Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brandvägg behövs det till mac ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Brandvägg behövs det till mac ?

Tänker då på mac os har en egen eller om man måste köpa en brandvägg eller om det finns gratis att tanka hem ?

Finns redan inbyggt. Konfigureras under "Säkerhet" i Systeminställningar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-13 09:19

Precis som Samuel säger finns det inbyggt och kan aktiveras i systeminställningar.

Men till din fråga, behövs det då??
Nja......det beror nog på vem du frågar och hur man använder sin Mac.

Jag har kört Mac i alla möjliga varianter och i de flesta sammanhang i snart 18 år och aldrig haft varesig brandvägg eller antivirus installerat, inte har jag blivit drabbad av något heller.
I vissa fall när det handlat om personlig webb/ftp-server har jag dock haft maskinen bakom en router vilket ger lite extra säkerhet.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-05-13 13:50

Om jag får frågan säger jag alltid JA.
Anledning: Skydda sig själv och att den inte används ovetande av någon annan.

Då menar jag en sk router som har brandvägg. En mjukvaro-brandvägg (den inbyggda i macen) är inte lika säkert som en hårdavo-brandvägg, dvs lättare att knäcka.
Att inte ha en brandvägg är som att ha din ytterdörr olåst. Vissa kan ha det hela livet utan inbrott.
Så valet är Ert.

Men, ni kanske inte märker att någon har varit inne i er dator. Att den används som ett redskap för olika brottsliga eller gemena uppdrag utan er vetskap.

Läs länkar nedan och begrunda.

Zombie (dator) - Wikipedia, den fria encyklopedin
Zombie computer - Wikipedia, the free encyclopedia

Senast redigerat 2008-05-13 14:08
1
Bevaka tråden