Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sokka←→plektrum

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-13 20:00

ĦAMMOX

Kan vi med en switch byta plektrum?
X0XB0X A\K\A SOKKA

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-13 20:10

Dessutom vill man ju även kunna patcha om benen på plektrumen i sokklarna .. så en liten patchmatris kanske e det enda raka att ha uppe på kåpan ändå!? + Flera plektrum som man kan switcha mellan...

Man kan ha en hardWired default underskalen som man kan bryta av och sen köra på matrisen uppe på kåpan -- det snyggaste vore X-fade då det går att ha flera festingar i samma sokkel vet ja...etc med mera

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-14 09:59

Phasen vilka oändliga kombinationer och möjligheter det finns om man både kan vända sina plektrum lite hursomhelst OCH sätta flera plektrum i samma sokkel...

Vore inte det allra enklaste att dra upp plektrumlödpunkterna till varsin extern metallyta på panelen och ovanpå dessa spela plockepinn med en trave trissor?

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-14 17:25
Ursprungligen av /mr:

Vore inte det allra enklaste att dra upp plektrumlödpunkterna till varsin extern metallyta på panelen och ovanpå dessa spela plockepinn med en trave trissor?

Varför uppe på panelen? Varför inte på baksidan av den vid de andra utgångarna? Där finns det ju plats och behöver inte riskera att hamna i vägen då sockan används.

Nu måste jag sätta mig ned och löda...funderar på att skita i socklar och se till så att skiten blir klar istället.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-14 11:28

Till att börja med: förklara för oss oinsatta vilka Q i filtret som är "plektrum"!
x0xb0x

vidare: Går de att byta mot några andra roliga alternativ? tips?

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-14 14:06

PLEKTRUMställ

Ursprungligen av kroffe:

Till att börja med: förklara för oss oinsatta vilka Q i filtret som är "plektrum"!
x0xb0x

vidare: Går de att byta mot några andra roliga alternativ? tips?

Det funkar med en BCserie istället för 733erna .. låter lite annorlunda men man måste wrappa runt benen då dom inte har samma "fötter i huvet" .. vette fan vad det heter ,.. → ECB, BCE, TBE, BORRELIA ETC kring festingarna

Det blir mest ~~~ i grejjerna om man plockar & pular med dessa:

Senast redigerat 2008-10-12 15:56
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-14 14:14

OK...av svaret att tolka då:
"733orna" = Q9, Q10
...och de andra måste då vara några två av Q11, Q13, Q14, Q15, Q16, Q17, Q18, Q19, Q20, Q23...?

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-14 14:16

har headroom ovanför huvvet .. passar vidare

→ den markerade längst till höger i bilden ska vara en 2sk30-ao om man vill ha TB303 iaf, resten e upp till Q8\9\10 för hur den ska biaaoowah.. eller Taow.. eller biiijAowwcha etc...

\\ att bita och hugga i transienterna .. a\k\a plektrum

Citat:

funderar på att skita i socklar och se till så att skiten blir klar istället

FEEEEEeeeL. Har du lött dit resten än? Spring å låna socklar några av någon 99:a i värsta fall.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-15 17:21

Ok ok ok ok...jag ska höra med /mr om han har några liggandes.... Jag har inte lött något på bra länge så jag kan fortfarande välja hur jag vill ha det.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-15 18:00

Jag hör...

Nja, jag kikade runt lite här tidigare bland skrotet och tror faktiskt inte att jag har några. Ifall man inte börjar klippa sönder DIL-socklar för vanliga IC-kretsar, det går ju förstås oxå. Men jag ska kolla vidare.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 22:56

SOKKLA = AO!

→ Det går fan inte att få bort skiten±PLEKTRUM när det väl sitter på plats typ!

+ vem har sagt att man vill ha det där skitfula caset -- till en bra burk!?

flatTOP och i med batterier NU!! snälla

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-29 00:02

Det som möjligen är bra med att Ladyada straxt slutar sälja hela kit är väl att man fortsättningsvis kommer kunna köpa kretskort + frontpanel och göra vad man vill med dem.

(själv tycker jag dock att fulplastburken är asgod om man hammarlackar den!)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 07:45

Jag har en fin skiss på en ny låda..
- gör hela frontpanelen 10cm längre nedantill och 10cm längre upptill (med hål för baksidan upptill).
Så bockar man det och så har man fått sig en låda som är öppen på sidorna.
På med träsidor och det är klart.. (Eller vad man nu vill ha för sidor. Man kan ju göra en med plåtsidor också..
(sen får man typ sätta något i botten också, men det är en annan historia).

Måste göra en skiss!

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-29 16:53

Det där var ju snyggt ju! Nästan så att det matchar jomoxen...vilket inte hade vart så hemskt faktiskt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 19:06

JO tror på att bocka en plåt några gånger .. det e nog smidigast! kanske man ska ta i en ny tråd -- ? alla nya ideer e bra!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-29 19:24

Vore fint annars att underifrån fräsa ut ett lämpligt hålrum i en enda homogen träkloss för detta TRÄBEN DELUXE.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 20:29

jo jag vill ju ha grejjerna i blåek sedan länge! -- men har inga kontakter\\→ tror det blir billigare med rostig plåt för att hålla cirkusen enhetlig :]

1
Bevaka tråden