Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicktime movie - är det Windows-ovänligt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 04:29

Ursäkta om denna tråd ligger fel - någon snäll moderator kanske i så fall kan flytta den till videoproduktion - men jag tycket inte riktigt den passade där

Vad säger ni, är det okey att lägga filmer i quicktime movie (.mov) på en cd som ska till folk som ev sitter med en windowsdator om man har en länk så att de kan hämta hem programmet om de inte har det? Det är lite av omvända diskussionen - här brukas oftast talas om mac-ovänliga lösningar och jag undrar nu om detta kan anses windows-ovänligt?

Bakgrunden är att jag ska, som examination på en kurs, producera ett material på en CD som ska skickas till "kunder". Den kommer att vara gjord i samma mall som den hemsida som också ska finnas. När de öppnar cd:n kommer en startsida öppnas i deras webbläsare. På vissa sidor kommer det att finnas små videoklipp i flash vilket inte borde vara problem men jag vill även ge dem möjlighet att se dem i större format, t ex helskärm och då blir mov-filerna bättre än de flash jag lyckats få till.

Lugn, uppgiften har inte "kundanpassning" som huvudtema, tyvärr inte ens som deltema. Jag är en av de få som har mac och brukar föra in "tillgänglighet" i diskussionerna vilket inte är speciellt uppskattat, inte ens av lärarna. Men jag har bestämt mig för att försöka "lära för livet och inte för skolan" så därför frågar jag er som kanske kan hjälpa mig denna kunskap.

Varför inte konvertera mov filerna till mpeg4? Det är väl rätt så vanligt och tillgängligt format vad gäller mediaspelare: Quicktime player, Windows media player, Real Player (om någon fortfarande använder det) m fl klarar av det. Och så behåller man kvaliteten plus att man kan sänka filstorleken (om det nu är viktigt).

Det finns gratisprogram som fixar konverteringen (iSquint t ex kan t o m konvertera dina flashfiler till mpeg4).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 11:09

Okey nu drar denna diskussion iväg åt forumet "videoproduktion"
Kan verkligen Windows Media Player spela upp MPEG4 eller som de heter i iSquint och andra program .mp4?

På Microsofts sida står
Enligt MPEG-4-specifikationen innehåller MPEG-4-filformatet MPEG-4-kodad video och AAC-kodat (Advanced Audio Coding) ljudinnehåll. Normalt används filtillägget .mp4. Windows Media Player stöder inte uppspelning av MP4-filer.
Du kan spela upp MP4-mediefiler i Windows Media Player om du installerar DirectShow-kompatibla MPEG-4-dekoderpaket. DirectShow-kompatibla MPEG-4-dekoderpaket är till exempel Ligos LSX-MPEG Player och EnvivioTV.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-19 11:27

Jag skiter numera i att Windows inte har QT förinstallerat. Jag skickar videofiler till hela världen med ftp - och jag packar dom allihopa i H268.mov. Alla med Windows som har intresse hämtar hem QT-spelaren till Windows för att titta på materialet - det är gratis och tar några sekunder att installera. Alla som redan har iTunes i sin PC behöver inte göra det. RealPlayer kan också lira filerna...ja, ALLA spelare kan...utom WinPlayer.

Jag har ännu inte fått något klagomål.

  • Medlem
  • 2008-05-19 13:10
Ursprungligen av mjg:

Jag skiter numera i att Windows inte har QT förinstallerat. Jag skickar videofiler till hela världen med ftp - och jag packar dom allihopa i H268.mov. Alla med Windows som har intresse hämtar hem QT-spelaren till Windows för att titta på materialet - det är gratis och tar några sekunder att installera. Alla som redan har iTunes i sin PC behöver inte göra det. RealPlayer kan också lira filerna...ja, ALLA spelare kan...utom WinPlayer.

Jag har ännu inte fått något klagomål.

I princip håller jag med, men det beror lite på vad kund ska använda materialet till. Själv har jag stött på patrull ett par gånger, då kund velat ha filmerna i powerpointpresentationer - med QT låter det sig helt enkelt inte göras (åtminstone inte med lätthet). Där har jag fått ge med mig & leverera i annat format.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 13:27

"Kunderna" ska inte använda materialet för egen del utan ges möjlighet att se videosnuttarna i stort format. Tack för upplysningen om Real Player och iTunes

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-19 13:57

Tillägg: nej, WinPlyer kan inte spela mpeg4/H264 - inte den riktiga ISO-standarden i alla fall. MS väljer att stå utanför all form av internationellt sammarbete med (åtminstone delvis) öppna standarder. MS har istället en egen variant av mpeg4 som inte följer gemensamma riktlinjer/standard.

OT: Just när det gäller ISO mpeg4/H264 så kanske detta blir första gången i världshistorien som MS förlorar. Jag har svårt att se att MS kan ställa sig utanför denna gigantiska succe för ISO mpeg4/H264. Hela världen - mjukvara, hårdvara, broadcast - håller på att ställa om sig helt och hållet till denna världsstandard. Jag har svårt att se att nästa generation av WinPlayer inte kan lira denna nya standard. Den kan ju lira DV t.ex. Mpeg2 också. Dessa ägs inte heller av MS. varför dom tjurat så länge med sin egen mpeg4-standard är förbluffande för många analytiker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 19:30

Hoppas på att MS får sig en rejäl smäll i det här fallet.
Tycker de ska tävla på att de gör inovativa produkter och välprogrammerad programvara inte på att låsa in sina kunder. Problemet är väl att Microsoft aldrig uppfinner eller släpper bra produkter...

  • Medlem
  • 2008-06-13 01:50

För max kompabilitet använder jag mpeg-1/2 vid en del utskick när det gäller företag med strikt installationspolicy. Det går ju att knåpa ihop nån flashgrej men det tar lite mer tid.

1
Bevaka tråden