Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Focusrite Saffire LE, dropouts

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte nyligen ett Saffire LE och tycker det låter och funkar bra i allmänhet. Men det gar hänt mig några gånger vid uppspelning att ljudet försvinner i en eller två sekunder och sedan kommer tillbaka. Är det ett firewireproblem tro? Att kortet tillfälligt tappar kontakten med datorn? En gång vid inspelning har det hänt att det inspelade ljudet plötsligt var fördröjt, och olika fördröjningar på olika ställen, så det verkar ha hänt något knasigt, som jag inte märkte under tagningen.

Jag har en gammal hederlig ibook G4. Tror att det skall vara texas instruments fw-chipset i dem. Läste någonstans hur man tar reda på det, men kan inte hitta det igen. Jag har dåligt med ram, det kan ju vara boven också. Det här hände i alla fall inte med mitt urusla usb-ljudkort, det var ganska stabilt. Alla råd emottages tacksamt.

Klassiskt Mac-fenomen. Hack i ljud och hack i spel.

Nej, men seriöst. Jag vet inte vad det är. Vet bara att jag har problem med det ljudkortet på min MacBook Pro 2,5 GHz med 4 GB minne, fast bara att det "poppar det till" någon gång emellanåt. Har inte använt det så mycket på min maskin än, mest eftersom man i nuläget ofta får Kernel Panic (i 10.5.2) när man kopplar in kortet till datorn. Så det kan ha varit något tillfälligt.

Vilket/vilka program kör du? Hur mycket minne har du i maskinen? Det kan inte vara så att maskinen (datorn) kanske inte orkar?

kan mycket väl vara så, har bara 256 nu men ska sätta in mer snart. Dock ska den klara av ljudkortet ändå, och det gör den ju mest hela tiden, det borde ju isåfall vara ett mer regelbundet återkommande problem, jag kan spela in i timmar utan problem, och så plötsligt knasar det till sig. Jag kör nästan bara Cubase LE och använder väldigt lite pluggar. Laddade iofs ner ett delay från Soundhack som verkar lite knepigt för min dator. I övrigt är jag mest intresserad av att den ska agera bandspelare och inte lägga sig i för mycket.

Ursprungligen av vedmattan:

Jag har en gammal hederlig ibook G4.

... tror du hittat problemet...

ok? utveckla gärna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 09:39

Den senaste Airport Update har orsakat en massa problem med ljudet. Så om du har Airport på så kan du ju till att börja med prova med att stänga av det.

En sak är säker iaf, det är inte drivrutinerna. För Saffire-korten använder OSX's inbyggda standard-drivrutiner för firewire-ljudkort. Fråga mig inte varför..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-19 11:38

Ställ upp buffertstorleken en smula bara, i det musikprogram du använder.

Det finns också firmware-uppdateringar på kortet, möjligen kan en sådan vara bra.

Det är absolut inga problem att köra det på en iBook G4 för övrigt, och minnet har ingen betydelse i detta fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 13:34

jag avänder samma kort till en powermac G5. har haft en del strul med bakgrundsbrus, blev dock bättre när jag gjorde firmware-uppdateringen. dock inga drop-outs eller liknande problem

tack för svaren, ska testa lite olika inställningar och kolla upp firmwareuppdatering.

1
Bevaka tråden