Hejsan!
Mitt första inlägg här på 99.se, även om jag varit passiv läsare ett bra tag. Tack för ett toppenforum!
Hoppas jag postar detta i rätt kategori, och så fråga bara om det är någon mer information som behövs.
I alla fall... onto my problem!
Så här är min situation ut:
Idag har jag ett trådlöst bredbandsmodem från Bredbandsbolaget (Xavi 5258). Endast detta, ingen router. Det är 24Mbit abonnemanget som gäller.
Datorer:
1 Macbook Pro (802.11n)
1 Mac Mini (802.11n)
2 bärbar PC (ej 802.11n)
1 stationär PC (ej 802.11n)
1 iPhone (ej 802.11n)
Detta vill jag göra:
Köpa en Airport Extreme alternativt Time Capsule 1TB.
Problemet här består i att om man vill använda Airport Extremes 5Ghz frekvens så slås de datorer vi har som inte har 802.11n ut och kan inte komma åt det trådlösa nätverket.
Går det på något sätt att ha både bredbandsbolagets modem OCH Airport Extremen igång samtidigt? På olika nätverk om det är så?
Då måste man ju på något sätt splitta kabeln som kommer från telefonuttaget till båda, går detta att göra? Nackdelar?
Finns det någon lösning jag inte tänker på?
Jag behöver inte att alla datorer ansluter till SAMMA nätverk, men det vore ju så klart trevligast. Och jag vill gärna använda Airport Extremes 5Ghz frekvens så man slipper störningar och får ökad räckvidd och fart.
Tacksam för alla råd och tips!
För mer info om det här med 2.4GHz och 5Ghz banden, se:
http://www.appleinsider.com/articles/08/03/31/exploring_time_capsule_wifi_802_11n_and_the_5ghz_band.html