Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med minnen till Macbook

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan allihopa!

Jag har problem med två stycken nya minnen som jag har köpt till min Macbook. Problemet ser ut enligt följande: Om jag lägger in båda mina nya 2 GB:s minnen så startar inte datorn, det enda som händer är att statuslampan bredvid IR-mottagaren lyser. Tar jag ut ett av dem så händer samma sak, oavsett vilket jag tar ut (dvs lämnar ena minnesslotten tom). Men om jag sätter in ett av mina gamla minnen i kombination med ett av de nya så fungerar det och datorn hittar de båda utan problem (dvs. då har jag alltså 2,5 GB).

Min dator är en Macbook Core 2 Duo 2,0 GHz och stöder upp till 4 GB minne så det ska inte vara något problem.

De minnen som jag har köpt är följande:
CORSAIR VS 2GB DDR2 SO-DIMM PC-5300 667MHZ APPLE

Har försökt lösa problemet på egen hand men kommer inte på någon lösning. Hoppas någon här vet.

Tack på förhand!

• Oregistrerad
  • 2008-05-30 09:38

Mycket konstigt fel faktiskt. Inte till nån stor hjälp direkt men något liknande har jag inte hört talas om.
Det enda jag kan tänka mig är att minnena är för snabba, och om du har ett långsammare minne (det som sitter i redan) så anpassar sig nog det andra till samma hastighet, kanske lite långsökt men har ingen jäätekoll var det är för hastighet (PC-xxxx) som ska sitta i macbook

Jag har samma problem, Datorn (Macbook vit)startar inte med två st 2gb minnen. Men med ett 2gb och ett 1gb minne går det och den kan utnyttja alla 3gb.
Använder nu båda mina nya 2gb minnen i en ny IMac där det fungerar felfritt än så länge.

Minnena är Kingston 2gb DDR2 200pin SO-DIMM
Kompatibla med
800MHz
667MHz
533MHz

Enligt säljaren på PC city skulle det fungera med dessa minnen...

Är det någon som har en eventuell lösning?

Problemet är tydligen att MB är väldigt känslig för vilka minnen man trycker i.
När jag använde det nya minnet så började dom jobba i 800MHz men om man hade i ett av de gamla samt ett nytt minne dvs 3gb så anpassade sig det nya efter det långsammaste dvs 667MHz.
Det gäller alltså att sätta i minnen som enbart arbetar i 667MHz om jag fattat det rätt.

Jag tog med mig datorn till Pccity dom var jätte schyssta och testade olika minnen till ett passade tog ca 20min

• Medlem
  • 2009-01-01 20:28

Sätt i originalminnena, starta datorn, gå in i programmappen, gå vidare till verktygsmappen och välj programmet systeminformation. Till vänster har du olika alternativ, välj minnen. Där ser du vad det är för minnen.

Ex:
BANK 0/DIMM0:

Storlek: 1 GB
Typ: DDR3
Hastighet: 1067 MHz

Det betyder att i ena minnesbanken, så sitter det ett 1GB stort DDR3-minne med 1067MHz (eller 1066MHz, beroende på hur man avrundar) busshastighet. Det är sådana minnen jag kan ha i min dator.

Kolla vad originalminnen är, så ser du vad du ska köpa för något.

1
Bevaka tråden