Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LG DVD & CD-RW i Blådåre

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag lyckas inte få min nyinköpta LG Combo-drive att fungera i min blå G3:a med OS 9.2.2. Jag har kopplat den på en massa tänkbara sätt. Till samma IDE-kabel som den gamla CD-spelaren gick på. Till mitt ACARD ATA 100+kort. Som både Master och Slave.

Med lite felsökning upptäckte jag att inte heller min gamla CD-spelare funkar när jag kopplar den till ATA-kortet (fast det kanske den inte ska göra). Funderar därför på om det är IDE-kabeln det kan vara fel på.

Alla tips mottages tacksamt!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: J Fredrik Eklöf:
Hej,

Jag lyckas inte få min nyinköpta LG Combo-drive att fungera i min blå G3:a med OS 9.2.2. Jag har kopplat den på en massa tänkbara sätt. Till samma IDE-kabel som den gamla CD-spelaren gick på. Till mitt ACARD ATA 100+kort. Som både Master och Slave.

Med lite felsökning upptäckte jag att inte heller min gamla CD-spelare funkar när jag kopplar den till ATA-kortet (fast det kanske den inte ska göra). Funderar därför på om det är IDE-kabeln det kan vara fel på.

Alla tips mottages tacksamt!

Har du kollat ås att inte ATA-kortet gått ur tiden?
Testat att köra hårddisken på den enbart, för att se att kortet fungerar, samt ta den IDE kabeln som sitter på moderkortet normalt sett?
Fast man kankse inte kan starta på et ATA-kort....Men det borde man ju kunna göra.
Testa att sätta hela rasket på kortet
Har du en annan IDE kabel så borde du testa den. Men eftersom du hade en cd-spelare innan, var satt då den?Direkt på moderkortet?Varför inte sätta Combo-driven där också då?

Och testa som sagt med hårddisken på ATA-kortet, har aldrig kört med ATA-kort, men jag tycker att dte borde funka, förutsatt att den känner av kortet vill säga. Kollat att eventuella drivrutiner är rätt installlerade?

Vilken comboläsare har du köpt? LGE GCC-4120B verkar att fungera bra medan den snabbare LGE GCC-4320BB krånglar för vissa. Se själv på:
http://www.xlr8yourmac.com/IDE.html

1
Bevaka tråden