Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blandad miljö

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör en lite jobbig uppsättning datorer som bland annat består av en Newton 2000, en Icebook, en MacIIci (!), en PC somkör Windows98 och Novell, en PowerMac4400/200. Alla dessa skall helst spela tillsammans för att jag skall vara riktigt nöjd. Macarna har börjat fungera bra, även om jag måste fuska med kabel till Newton och de som inte är Icebooken (som kör Airport - dumt och lyxigt och kul). Men hur får jag PC:n att fungera med Icebooken på enklast sätt? vidare har jag en liten linuxkärra som skulle vara kul att få igång Icebooken mot, men det känns som mycket begärt just nu.

Skulle vara extra trevligt att höra hur kontorsråttor arbetar .-)

Vad är det du egentligen vill göra?

Vill du bara dela filer?

Vore det inte var lämpligt att hitta en maskin som kan parat med alla dina maskiner, typ Mac OS X Server eller Win 2000 Server. Jag tror inte att du hittar eller skall söka efter en lösning där alla kan prata med alla. Det är lite som att atta fösöka lära alla att prata 5 språk istället för att lära alla 5 ett språk.

Pawlo? Lever han fortfarande?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Vad är det du egentligen vill göra?

Vill du bara dela filer?

Vore det inte var lämpligt att hitta en maskin som kan parat med alla dina maskiner, typ Mac OS X Server eller Win 2000 Server. Jag tror inte att du hittar eller skall söka efter en lösning där alla kan prata med alla. Det är lite som att atta fösöka lära alla att prata 5 språk istället för att lära alla 5 ett språk.

Fungerar Mac OS X bra? Det ryktas om instabilitet och tröghet och annat otrevligt .-)

Fildelning hade ju varit smutt. Det här att spara filer på diskett eller maila dem från PC:n är ju rätt segt. Jag tror dock det vore bäst om någon somliksom undertecknad är tvingad in i PC-miljön på jobbet, men kör Mac privat.

Mikael

Citat:

Skapades ursprungligen av: bigmac:
Pawlo? Lever han fortfarande?

Nej, det är SirCam-masken som har modiferats något.

Jag håller just nu på och testar Mac OS X Server.
Jag har inte slagit på Winstödet ännu men jag skall nog testa det.
Jag har kört den gamla Mac OS X servern i 2 år utan en enda krash. Vi får väl se hur den nya är.
Jag har en annan maskin (iMac) som kör Mac OS X, denna har webbservern, fildelning, telnet och ftp påslaget. Den har också PHP och MySQL. Går som tåget...

Går det för resten att köra Airport på en PC (Windows 98)? Det skulle ju vara allra smidigast.

M

Ja, kortena till PC fungerar mot en Airport bas.
Men detta ändrar egentligen ingenting för dig. Det blir ingen skillnad mot att köra Ethernet, förutom kabeldragningen.

I MacOS X 10.1 så finns fullt stöd för SMB så när det kommer i September kommer du att kunna fildela mellan din iBook och din PC så mycket du vill...

Kanske man kan köra fildelning på en Mac (med extern disk?), sen installerar du "NetPresenz" på samma Mac och ställer in rättigheterna via ett "riktigt" ftp program. Därefter kan du bokmärka sidorna i explorer eller NS. T ex Ftp://[email protected], då borde det gå att flytta filer så det visslar om det....

Bara en idé...

MVH Mattias

Jag har installerat två Lucent-kort på två PC-burkar. Det enda man behöver tänka på är att skriva in Airport-namnet i prefsen i Lucent-programvaran. Så om ditt nätverk heter pawlo_airport så skall det namnet även stå i PCn... sen funkar det klockrent.
/f

Citat:

Skapades ursprungligen av: bigmac:
Jag har installerat två Lucent-kort på två PC-burkar. Det enda man behöver tänka på är att skriva in Airport-namnet i prefsen i Lucent-programvaran. Så om ditt nätverk heter pawlo_airport så skall det namnet även stå i PCn... sen funkar det klockrent.
/f

Om du tror att mitt nätverk heter något så fantasilöst har du knappast varit någon trogen Macworld-läsare .-)

Tack för all hjälp!

Jag återkommer när jag har skruvat lite .)

M

1
Bevaka tråden