Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra ljud får man för en extra slant? (ljudkort)

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Jag är i färd med att skaffa nytt interface och undrar lite hur mycket man får för pengarna.
Efter idog läsning på gearslutz och andra ställen verkar det som folk i allmänhet tycker att alla kort i prisklassen under den de själva har prylar i, låter skit.

Ungefär var går gränsen (i pengar) för att ett kort skall vara användbart för (kräset) hemmastudioanvändande anser ni? Visst är det svårt att jämföra pga. olika features men en åsikt kan man ju ha iaf.
Hur skulle ni säga att ljudkvalitén följer priset över detta? Linjärt, exponentiellt, degressivt?

Är det bättre att sprida kosingen och satsa på andra delar av studion (monitorer etc.) eller är interfacet en av de delarna som gör stor skillnad?

Gearslutz är djävulens påfund, håll dig borta!

Det beror helt på antal kanaler och funktioner. Har du väl masat dig över tusenlappen för ett stereokort händer det väl inget markant även om du pungar ut det tiodubbla. Ska du ha inbyggda preamps blir det däremot knepigare. Då behöver man nog gå över 5K för att få något vettigt.

Jag tycker iofs preamparna i mitt Saffire låter riktigt bra, och det är under 5k-sträcket..

Visst är gearslutz farligt. Lite för mycket läsning så sitter man plötsligt där med en antik rör-mixer och en dammig 50-talsmikrofon för 20 000
Jag tycker dock det är ett bra ställe att informera sig på inför inköp, men ibland blir man lite misstänksam när folk säger att ett visst interface för +7k låter "grötigt" och "som man lagt en filt över högtalarna".
Ändock menar jag att jag hör skillnad på de kort jag äger och har ägt tidigare (<5000 kr).

Preamps spelar mindre roll för min del förutom när jag blir nostalgisk ibland och plockar fram elgitarren.

Det är vetenskapligt bevisat att allt som är dyrt låter 2% bättre.

Nä, men vilken budget har du?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-16 00:28

Jag tror att det är väldigt individuellt. Jag bytte först upp mig från ett inbyggt pc-kort Realtek97 till M-audio audiophile 2496 (995:-) - till ett E-mu 1212m (1500:-) och båda dessa byten var faktiskt från natt till dag. (Det sistnämnda bytte jag iofs bort efter en vecka mot ett E-mu 1616m (4700:-)...) Men det beror ju på vad man lyssnar genom i övrigt också, hur väl det hörs.

Edit: mellan 1212m och 1616m hör jag ingen skillnad, men det är i stort sett samma signalkedja från in till ut. några dB "bättre" dynamik bara...

Ska man ha bättre omvandlare än i Emu-kortet så kostar det nog en bra slant....

shylock: runt 5000 typ, behöver adat för expansion och många ins..
motu 828 har jag kikat en del på, det finns många begagnade ute men folk säger interfacet inte låter helt okej. Nån som har mk2 el. mk3 och kan kommentera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 10:39

Jag uppgraderade nyligen från M-audio FW410 till Apogee Duet. Det var som om man haft ett täcke över monitorerna som nu togs bort. Stor skillnad!

Ursprungligen av durre:

Jag uppgraderade nyligen från M-audio FW410 till Apogee Duet. Det var som om man haft ett täcke över monitorerna som nu togs bort. Stor skillnad!

Vilken volympot kör du genom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 13:12
Ursprungligen av Gilbert 2:

Vilken volympot kör du genom?

Vilken vaddå? volympot?

Ursprungligen av durre:

Vilken vaddå? volympot?

Hur styr du volymen från Duet? Mixer eller en potentiometer?
(eller digitalt i Duet, men det gör du väl inte...)

Om du styr volymen i Duet så lyssnar du på <24 bit då volymen sänks digitalt innan DA-omvandlaren vilket innebär bitreducering och sämre dynamikomfång och högre brusgolv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 13:53
Ursprungligen av Gilbert 2:

Hur styr du volymen från Duet? Mixer eller en potentiometer?
(eller digitalt i Duet, men det gör du väl inte...)

Om du styr volymen i Duet så lyssnar du på <24 bit då volymen sänks digitalt innan DA-omvandlaren vilket innebär bitreducering och sämre dynamikomfång och högre brusgolv.

Jag fattar ingenting Vill jag ha högre volym vrider jag på den stora ratten på duet

Ursprungligen av durre:

Jag fattar ingenting Vill jag ha högre volym vrider jag på den stora ratten på duet

Om du vill utnyttja kvalitén till fullo så bör du sätta en passiv volymkontroll efter Dueten och styra ut max ur Dueten (precis som man vill spela in så starkt som möjligt in i en AD-omvandlare) annars sänker du signalen i den digitala domänen vilket innebär en degradering av kvalitén (även om de flesta inte kommer att märka det) som t ex reducerat bitdjup och sämre signal-brusförhållande.

Jag har 828an mkII eftersom många studios jag jobbat i använt MOTU och det har fungerat så bra. Jag tycker det låter bra, men har inget "dyrare" att jämföra med. Det är bättre än mitt gamla M-audio LT1010. Att interfacet inte låter helt okej? Interfacet är väl själva arbetssättet? Och där kan jag hålla med om att den är lite klyddig.. vrider alltid på fel ratt. Kanalerna är "feldöpta", 1 och 2 i Cubase är micarna och line-kanalerna är 3-10, men på Motut är de märkta 1-8. Har snurrat till det mer än en gång för mig. Men när man väl skapat fungerande presets i Cubase så är det easy-pc

Just gearslutz är farligt! Det kan gå jättebra att jobba med små usla grejer. Men vips har man hört något som är bättre, och då kan man inte gå tillbaka. Även om man gjorde fullt fungerande grejer på de prylarna man hade innan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-16 12:35

Regressionsanalys: Om du har PC tycker jag att du ska åtminstone titta på E-mu 1212m. Det tar 2 PCI-platser, 2 in/2 ut analogt (trs) plus s/pdif (/aes/ebu) och adat. Det låter faktiskt väldigt bra för de ~1700:- det kostar.

Iofs, har du högre budget och inkompatibel med formatet är det inte rätt

EDIT: nu har jag ingen aning om vad du har eller behöver... det var bara ett slarvigt utslängt tips.

Nopes, sitter på blackbook med Leopard (inget av dem gillar mitt m-audio 1814, härav tankar på att byta upp mig).

Interface = Audio Interface, sorry om jag var otydlig

Tips på mer i prisklassen runt 5000 (nytt el. beg.)? Minst 8 in och helst ADAT-koppling är kravet.

  • Medlem
  • 2008-05-16 13:04

Jag kör 828 MKII, men är ingen superljudskille direkt (har för mycket brus och "defekter" i musiken än då). Är dock väldigt nöjd med det, och det uppfyller helt klart dina specar skulle jag säga.

Någon annan vet säkert mer om hur bra/dåligt det låter.

Hm, vad skiljer 828 mk2 & mk3?

Citat:

Hm, vad skiljer 828 mk2 & mk3?

Uppdaterade omvandlare, mycket ballare mjukvara, inbyggt reverb/eq/la2a-klon och lite sånt. Rätt stor skillnad ändå.

durre: Volymkontrollern för utgången i ljudinterfacet sitter i samma chip som själva omvandlaren. Tyvärr precis innan omvandlaren. Det gör i teorin att du får sämre ljud om du vrider ner volymen på ljudinterfacet istället för på t ex förstärkaren (förutsatt att det är en passiv volymkontroll) mellan duet och högtalarna (likadant som med de flesta ljudinterface). Sen hur det i praktiken ligger till i det där chippet och om det verkligen blir en märkbar skillnad i ljudet.. det har jag inte hört eller läst något om.. men hur som helst så snurrar det runt en massa teorier (men fortfarande inga tester(?)) om att den där volymkontrollern ska vara förfärlig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 14:52

Aja, vad jag ville ha sagt var att jag tyckte ljudet blev massvis bättre i duet jämfört med 410. Sååå förfärlig kan den mao inte vara

Ursprungligen av durre:

Aja, vad jag ville ha sagt var att jag tyckte ljudet blev massvis bättre i duet jämfört med 410. Sååå förfärlig kan den mao inte vara

Den är grymt snygg också

1
Bevaka tråden