Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D40 för 2900kr

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-27 16:48
Ursprungligen av Goflorp:

Stativ, kablar, minneskort, väskor, ryggsäckar och allt annat kan man ju längre fram

(Förlåt, kan inte låta bli...) Hur ska man kunna spara fotona man tar, ifall man inte har ett minneskort?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-27 17:00
Ursprungligen av Reisan:

(Förlåt, kan inte låta bli...) Hur ska man kunna spara fotona man tar, ifall man inte har ett minneskort?

Ja, egentligen är minneskort det enda tillbehöret som jag tycker man behöver köpa till extra direkt. Själv använder jag inte UV-filter på mina objektiv, har aldrig kommit mig för att skaffa ett stativ och väskan som jag skaffade använder jag nästan aldrig (tar istället kameran löst i en vanlig väska alternativt bär över axeln den i remmen).

Jo, men man köper ju inte ETT minneskort...

Stativ, kulled, Gorilla-Pod, kablar etc och en massa programvaror kommer ju på löpande band....

(Köpte ett 8GB kort senast idag)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-27 17:10

och en massa programvaror

Okej då. Apple Aperture är också ett måste!

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-27 22:27

Jo, men man köper ju inte ETT minneskort...

(Köpte ett 8GB kort senast idag)

Nej... Man gör ju inte det nä.... 61 GB för att vara exakt

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-28 07:07
Ursprungligen av Jeppe_E:

Nej... Man gör ju inte det nä.... 61 GB för att vara exakt

Själv har jag två 2 GB SanDisk Extreme II och en 1 GB SanDisk Ultra I. Det är otroligt skönt med en 6 megapixelkamera!

Jag skall faktiskt lägga 295:- på ett expresscard/34 som är en minnesläsare.
Det borde gå säkert 10ggr fortare att importera bilderna - speciellt nu när jag kör lite större kort.

Fotnöt: Panoramabilder på 40 samamnsatta bilder, då fyller man ett minneskort tämligen fort.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-27 22:47

Jag skall faktiskt lägga 295:- på ett expresscard/34 som är en minnesläsare.
Det borde gå säkert 10ggr fortare att importera bilderna - speciellt nu när jag kör lite större kort.

Köpte en billig minneskortläsare för flera år sen. Första gången jag använde den, korruperade den minneskortet och jag höll nästan på att förlora alla bilderna. Då blev jag bränd..

Fotnöt: Panoramabilder på 40 samamnsatta bilder, då fyller man ett minneskort tämligen fort.

Sant.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-27 22:59

Sandisk har ju en monsterläsare med FW800 anpassad för Extreme IV-korten. 40MB/s läs och skriv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-28 09:57

Någon som vet när D40 kommer uppdateras? Eller om någon av de större modellerna kommer ta D40's plats snart som billigaste systemkamera? Jag behöver inte mer men om en uppdatering är på väg..

Fotografering är så oerhört mäktigt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-28 12:08
Ursprungligen av acke:

Någon som vet när D40 kommer uppdateras? Eller om någon av de större modellerna kommer ta D40's plats snart som billigaste systemkamera? Jag behöver inte mer men om en uppdatering är på väg..

Fotografering är så oerhört mäktigt.

D40 har redan uppdaterats i två omgångar; först kom D40x (högre upplösning) och sedan kom D60 (inbyggd sensorrengöring mha dammsugarfunktion plus att kit-objektivet har optisk bildstabilisering). Som har påpekats tidigare, så kan ingen av efterföljarna slå originalet -- i synnerhet inte om man tar hänsyn till prisskillnaden.

Nästa uppföljare i serien kommer förmodligen kunna filma. Prismässigt kommer den nog kosta som en D60 eller något över. Vad gäller handhavande och bildkvaliteten per krona, så kommer nog D40 regera ytterligare ett bra tag.

Nu är jag inte Nikonian, men är det inte D60 som fått ta över som instegs för Nikon ?

Cyberphoto har d40 i starterpaket, 2 objektiv och minneskort mm för 5 lök.

Själv känner jag att köpa huset för sig och lägga till ett BRA objektiv är bättre än köpa kamera med kitobjektiv.

Kitobjektivet är det första man byter ut ändå mot ngt med fast bländartal. Då har man ett kitobjektiv som står i hyllan och som man aldrig får sålt på blocket...:(

Bevaka tråden