ju sig inte. Om du öppnar en animerad gif i en webläsare så skall den känna av att det är en animering och visa den om och om igen.
Prova ta en gif och dra och-släpp den i ett öppet safari-fönster. rör den sig?

Nej, jag vet att den inte riktigt hör till denna tråden. Kör ändå.

Jag drog ut den dansande tjejen till skrivbordet och drog den sedan till ett nytt mail. Då rör den sig inte alls. Det är det som är skillnaden. På min HP och på Windows XP rör sig animationen hela tiden som en slags minivideo.
Jag prövade att dra "animationen" till ett öppet Safari-fönster och då rör den sig.
Nu försökte jag dra in den här....i detta inlägg men då kommer inte bilden utan då står det en text /Users/karo/Desktop/dance.gif Varför kommer inte bilden upp ?

Mailprogrammet klarar inte visa animerade GIf's helt enkelt.
Om du skickar mail som HTML så kommer de röra på sig i andra änden när du mailar (hos mottagaren).

När du försöker dra in den här så tolkar antingen OSX eller Safari eller 99.se det som att du vill lägga in en bild från nätet och då lägger den in bildens ADRESS och det blir ju ngt i stil med /users/Karo/....

JAg tror som så att om du skickar animerade giffar som mail kommer de fram som rörliga bilder i andra änden om mottagaren har saker rätt inställda.

Detta är ju ett problem öht med nätet.
Det är ju likadant när du visade dina små snögubbar och annat som finns i typsnitten. bara om jag har exakt samma typsnitt får jag se ngt likadant som mottagare.
Har jag ngt annat blir det väl i bästa fall ngt annat, i sämsta fall bara ngt som ser ut som totalt teckenfel...

Windows kanske har funktionen inbyggt att OM det är en animerad GIF så animera utav helvete, ända ut i systemet.

Det här med vad som visas och inte visas i 99.se har jag sett ngn tråd om.
Jag har inte rätsida på det själv. Ville visa min tatuering i ngn tråd och OM jag gjorde om den till GIF (Ej animerad då:-) så gik det bra. Som vanlig JPG visades bilden bara som en länk ( i blått).... det här kräver mera efterforskning....

Så även s:cool:len har fläckar.....?

Ja, jag menar att inte ens med en Mac kan man få allt. Men den räcker långt så att återgå till Windows och en HP-dator är naturligtvis helt uteslutet även om jag gillar animationer väldigt mycket. Har prövat igen på jobbdatorn och då kan man gå in på en sida med animerade gif´s som rör sig och direkt dra över dom till tex e-postprogrammet och där rör dom sig också hela tiden. Tror du att det här med aktivt material ökar risken för virus ?

Men jag tänker inte ge mig utan får ha som "livsuppgift" att få in animationer som rör sig på mina Mac:ar. Det stämmer det du skriver att om jag skickar en orörlig anmation så rör den sig för mottagaren. Alltid något.

Tack för svaret Goflorp !

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-09 17:17

Jag switcha i julas. Hade en Dell from Hell, sorlig tid i mitt liv faktiskt.
Har både en fin MPB nu och en iPhone så livet leker, gött!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-21 18:27

Jag har numera en MBP och iphone också.
Tidigare en bärbar med winxp/linux samt hemmadator med windows xp.
Numera Linux (Ubuntu 8.04)/win xp virtuellt med virtualbox hemma
samt då Leopard och winxp med parallells.
Det va inte nån lek att byta från win till linux och mac i samma veva, men nu går det bra.
Jag använder windows väldigt sällan nu, endast för att programera min multifjärr i stort skett.
Är jag en switchare eller vad är jag som kör 3 olika OS??
Grymt nöjd med MBP och iPhone iaf.

1
Bevaka tråden