Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 8 & 16GB, slutsålda på us & uk online-storen

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

F.r.o.m idag går det ej längre att köpa en iPhone i någon av Apples online-stores

Nu är något på G !

AppleInsider | Online Apple Stores run dry of iPhones

//Everlast

Mja, nu ska vi inte säga för mycket. Att det är en ny modell på gång är det inget snack om, men att den inte finns att beställa på applestore kan helt enkelt handla om det som ibland händer populära modeller.... Efterfrågan äter upp tillgången... Och att Apple därmed gör Iphonen otillgänglig för att fylla de ordrar som redan är fyllda... Det här hände mig när jag köpte min 1st Gen Nano från USA

Detta är intressant eftersom allting hittills har pekat på att Apple skulle introducera iPhone 2 under WWDC och det är fortfarande en månad bort. Jag ser tre möjliga scenario:

1) Apple har bara tillfälliga slut och snart är leveranserna igång igen.
2) Apple låter det gå en månad utan att någon kan köpa en iPhone innan dom lanserar nya modellen.
3) Apple släpper iPhone 2 tidigare än väntat.

Ärligt talat har jag svårt att tänka mig både alternativ 2 och 3 utifrån hur Apple brukar agera, så då återstår bara alternativ 1. Men om dom vet att leveranser är på ingående, varför skriva "unavailible" i så fall? Då borde dom bara haft ett annat tidsintervall. Så kanske blir det alternativ 2 eller 3 ändå... knepigt.

Ursprungligen av Adrian B:

3) Apple släpper iPhone 2 tidigare än väntat.

Ingen aning om det är trovärdigt, men om det stämmer kanske scenario 3 händer: 3G iPhone in May, Another Device at WWDC?

Ursprungligen av Adrian B:

2) Apple låter det gå en månad utan att någon kan köpa en iPhone innan dom lanserar nya modellen.

Apple kanske inte vill att det som hände med senast, jag tänker på kalabaliken som det blev när dom sänkte priset på iPhone 8GB ca: 2 månader efter lanseringen och Steve var tvungen att skriva ett brev och sedan ge tillbaka $100 i form av värdecheck som gick att användas på iTunes eller i en Apple Store.. Apple - To all iPhone customers

Jag tror inte Apple vill vara med om det igen och beslutade sig för att när iPhone 1st rev. tar slut så säljs inga nya i förmån för iPhone 2nd rev. som dom försöker fylla lagren med för att kunna möta efterfrågan under sommaren när den börjar säljas. Det kan ju oxå vara så att man missbedömt att iPhonen skulle börja ta slut så tidigt i maj utan mer hoppades på att den skulle ta slut närmare WWDC i Juni.

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Apple kanske inte vill att det som hände med senast, jag tänker på kalabaliken som det blev när dom sänkte priset på iPhone 8GB ca: 2 månader efter lanseringen och Steve var tvungen att skriva ett brev och sedan ge tillbaka $100 i form av värdecheck som gick att användas på iTunes eller i en Apple Store.. Apple - To all iPhone customers

Jag tror inte Apple vill vara med om det igen och beslutade sig för att när iPhone 1st rev. tar slut så säljs inga nya i förmån för iPhone 2nd rev. som dom försöker fylla lagren med för att kunna möta efterfrågan under sommaren när den börjar säljas.

Jag har svårt att tänka mig att den där händelsen med prissänkningen har någon inverkan, det var ett specialfall. I vanliga fall så säljer ju alltid Apple sina produkter fram till den dagen nya produkter kommer ut (vilket alltid gör någon stackare upprörd som helt missat produktcykler och rykten ).

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Det kan ju oxå vara så att man missbedömt att iPhonen skulle börja ta slut så tidigt i maj utan mer hoppades på att den skulle ta slut närmare WWDC i Juni.

Det ligger närmare till hands. Men det känns ändå osannolikt på något sätt att Apple skulle göra en så fatal miss. Jag kan tänka mig att dom från början inte räknat med att så många telefoner skulle gå utomlands (det sägs ju finnas en halv miljon i Kina t.ex!) men det är ju inget som hänt över en natt.

Så även om det blev brist en tid så borde dom ha hunnit skruva upp produktionen sedan länge tillbaka. Vilket gör allt detta så mycket mer mysko...

Trots det senaste ryktet om maj så pekar ju fortfarande AT&T:s period med begränsad semester på en lansering i juni. Det blir spännande en månad framåt...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 18:04

Jag håller med Adrian. Det är inte Apple likt att strypa produktionen så tidigt. Verkar nästan som en miss i planeringen som jag skrev tidigare.

Här en video som beskriver hur Apple strategi fungerar.

//Rob

Prissänkningen till 169 tömde ju lagren.

Jag talade just med en kompis på Carphone Warehouse. Hon sa att Apple skulle berätta något den 5:e juni.

Ursprungligen av Martin121:

Prissänkningen till 169 tömde ju lagren.

Vilken prissäkning? Apple har inte sänkt priset.

Ursprungligen av Martin121:

Jag talade just med en kompis på Carphone Warehouse. Hon sa att Apple skulle berätta något den 5:e juni.

Du tror inte hon menade den 9 juni?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-11 06:30

Ja det är inte riktigt likt apple. Hade det varit tillfälligt slutsålt hade det stått 1-2 weeks. Men det verkar faktiskt så att dem släpper verkligen iPhone 2.0 nu i början på juni. Antingen har dem räknat fel (apple är kända för det) eller vill vara 100% säkra på att inte ha några iphone kvar på lager.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Antingen har dem räknat fel (apple är kända för det) eller vill vara 100% säkra på att inte ha några iphone kvar på lager.
//Rob

När brukar apple räkna fel? Vid uppdateringar av produkter tar de gamla i stort sett aldrig slut innan den nya kommer, senast var väl 3 år sen mellan iMac G4 och G5 då det var 2 månader mellan dem.

Jag tror att Apple när det gäller iPhone helt enkelt inte vill sälja de gamla ena dagen till kunder, och nästa sälja en rejält uppdaterad iPhone, och därför beräknat med utsålda lager redan nu. Man vill helt enkelt inte ha dålig publicitet i anknytning till en så viktig produkt som iPhone i nuläget, när den ska ta nya marknadsandelar framöver. Men Apple är alltid svåra att beräkna...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-11 14:09
Ursprungligen av Porcelina:

När brukar apple räkna fel? Vid uppdateringar av produkter tar de gamla i stort sett aldrig slut innan den nya kommer, senast var väl 3 år sen mellan iMac G4 och G5 då det var 2 månader mellan dem.

Jag tror att Apple när det gäller iPhone helt enkelt inte vill sälja de gamla ena dagen till kunder, och nästa sälja en rejält uppdaterad iPhone, och därför beräknat med utsålda lager redan nu. Man vill helt enkelt inte ha dålig publicitet i anknytning till en så viktig produkt som iPhone i nuläget, när den ska ta nya marknadsandelar framöver. Men Apple är alltid svåra att beräkna...

Apple har räknat fel så ofta att det nästan räknas som Apple sjuka. Hur många gånget står det available now men beställer du en samma dag väntar du 1-2 månader. Visst har det förbättrats något men det händer fortfarande.

Jag tror att det som gjorde att Apple räknade fel var att bootloadern 4.6 knäcktes i början på februari vilket ledde till ökad försäljningen utav iPhonen. Men då hade Apple redan beslutat att minska ner produktionen eftersom dom trodde att lagret skulle räcka tills 3G versionen kom ut.

//Rob

Det har ju tidigare spekulerats i om det kommer en uppdaterad design på 2.5G-versionen och att 2.5G och 3G kommer finnas parallellt. Det är kanske 2.5G varianten som lanseras i maj och 3G lagom till WWDC 08?

En 2.5G iPhone behöver ju inte lanseras med någon uppdaterad FW medan 3G förutsätter det?

Ursprungligen av elfstr0m:

Det har ju tidigare spekulerats i om det kommer en uppdaterad design på 2.5G-versionen och att 2.5G och 3G kommer finnas parallellt. Det är kanske 2.5G varianten som lanseras i maj och 3G lagom till WWDC 08?

Hmm, det är inget jag tror på i alla fall.

Ursprungligen av elfstr0m:

En 2.5G iPhone behöver ju inte lanseras med någon uppdaterad FW medan 3G förutsätter det?

Om det är ny hårdvara i en sådan 2.5G-telefon skulle den nog behöva någon form av uppdatering ändå skulle jag gissa.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-12 12:28

Det ryktas om att nya Iphone kommer att ha en ännu piggare grafikdel/processor - detta för att häftigare spel skall kunna avnjutas i luren. Jag spelar inte spel själv, men gillar att spel driver fram snabbare renderingar i datavärlden - då blir även vanligt användande rappare...ja, t.o.m. superrappt.
Så - jag har hört att dagens Iphone är hyfsat rapp, men den nya blir nog fenomenalt rapp. Eftersom jag är ointresserad av 3G så skulle detta vara ett köpargument för mig. Annars blir det en beggad gamling...om inte nya har en fetare kamera med minst 640x480pix-video (eller varför inte widescreen?). Om man dessutom kan välja 25 istället för 30 fps så är saken biff.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-12 13:07

Jag tror att Apple givetvis skulle kunna leverera lurar ända tills nya modellen släpps. Jag tror att dom valt att inte göra några mera beställningar som en del i ännu en genial marknadsprofilering.
En lur som är så cool att den "tar slut" och inte längre går att få tag i! Och detta resulterar i spaltmeter och rubriker! Och det kanske kommer en ännu coolare snart!

Man måste medge att det där företaget kör ett högt spel och dom är inte direkt traditionella. Deras strategi är dock sensationellt lönsam.

Dom tackar alltså nej till att sälja Iphone 1 för någon/några miljarder - dom torkar ut sin egent marknad. Detta stärker varumärket Iphone till ett betydligt högre värde än förlorade intäkter.

Ett globalt uppdämt extremt köptryck byggs upp - och Pang - så släpps Iphone 2 över nästan hela världen. Om jag handlade med aktier - vilket jag inte gör av ideologiska skäl - så skulle jag köpa Apple-aktier för varenda krona idag. Och sälja dom 2-3 månader efter Iphone 2-släppet.

hmmm,

så iphone finns ingenstans i USA just nu?
jag ska åka dit imorrn och skulle köpa en(åker till colorado).
:S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-14 15:39

Nope, så vitt de rapporter jag läst från folk på internet och resor så nej, finns ingenstans. Däremot kan det ju mot förmodan finnas något enstaka ex kvar men jag tvivlar på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-15 09:08

Det finns enstaka exemplar. I går läste jag att AT&T säljer tills vidare 1 per kund och accepterar endast kreditkort.

Man kan ha tur men man ska nog räkna med att leta länge.

//Rob

okej,

asså är här nu, men det finns ingenstans!
helt sjukt, men jag får väl köpa nån på ebay istället.

1
Bevaka tråden