Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söka på flera hemsidor samtidigt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-05-17 10:09

Låt säga att jag är intresserad av klockor från 50-talet. Och har hittat tre skitbra hemsidor som handlar om just detta. Alla tre sidorna har sökfunktion för innehållet.

Finns det något program eller internettjänst där jag kan lägga in dessa tre sidor och söka på alla sidorna samtidigt?

/Bosse

  • Medlem
  • 2008-05-17 11:27

Det finns ett instick till Safari som heter Inquisitor som ger liknande funktionalitet.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-05-17 11:29

Kanon! Jag ska genast kolla!

Tack!

/Bosse

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-05-17 11:35

Hm.. Inquisitor installerat. Men hur ska jag kunnna använda det för sök på tre specifika sidor?

/Bosse

  • Medlem
  • 2008-05-17 12:45

Aha, jag missförstod frågan. Men inquisitor är ganska bra ändå...

DEVONagent

Devonagent borde lösa dina problem.

Med ett Applescript skulle du kunna skicka en sökförfrågan till tre siter samtidigt som öppnas i varsina flikar i Safari tex. Men för att skriva ett sådant måste du berätta vilka siter det gäller. Sökningen skall formateras på olika sätt för olika siter.

Kan berätta vad som inte fungerar: På Google kan man ju ange att man vill leta på en specifik site, man skriver sökningen så här: "BosseBus site:99.se" (utan citattecken). Men anger man flera "site:xxxx" så får man alltid "Inga resultat hittades". Annars hade det varit coolt.

Hittade två roliga program/tillägg som kanske fungerar:

ClipaSearch Pro - 1.0.1 (Shareware, trial med 24 försök)
ClipaSearch Pro 1.0.1 software download - Mac OS X - VersionTracker

SIA - Search in Safari (Freeware)
Detta är tyvärr inte en lösning på problemet, men du kan styra Safaris sökruta till att söka på en viss site, med den sitens egen sökmotor, vilket var lite coolt tycker jag. Då du måste med denna söka tre gånger i alla fall, men sparar ett par klick varje gång.
SafariSIA 1.0.3.1 software download - Mac OS X - VersionTracker

Roligt verktyg som skulle kunna lösa det: Yahoo Pipes

Jag tycker oftast att Google funkar bättre än de lokala sökmotorerna.

Google har ett verktyg/tjänst för att skapa helt egna anpassade områden som ska sökas igenom. Bygg din egen sökmaskin för ditt särintresse här.

Ad hoc-sökningar löser man enklast genom att använda site: tillsammans med OR (exempelvis Apple site:99.se OR site:expressen.se OR site:aftonbladet.se).

Tack thevil, tänkte inte på att man kunde använda OR. Jag provade samma som du, men utan OR och det funkade inte.

Om siten är indexerad av Google så är Google bättre, men dels så är alla siter inte indexerade, dels kan det ha gått en tid och dels så finns det en gräns för hur många sidor Google indexerar. Alla sidor här på 99 är inte indexerade tex, det är alldeles för många, jag tror det är 187.000 som är med.

Alla de sakerna är ju lösta i en sites egen sökmotor, men den kan å andra sidan vara usel, tex Aftonbladets som var riktigt dålig förut och sorterade resultaten på något tokigt sätt, vad man än sökte på så fick man sportsidor först i sökresultatet.

Ju fler verktyg man har (Google, Safaris styrbara sökrutor, Applescript, speciella program, Pipes osv), desto bättre.

1
Bevaka tråden