• Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-06 11:42

Hej!

Eftersom jag är ensam Macanvändare på företaget och kör en Windows Home Server hemma och aldrig har fått Time Machine att fungera med min USB-disk och dessutom kör MBA och därmed är utelämnad till trådlöst har det tagit ett tag för att få det att fungera. Har sökt i trådarna här men tänkte i alla fall sammanfatta lite grand hur jag fick det att fungera.

Jag är helt grön på Mac och fått en del hjälp här sedan förut, tänkte att jag kanske kunde hjälpa någon tillbaka lite...

1. kör följande kommando i termina

l:
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

2. Anslut till den server och den share som du är intresserad av på Windowsmaskinen. Om du inte får skriva till den har du förmodligen en WHS eller en Windows 2003 server och då behöver du ställa in i servern att den accepterar icke-krypterade lösenord eftersom det buggar. Du kan se och kopiera från shares, men inte skriva.

3. Använd Sharen som hårddisk i TimeMachine-inställningarna. Om det inte fungerar kör du förmodligen OSX 10.5.2 där det buggar med första kopian. Den skapar förmodligen en fil som heter datornamn_macadress_utan_kolon.sparesbundle som den inte kan använda. Kopiera namnet: datornamn_macadress_utan_kolon från filen på din share och radera sedan filen, eller byt namn på den.

4. Gå in i skivverktyg>Arikiv>Ny>Tom Skivavbild
Under namn klistrar du in datornamn_macadress_utan_kolon
Gör sedan sakerna i denna ordning:
Inställningen längst ned: Avbildsformat skall du välja glest paketerad skivavbild.
Volymstorlek: Samma storlek som disken som skall kopieras, minst. Filen du skapar blir inte så stor på skrivbordet så ta det lungt.
Format: MAC OS Extended Journalförd (Standard)
Kryptering: Ingen (Standard)
Partitioner: Partitionskarta saknas.

Placera filen på skrivbordet, min blev 70MB.

5. Se till att den heter samma som din raderade eller flyttade fil och placera den i roten på den share där du vill att säkerhetskopiorna skall hamna.

6. Starta Time Machine och bered dig på en lång väntan - 10 timmar är inte ovanligt...