Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SP-1200 eller SPS-1UW MKII - vilken är smutsigast?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-20 21:59

Jag planer på att längre fram köpa antingen en SP-1200 eller en Machinedrum SPS-1UW MKII, jag har bara svårt att bestämma mig vilken av dom jag ska köpa. Om jag har förstått rätt så påminner Machinedrum samplingssound om SP-1200, båda är 12-bit och smutsiga men vilken, för att citera en SP1200-ägare, "blessar" trumljuden och andra samplingar bäst? Mäter sig verkligen Machinedrum med SP-1200 rent soundmässigt?
Machinedrum har ju förutom interna ljud som man säkert kan flippa rejält dessutom mer minne än SP-1200... det lutar faktiskt mer mot machinedrum, någon som testat båda och vet hur det ligger?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-05-20 22:05

går nog även att jämföra s700 med sp1200 också.
(mindre pengar förövrigt)

fördelen med machinedrum är att du enklare kan föra över samplingar
när minnet blir fullt etc. men sp1200 är en riktig klassiker.

tricket är väl mer att dista ingången lite när man samplar ?
(låter coolt på min s950 men ruggigt på min eps classic)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-20 22:38

Som sagt det lutar mer och mer mot machinedrum, fast det är klart man vill ju ha det där klassiska SP-1200 soundet..

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-20 23:24

Hmm, vet inte om jag hört det klassiska sp-1200 soundet (eller, det har jag säkert, vet bara inte om det) ... finns det nån gammal fin dänga som innehåller sp-1200?

Edit... den kanske mest låter gammal sampler?

Nog borde en machinedrum vara intressantare i längden?

(en SP-1200 låter bra på sitt sätt, men allvarligt talat: 11.000 kr?)

Jag hade valt Machinedrum. Lätt. Och kanske kompletterat med en Emax eller Emulator II för att få "det där" soundet men med Machinedrums överlägsna sequencer.

  • Medlem
  • 2008-05-21 09:38

Hur är det med groove/swing på SP-1200? Det är där jag känner att machinedrum lämnar en del att önska.

Ursprungligen av jgb:

Hur är det med groove/swing på SP-1200? Det är där jag känner att machinedrum lämnar en del att önska.

Beror nog på vilken stil man kör, själv kör jag mest raka kicks runt 130 bpm och då kan man inte ens tänka på att lägga på mer swing är 50% vilket är default, svänger verkligen till om säger så. Till hip-hop beats tror jag dock det kan funkar riktigt bra att lägga på lite swing, men som sagt, den svänger riktigt schysst även från början.

Det går annars att sänka frekvens och bittal på samplingar i nya MPCs. Enligt min mening så är t ex MPC1000 ett billigare och roligare alternativ. För mellanskillnaden så kan man då även köpa sig en schysst stereokompressor som i bästa fall "blessar" ljudet snyggare än vad en SP1200 gör

Ursprungligen av Volantiz:

Det går annars att sänka frekvens och bittal på samplingar i nya MPCs. Enligt min mening så är t ex MPC1000 ett billigare och roligare alternativ. För mellanskillnaden så kan man då även köpa sig en schysst stereokompressor som i bästa fall "blessar" ljudet snyggare än vad en SP1200 gör

Kan man sänka upplösningen när man samplar i MPC1000 nuförtiden? Det gick inte förr iallafall.
Har inte testat alls att sampla med JJOS, jag importerar bara ljud via USB nuförtiden.

Nä, det tror jag däremot inte. Man får ändra det på befintliga samplingar.
Även jag importerar allt via USB.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-21 10:40

Johan Antoni visade mig en gång en låt han gjort helt på SP-1200, enbart den. Den slår allt jag hört med Machinedrum & Family so far... men det beror förstås mer på Johans fingertoppskänsla än vilken apparat som använts. SP-1200 är starkt begränsad, någonting som är mycket positivt för kreativt musikskapande. Dessutom är den vansinnigt snygg och har ett klassiskt bra sväng. Om jag fick välja mellan en fin sådan och en Elektron-manick skulle jag helt klart välja den äldre E-mu'n, men det är jag det...

Machinedrum har ju den uppenbara fördelen att dist, samplingsfrekvens mm går att ratta, och tom. parameterlåsa...

Ursprungligen av PF:

Johan Antoni visade mig en gång en låt han gjort helt på SP-1200, enbart den. Den slår allt jag hört med Machinedrum & Family so far... men det beror förstås mer på Johans fingertoppskänsla än vilken apparat som använts. SP-1200 är starkt begränsad, någonting som är mycket positivt för kreativt musikskapande. Dessutom är den vansinnigt snygg och har ett klassiskt bra sväng. Om jag fick välja mellan en fin sådan och en Elektron-manick skulle jag helt klart välja den äldre E-mu'n, men det är jag det...

Tack PF,
det var typ det finaste någon nånsin skrivit om mig tror jag!

SP1200ans sound är rätt svårt att härma,
det beror på rätt många grejor,
men framförallt att aliaseringen (eller hur fan det stavas) är helt makalöst skitig så fort man pitchar om en sampling. Den har också någon konstig dithering för sig vid sampling som är svårhärmad. Utöver detta har den dessutom lågpassfilter med (olika) fasta envelopes på utgångarna som ger en del värme och trevliga saker. Den är extremt snabbjobbad, och kör man den i dubbeltempo med swing så tycker jag den inte går att jämföra med något annat.

S700an/MPC60 m fl har ett helt annat sound som är mycket renare, och framförallt hårdare. Så tycker jag även att MD UW låter.

Jag sålde mina två SP1200or för typ fem år sen och ångrar det fortfarande.

Men man ska väl tänka på att den samtidigt är rätt begränsad, och arbetssättet passar inte alla.

Vill man ha bättre koll på hur en SP1200 låter rent samplemässigt så kan man ju ta och lyssna på tidiga Pete Rock-produktioner om man gillar hip-hop, 90-tals Todd Terry-grejor eller varför inte Stardust - Music sounds better with you som mer eller mindre är helt gjord med en SP1200.

Machinedrum är en otroligt djup maskin som man kan växa med och den är lite overkill om man "bara" vill ha en trummaskin.

"soundet" från en sampler beror ju på mer än antalet bitar- filter companders o andra tricks innan sampling o efter uppspelning

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-05-21 16:56

om man även vill jämföra "smutsigt ljud" så borde
man slänga in mpc60 i den här diskussionen.

50 % är väl inget swing alls? Bara rakt. Iaf i mpc

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-23 13:03

Funderade lite på detta med... reason går ju ner till 0%.

Så är det ju i FL också. Men olika räknesätt.
50% är rakt. 100% är synkopation och bakåt går inte ju..

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-23 18:41

Tack för alla svar! Nu blev jag mer sugen på en SP1200
J Antoni en fråga bara:
Hur mycket kan man pitcha ner ett ljud eller loop med Sp1200? Jag tänkte göra så att jag pitchar upp loopen/ljudet så mycket som möjligt innan jag samplar med SP-1200, Frågan är dock man kan använda sig av helt galet upp-pitchade ljud som man sen kan pitcha ner eller om det finns någon slags begränsning när det kommer till att ptcha ner ljud?

  • Medlem
  • 2008-05-26 15:03

vare sig man kan ratta om sample rate och sånt i andra samplers så får du aldrig, aldrig, ett lika fett sound som på spn. det är unikt, emax liknar det men det är ändå inte samma sak. jag förbannade mig själv dagen jag sålde min.

  • Medlem
  • 2008-05-26 15:05

ang pitchen så kan man inte ta i alltför mycket, om du tänker göra det med nån annan maskin eller så, men det funkar bra att snurra skivan på 45 och +8 för det mesta, jag pitchade ibland upp samplingar ännu mer i mpcn men det beror ju också på vad man ska sampla för nåt

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-26 15:35

Blezz tack för svaret tänkte nämligen pitcha upp samplingarna väldigt mycket i en SU700 först och sen in i SP-1200

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-05-26 15:48

fan, nu börjar ju jag också bli sugen på sp1200

1
Bevaka tråden