Hej
Jag får be om ursäkt i förväg om jag låter fjantig men jag är rätt vansinnig vid det här laget.
Jo det är så att vi under längre tid har haft stora problem med nätverket... Körde Telia ADSL-modem till en Zyxel-router och sedan en airport express som utökning av nätverket.
Nätverket gick alltid otroligt sakta när min far startade sin stationära windows-dell (ansluten med ladd till zyxeln), och ibland tvärdog det helt enkelt.
Fixade sig ett tag och nu har dell-datorn inte varit igång på länge... Så börjar felen igen, nätet tvärdör ibland osv. Denna gången har vi tre macar (bärbara), en bärbar PC och en stationär winPC, alla via trådlöst.
Så jag kopplade ur zyxeln och expressen och köpte mig helt sonika en extreme idag.
Tänkte det var routern som är knasig.
Ooh vad snabbt allt gick, inga slowdowns... Tills Brorsan satte igång sin stationära winPC.... Tvärdog... Ledsen.
Jag kommer inte ens åt airportens inställningar, tappar kontakten helt.
Har ingen aning vad som är fel, så fort jag startar den så dör nätet och inget går att göra än att starta om Airport extreme och döda datorn..
Någon som är insatt och kan lura ut vad som kan tänkas vara fel, är det windows (xp) som är helt oförmöget att samarbeta med nätverk och slår ut allt? Något protokoll jag kan ta bort?
Kommer gråta av lycka ifall någon på 99 känner igen problemet och kan hjälpa mig.
Tyvärr får jag inte lov av brorsan att installera linux på hans winPC eftersom han har program som han måste köra (har testat whine, no luck).
Tack!
Andreas