Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapar man e-postlistor?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-23 21:15

Funderar på att starta en epost-lista för den förening som jag webbar en hemsida åt.
Tacksam för lämpliga, gärna enkla, lösningar för att hantera uppemot 500 medlemmar.
Vill inte att de ska behöva registrera sig utan vill helst bara återanvända de epostadresser som redan finns.
Alltså, skicka vanlig epost till en stor mängd människor.

Finns det några smarta lösingar där ute?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-23 21:48

Jag har använt Majordomo i många år, vilken är lätt att administrera antingen via Webmin eller via kommandon i mejl som man skickar till listservern. Enda kruxet är att den kan vara lite knölig att sätta upp. Både i installationen av listservern och sedan när man skapar listor. Det är många parametrar att hålla reda på, så det krävs en tid av inlärning innan man kan köra skarpt.

För några månader sedan övergav jag Majordomo till förmån för Mailman som är betydligt vanligare förekommande (vad jag förstått). Den ingår dessutom i Mac OS X Server out-of-the-box, vilket gör att installationen redan är gjord. Den har också ett inbyggt webbgränssnitt för administration av listor.

Men den är faktiskt ännu knöligare att administrera eftersom admin-möjligheterna i Server Admin är extremt begränsade. Man måste djupdyka in i terminalen för att få defaultinställningarna korrekt. Listservern kräver också mycket mer interaktivitet av listmedlemmarna jämfört med Majordomo.

Men det absolut enklaste sättet att göra en vidarebefordring av mejl är att använda den automatiska vidaresändningen i Postfix. Man gör en textfil som heter .forward med alla adresser på varsin rad. Sedan lägger man den filen i hemmappen för användaren som man vill skicka mejlen till.

Så slutsatsen är att vill du göra det enkelt för dig så använder du Postfix. Vill du ha konfigureringsmöjligheter (svara til-adress, begränsningar i vem som kan posta till listan osv) så använder du Majordomo, och vill du ha möjlighet för användarna att själv göra inställningar och administrera sitt listkonto använder du Mailman.

Det fjärde alternativet är att du hostar listan hos mig på Machotellet. Skicka ett PM så kan vi lösa det.

1
Bevaka tråden