Jag och min kompis Anders (från Malmö - här på besök) var på HSV ute i Clayton, cirka 35 min väster om Melbourne CBD. Igår ringde jag och frågade om man fick komma på besök och det var inget problem - dom lovade oss en tour.
Vi blev väldigt förvånade när det visade sig vara den Tekniska chefen för HSV, jag, Anders och två man till som skulle få en personlig tur av fabriken! Det var riktigt kul att se hela tillverkningen, höra lite om historien bakom märket och pilla på alla roliga delar under produktionen.
Tre av deras helt nya HSV W427 stod under slutmontering och vi fick se hur man monterar en 7.0L V8 i en Holden. Bara 200 man jobbar på fabriken och varje bil monteras ihop "manuellt" även om bilarna är ganska klara när dom kommer till HSV från Holdenfabriken i Adelaide.
Lite förvånande att vissa delar som monterats på löpande bandet i Adelaide såsom bromsskivor, delar av avgassystemet, hela fjädringen etc åker rätt ner i återvinningen och ersätts med rejälare grejer! Bilarna måste nämligen vara "gat-godkända" för att få lämna fabriken och ersätts senare manuellt på HSV.
HSV tillverkar cirka 25 bilar om dagen eller cirka 5000 bilar per år och tar även fram Holdens tävlingsbilar som kör V8 racing i Australien.
Jag fick ett litet tips från grabbarna på HSV. Jag KAN specialbeställa en HSV Clubsport R8 med vänsterstyrning (dvs för användning i Sverige) eftersom dom sedan 6 månader tillbaka även tar fram en modell för mellanöstern. Vore ju lite kul att vara helt ensam om en bilmodell i Nordeuropa!