Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekommendera ett ljudkort

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-10 09:10

Uppgraderade mitt Steinberg Cubase och tyckte på samma gång att det vore kul att migrera till Mac. Köpte en iMac 24" 2.4Ghz för några månader sedan och har inte haft så mycket olustigheter med en dator sedan jag köpte min första 286:a.

Kör Leopard och har ett Firewire 410 som fungerar när det själv vill. Helt plötsligt, när som helst så får det externa ljudkortet för sig att släppa kontakten och ger ifrån sig ett väldigt högt dunkljud. Varje gång detta händer, och det är väl i princip några gånger om dagen så måste jag resetta ljudkortet genom att stänga ner datorn och i värsta fall dra ur firewirekabeln och starta om igen för att senare helt plötsligt få samma hända igen.

Jag överväger starkt att lämna Mac eftersom allt mitt musicerande fungerade så mycket bätätre på PC. Men jag vill ge den en chans till och det är att köpa ett nytt ljudkort som har vettiga drivrutiner och fungerar mot mac både i boot camp och i Leopard.

Ge mig förslag på ett ljudkort med kriterier
4 ingångar (2 på framsida, 2 på baksida)
2 eller 4 ut,
48V fantommatning
Hörlursutgång
MIDI
optisk/coax in/ut.
samt att det inte ska kosta överdrivet mycket.

Alla tips beaktas varsamt och seriöst!

Vilken otur du haft! Men jag tycker inte du skall överge Mac för ett dåligt ljudkorts skull, jag har inga problem alls med mitt Saffire som jag använder i min Macbook.

Innan du skaffar något Firewire-kort alls så tycker jag du skall kolla så ditt Firewire-chip är från TI (Texas Instruments). Jag minns tyvärr inte hur man gör, men en enkel googling borde lösa det problemet.

Om du har rätt Firewire-chip så skulle jag rekommendera ett Saffire LE. Dom här korten låter extremt bra och funkar klockrent, bara man kommer ihåg och köra dom med strömadaptern som följer med.

Hoppas du får ordning på det..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-10 09:39
Ursprungligen av geminister:

Vilken otur du haft! Men jag tycker inte du skall överge Mac för ett dåligt ljudkorts skull, jag har inga problem alls med mitt Saffire som jag använder i min Macbook.

Innan du skaffar något Firewire-kort alls så tycker jag du skall kolla så ditt Firewire-chip är från TI (Texas Instruments). Jag minns tyvärr inte hur man gör, men en enkel googling borde lösa det problemet.

Om du har rätt Firewire-chip så skulle jag rekommendera ett Saffire LE. Dom här korten låter extremt bra och funkar klockrent, bara man kommer ihåg och köra dom med strömadaptern som följer med.

Hoppas du får ordning på det..

Jag checkade upp innan jag köpte iMacen och det sitter inte ett TI-chip i den utan tror att det är ett Lucent-chip men jag tog chancen ändå och det visade sig att det var nitlott. Frågan är om jag ska köra ett USB-ljudkort istället? Jag ska ta en titt på Saffire.

Ursprungligen av Stout:

Jag checkade upp innan jag köpte iMacen och det sitter inte ett TI-chip i den utan tror att det är ett Lucent-chip men jag tog chancen ändå och det visade sig att det var nitlott. Frågan är om jag ska köra ett USB-ljudkort istället? Jag ska ta en titt på Saffire.

Jag förstår. Är det Lucent-chip så är det där problemet ligger. USB-ljudkort är nog vägen då, tyvärr.

M-Audio är beryktade för struliga drivrutiner, så med lite tur så kommer i princip vilket annat kort som helst funka bättre. Jag har hört rätt bra saker om ljudkorten från TC, Lexicon och Focusrite, men det finns ju många andra på marknaden också. (Men som sagt, undvik M-Audio.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-10 09:42
Ursprungligen av false messiah:

M-Audio är beryktade för struliga drivrutiner, så med lite tur så kommer i princip vilket annat kort som helst funka bättre. Jag har hört rätt bra saker om ljudkorten från TC, Lexicon och Focusrite, men det finns ju många andra på marknaden också. (Men som sagt, undvik M-Audio.)

Paradoxen är att det fungerar ypperligt klockrent på mina olika PC-burkar de 3-4 åren jag haft Firewire 410. Köpte det när det släpptes och har inte haft några problmem förrän jag entrade apple-välden. Det är ju rätt märkligt att de som tillverkar ljudkort och annan periferi inte får till några stabila drivrutiner till ett operativsystem. Det har ju gått rätt lång tid sedan Leopard släpptes och jag vet inte om det är väldigt speciellt och svårt att få till det just med Leopard?

Senast redigerat 2008-05-10 10:13
Ursprungligen av Stout:

Paradoxen är att det fungerar ypperligt klockrent på mina olika PC-burkar de 3-4 åren jag haft Firewire 410. Köpte det när det släpptes och har inte haft några problmem förrän jag entrade apple-välden. Det är ju rätt märkligt att de som tillverkar ljudkort och annan periferi inte får till några stabila drivrutiner till ett operativsystem. Det har ju gått rätt lång tid sedan Leopard släpptes och jag vet inte om det är väldigt speciellt och svårt att få till det just med Leopard?

Okej, korrigera det till "struliga drivrutiner på OS X".

Överlag verkar det vara få som har problem med drivrutiner på mac, men just M-Audio brukar dyka upp gång på gång (och då ofta 410). Och det har inte med Leopard att göra, zthee hade liknande problem med sitt 410, och det måste varit på 10.3-tiden. Sen vet jag inte om de senaste problemen med chipset påverkar eller ej, men onekligen verkar det vara så att andra tillverkare har mindre strul för sig.

Det här med krånglande chip och FW har det ju vart en del snack om nu på senaste, man bör nog inte "ta chansen ändå" som du gjorde utan att kolla att det fungerar.

Men men, om jag skulle rekommendera något ljudkort skulle det definitivt bli MOTUs grejer, fungerar ypperligt och låter bra. Köper du nåt av de mindre så tömmer du inte bankkontot heller.
Se det som att du får en finfin chans att "tvingas" köpa ett bättre ljudkort

Kan också gå i god för Motu. Jag har kört ett Ultralite på PC med ett TI-chip och det har fungerat helt perfekt från dag ett. Jag har inga guldöron och ingen stor erfarenhet från olika ljudkort men detta låter iaf rent och tight.

Klangkraft

Jag använder Apogee Duet till min iMac 24"/2.4 GHz med Leopard och det fungerar finfint. Jag hade lite problem i början med det, möjligen beroende på att jag hade lite Digidesign-drivrutiner installerade på datorn (till Mbox). Ljudkortet uppfyller dock inte alla krav du har, bland annat saknas optisk in- och utgång...

Äger en tidig MBP. Har kört FW410 i några år, först på PC och sen på MBP. Håller med tidigare inlägg, att M-Audios drivrutiner inte håller måttet. För mig funkade kortet ganska bra, men hade en del problem med BSoD och motsvarande i OS X (både Tiger och Leopard).
Har nu köpt Apogee Duet och är ganska nöjd. I Leopard drog dator alltid igång CPU-fläktarna till max och loggade ut mig när jag drog ut FW-kabeln, så jag gick tillbaks till Tiger och nu är allt happy thoughts!
Saknar lite att kunna daisy-chain:a en extern FW HDD som på FW410 men jag lever.

Mina egna erfarenheter av ljudkort lyder just "INTE m-audio!" men mer än gärna MOTU. lycka till

I dagsläget verkar det som on Duet är ensam om att fungera 100% med Agere-FW. Andra kort fungerar antingen inte alls eller så fungerar de men inte på lägsta buffersize utan att knastra. Det kan dock inte dröja så länge till innan Apple fixar detta annars…

Synd att Duet saknar riktig volympot och MIDI, annars hade den varit klockren.

1
Bevaka tråden