Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken titel får jag?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har blivit erbjuden ett "riktigt" jobb som jag funderar över att hoppa på (och i samma veva avveckla mitt lilla konsultbolag som jag jobbat med på heltid sedan 10 år tillbaka).

Men jag har så dålig koll på titlar och lönelägen så jag tänkte be 99.se om hjälp.

Mina ansvarsområden kommer att bli följande på ett privat företag (Bara Mac).

• Mailserver (First Class) c.a 600 användare.
• Filservrar/Intranät c.a 300 användarkonton
• DNS-servrar, Backup-servrar (klient backuper)
• Webservrar (Endast tekniskt ansvar att det fungerar, inte ansvara för uppdatering/utveckling eller formgivning)
• Installation/uppdateringar/reparation av servrar, klienter och program. (C.a 200 datorer)
• Inköpsansvar och planering av IT-strategi

Så min fråga är vilken "titel" jag får med ovanstående arbetsuppgifter. Jag tänkte kolla IDG's lönebarometer för att kunna ge ett vettigt löneförslag.

Titel är väl ointressant i dagsläget, tycker åtminstone jag. Det som bestämmer lönen är ansvar och arbetsuppgifter. Samt hur löneläget ser ut inom branschen i övrigt.

En datatekniker (vilket titeln skulle kunna vara) tjänar ju betydligt bättre i näringslivet än inom kommun/landsting tex..

Jag gillar inte titlar alls. Men nu tänkte jag kika in på IDG's "Lönebarometer" och då behöver jag ha någon titel som motsvarar arbetsuppgifterna för att kunna se vad som är skäligt att begära i lön.

[Tack till den moderator som flyttade diskussionen till en forumavdelning där medlemmar kan svara! (postade denna diskussion i "Jobb & Projekt"-avdelningen där man inte kan svara)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-07 14:15

Den sista punkten gör att du blir "IT-ansvarig" , alternativt Nätverkstekniker.

Lycka till med nya jobbet! Hoppas det blir bra!

  • Medlem
  • 2008-05-07 15:46

Det är intressant med titlar när man börjar resa runt och träffa andra som undrar vad man gör. Om det finns en titel som omfattar allt som Martin rapar upp är det lättare att säga det än att räkna upp allt man håller på med. Jag har ingen titel och försöker formulera mig så gott det går när jag får frågan.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-07 16:31

Titlar ställer bara till det, det säger ofta inte vad du gör.

Jag har 2st titlar, och ingen av dem säger något. Så jag har döpt mig själv.
Min ena titel är Services Engineer, översätts till installationsingenjör. Inom företaget säger man Solutions Integrator för att beskriva tjänsten.
Inget av dem säger något.

Så själv säger jag unixtekniker och arbetar inom telecom.

Jag skulle kalla din titel drifttekniker eller sysadmin, eller kanske servicetekniker.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-07 16:55

Jobbar man internationellt - eller har internationella kontakter måste man ha en titel. Annars är det kört. Undvik ord med "tekniker" - det har låg status. Systemadministratör är bättre.
Myten säger att vi i Sverige inte bryr oss om titlar. Det är bara nys. Det kommer du att märka förr eller senare i din karriär. Lycka till på nya jobbet och se till att krana ut maximal lön - det är också en kraftfull statusfaktor. Är man billig vill ingen ha en och då tror dom att man är inkompetent. Är man dyr så betraktas man som kompetent proffs. Hur verkligheten ser ut är en annan sak.
Allt är illusioner. Hela livet är illusioner. Just learn how to play the game.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag har blivit erbjuden ett "riktigt" jobb som jag funderar över att hoppa på (och i samma veva avveckla mitt lilla konsultbolag som jag jobbat med på heltid sedan 10 år tillbaka).

Men jag har så dålig koll på titlar och lönelägen så jag tänkte be 99.se om hjälp.

Mina ansvarsområden kommer att bli följande på ett privat företag (Bara Mac).

• Mailserver (First Class) c.a 600 användare.
• Filservrar/Intranät c.a 300 användarkonton
• DNS-servrar, Backup-servrar (klient backuper)
• Webservrar (Endast tekniskt ansvar att det fungerar, inte ansvara för uppdatering/utveckling eller formgivning)
• Installation/uppdateringar/reparation av servrar, klienter och program. (C.a 200 datorer)
• Inköpsansvar och planering av IT-strategi

Din titel borde bli "IT-avdelning" och din lön inte under 35000 kronor i månaden.

Har du budgetansvar? Har du endast VD ovanför dig? Har du någon personal under dig?

Om ja så kan du vara IT-chef eller IT-ansvarig annars skulle jag tolka det som om du är nätverkstekniker eller driftstekniker.

1
Bevaka tråden