Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten kamera man kan ha i fickan?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ute efter en ny kamera, en kamera som man kan ha i fickan när man är ute, på fester eller en kamera som man kan ha i fickan utan problem.

Eftersom kameran kommer användas en hel del vill jag absolut inte ha nån lyx-kamera, en billigare modell som tål en del.

Föredrar smala kameror framför små och tjocka.

Tips?

Har en Canon IXUS som jag knäpper det mesta med, bra format och bra kvalitet.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-14 21:32
Ursprungligen av Johan S:

Har en Canon IXUS som jag knäpper det mesta med, bra format och bra kvalitet.

Instämer ..... en liten bra rackare för enkla o shysta shots

Ska kolla på den senare idag, tack för tipset!

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-14 19:07

Här kan vi snacka party kamera:

Smile shutter
Sony har lagt till en funktion som känner av när motivet ler, och tar då bilden automatiskt.

Sony DSC-W120 blå digitalkamera Digitalkameror - Ultrakompakta

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-14 20:09
Ursprungligen av Jetwash:

Smile shutter
Sony har lagt till en funktion som känner av när motivet ler, och tar då bilden automatiskt.

Hahaha... Klick! Vilken grej alltså!

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-14 20:26
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-14 21:04

Canon Ixus 65 har imponerat på mej i ett par år, tävlar i vissa förhållanden med en systemkamera, jättenöjd! 6 mpixlar räcker och blir över, även till pappersbilder om man vill.

Det blev en Sony DSC-W120, mina vänner tipsade mig om den, och har alltid gillat Sonys prylar, så det ska bli spännande att se om smileshutter funkar bra, han aldrig prova det när jag provade den igår.

Det har ju börjat dyka upp en hel del småkameror som klarar ett par meters djup under vatten. Det är ju en kanonfunktion, det borde ju även göra en damm/sand-tålig.

Jag har en IXUS 70, den är jag helnöjd med, tar bra bilder, liten, snabb, utmärkt batteri. Jag köpte den för 1495 inkl 2GB och väska men den verkar ha gått upp i pris igen ?!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-15 21:28
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Det har ju börjat dyka upp en hel del småkameror som klarar ett par meters djup under vatten. Det är ju en kanonfunktion, det borde ju även göra en damm/sand-tålig.

Jag har en Olympus µ725 SW som ska vara vattentät till 3 m samt ska klara fall från ca 1 m utan problem. Perfekt som slitosläng-kamera. Har legat på golvet i ölpölar, fotat i vattnet, åkt i asfalten, tappat den i skidbacken och sånt utan några som helst problem.

Nu låter det verkligen som om jag är oförsiktig med mina grejer, men en kamera som följer med på allt råkar förr eller senare ut för nästan allt.

Bilderna blir ok. Jämfört med en Ixus 65 och en hyffsat ny Sony. Mina bilder blir överlag blekare i färgerna och optiken kräver mer ljus än de andra, men det är inga stora skillnader. Kamerans okänslighet väger upp nackdelarna flera gånger om.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-25 02:20
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag har en IXUS 70, den är jag helnöjd med, tar bra bilder, liten, snabb, utmärkt batteri. Jag köpte den för 1495 inkl 2GB och väska men den verkar ha gått upp i pris igen ?!

Jag har samma kamera men bara 512 MB men jag lägger allt på Macen o rensar efter varje import!

Den absolut bästa fickkamera jag stött på var Pentax S4i (gick ner i en jeansficka utan problem och hade riktigt hygglig bildkvalitet). Ixus 75 är väl det närmaste jag lyckats hitta om man tittar på aktuella modeller. Något större, men tar märkbart bättre bilder.

När jag skaffade nytt blev det dock en G7 som inte alls får plats i fickan. Hustrun fick ärva S4:an.

Jag var inte riktigt nöjd med Sonyn jag köpte, så jag köpte en Nikon S210 istället. Den är lite tunnare, och är helt sjukt smidig att ha i fickan tillsammans med med korthållaren.

Supernöjd!

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-05-16 14:20

Har en Ixus V2 från -02 som jag fortfarande använder. Skulle jag köpa en party-kamera i dag skulle jag nog sikta på en med ett bra ƒ värde framför pixlar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-17 00:16

Har haft min Sony DSC-W30 sen förra året. Helt ok och väldigt kompakt. Duger helt klart när man inte gitter ta med sig sin systemkamera.

Jag skulle rekommendera en Canon, dels för att jag gillar deras kompaktkameror, men också för att man med lite trixande kan få de att skjuta raw, och det är ruskigt tufft!

Här har jag slagit igång realtidshistogram på kameran också:

Man kan även få kameran att skjuta så kallade bracketed shots, när den tar olika bilder med olika exponeringar, man kan få kameran att köra script, och massvis med annat roligt! Så därför rekommenderar jag en Canon

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 18:34
Ursprungligen av Ford Prefect:

Jag skulle rekommendera en Canon, dels för att jag gillar deras kompaktkameror, men också för att man med lite trixande kan få de att skjuta raw, och det är ruskigt tufft!

Hur får du RAW med Ixus 70?

//Rob

Har en Leica C-Lux som jag alltid bär med mig. Dels fungerar den fantastiskt bra, dels är jag lite nostalgisk vad gäller varumärken. Den är gedigen (riktiga män använder aldrig fodral) och ger för mina ögon utmärkta bilder.

Som trebarnsfar värdesätter man att det går blixtsnabbt att ta en bild, från att ta upp kameran i fickan till att sikta, af-låsa och ta bilden. Det går omedelbart med min Leica till skillnad från andra digitalkameror som det ska fipplas med eller skämten från Nokia där motiven gått hem och lagt sig långt innan det blir några bilder... Gör verklighetstest i butiken innan du köper din kamera. Hur många sekunder från att du tar upp den tills bilden är tagen och sparad på minneskortet?

Vill du inte slanta för varumärket, finns nästan samma kamera som Panasonic Lumix.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-05-17 08:26

Helt rätt, en snabb kamera (både uppstart och från avtryck till bild) med bra ljusvärde är perfekt. Kollade på Cyberphoto i går lite snabbt och hittade ingen kompakt med riktigt bra ljusvärde dom bästa låg runt 2,5-2,8 vilket inte är så bra tycker jag.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-24 20:52

Jag funderar på Canon IXUS 70. Men kikade lite på Sony DSC-W120 och den är bättre på pappret. Men är den bra i praktiken? Om den är nå bättre än IXUS 70? DSC-W120 har även bildstabilisator. Skulle haft en liten kamera nu till studenten.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-24 21:19

Canon G9 är en trevlig sak !

men vist kostar 4500 ca men hjävligt skyst samt du kan oxå plåta med separat
blixt.. Prisvärd! dem första G modelerna var bra mycket dyrare..

Canon G9: För dig som inte vill förlora kontrollen

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-24 21:37

Några närbilder på blommor med G9.

Ursprungligen av onnyt:

Några närbilder på blommor med G9.

Fina bilder.

Denna bild tog jag med min Kodak V610, taget för mer än ett år sen, men tycker fortfarande att den är helt makalös, och jag tog den mest för skojs skull

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-24 21:44

Nice Faktum är var det Canon som började med Compact och fortfarande enl min
mening .. BÄST !

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-06-03 21:38
1
Bevaka tråden