Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minimoogens pitch bendhjul

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en fundering till er som använder Minimoogar i livesammanhang. Jag anser apparaten vara fulländad så när som på en punkt, pitch bendhjulet. Dels är det besvärligt att det är som en klack både uppåt och nedåt som måste kommas förbi, dels saknar jag fjädringen som återstället hjulet till noll-läge.
Nu undrar jag; kan detta åtgärdas och är det rimligt att i så fall göra det? Är det att anse som förbjudet trots att inget av det borde synas utanpå? Har någon av er testat, hur fungerar det och hur gjorde ni?

Borra hål i det och slå en spik framför och en bakom hjulet och sätt ett gummiband mellan dem

"Är det att anse som förbjudet trots att inget av det borde synas utanpå?"

Om du tycker att synten blir bättre kan du lacka den rosa eller borra lufthål i den, varför bryr du dig om vad andra tycker?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-10 09:12

Pitchbenhjulets hack går att plocka bort vädigt enkelt. Vill man ha kvar hacket så går det oftast att justera dess hårdhet också ...

Har aldrig kikat hur det ser ut under hjulen; kanske en bra start! Gummiband, jag trodde det var metallfjädrar. Det kanske finns olika varianter. Får börja öppna de andra syntarna och kolla deras lösningar.
Vi består tydligen av två typer här på syntforumet; de som bygger om och de som tänker mer i termer av antikviteter. Jag tillhör den senare och vill bevara maskinerna som de är. De gamla drakarna blir ju bara allt färre. I Minimoogens fall har jag verkligen gått och funderat länge.
Neriks, tack för rådet om det där hacket. Det är ju bara en liten justering det är fråga om, ingen ombyggnation.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-10 14:17
Ursprungligen av Putte P:

Vi består tydligen av två typer här på syntforumet; de som bygger om och de som tänker mer i termer av antikviteter. Jag tillhör den senare och vill bevara maskinerna som de är.

Jag tillhör nog också den kategorin som inte gärna moddar mina egan prylar ... Eftersom driver en liten verksamhet där jag bl a servar, lagar och bygger musikutrustning till andra så är det inte helt ovanligt att jag får förfrågningar om att modda och bygga om andras prylar. Detta har jag dock inget alls emot eftersom många av mina kunder verkar ha ganska bra koll på hur de vill använda prylarna som jag moddar och bygger om om dem. Dessutom är det helt och hållet deras val vilket jag inte alls ska lägga mig i ...

1
Bevaka tråden