Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-03-06 13:41

Efter macworld i sommar så tänkte jag beställa en mac och jag har hela tiden varit inställd på en pb 12,1 men tänkte höra med er vad ni tycker. Ett annat alternativ skulle vara enklaste powermacen. Idag kör jag en compaq laptop p3 1ghz och det jag använder min dator till är mail,internet,digitalbilder samt redigering av digitalvideo (inte professionellt utan på hemmanivå). Om jag nu skulle gilla mac och säg att jag köpter en powermac så kommer det förmodligen leda till en laptop i förlängningen ändå, men ska jag börja med laptop eller? Längtar efter att få switcha så långt som möjligt från microsoft träsket.

Citat:

citera: Om jag nu skulle gilla mac och säg att jag köpter en powermac så kommer det förmodligen leda till en laptop i förlängningen ändå, men ska jag börja med laptop eller? Längtar efter att få switcha så långt som möjligt från microsoft träsket.

okey - det låter som om du har "normala" behov och då krävs i ärlighetens namn ingen Powermac - som mest är till för folk med behov av expansionsmöjligheter och speed. Jag har själv redigerat iMovie/DV på en PB Pismo G3 400 mhz´are och det flyter på fint, och en PB 867 mhz G4 borde klara det med lillfingret

PB 12" fördelar - liten, tyst, snygg

, tillräckligt snabb för 90% av allt datande, + koppla extern skärm. över lag är Apples bärbara mindre "buggiga" än de stationära - typ.

nackdelar - ?

Powermac fördelar - interna expansionsmöjligheter

nackdelar - ja, dom låter ju en del.

jag hade satsat på en 12 el 15" powerbook. som första dator utan extern skärm hade jag valt 15".

lycka till!

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-03-06 14:07

Ja det är åt det hållet jag lutar, alltså pb 12 då jag redan har en extern skärm till min laptop och den skäms inte designmässigt bredvid en pb heller (det är en hercules skärm).

[ 06. mars 2003, 14:08: Meddelandet ändrat av: Robban ]

It´s the year of the laptop

Jag skulle absolut tagit en pb. Mobilitet.

/sny

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-06 15:39

Powerbook. Tveklöst.

PowerBook, absolut.

Kan inte göra annat än att instämma i det allmänna lovprisandet. Powerbook, säger jag med!

Helt klart Powerbook! Den jag har nu är min andra PBG4 och snart är det dags för den tredje - 12-tummaren! Jag har aldrig gillat en dator så mycket som jag gillar PBG4. (Jag håller själv på med film privat, det flyter på bra med min nuvarande 667Mhz/512/OS X.

En Dell laptop helt klart. Skitsnygga och kan fås med XP.

INTE. Powerbook regerar.

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-03-06 18:21

Tackar för alla svar. Då är min övertygelse ännu större, faan man kanske ska försöka pressa in en pb 12 med dvd brännare i bröllopsbudgeten? Undrar om tjejen tycker det är ok

[ 06. mars 2003, 18:22: Meddelandet ändrat av: Robban ]

definitivt med superdrive! 2000 extra ex. moms och du med enkelhet producera årets snyggaste bröllopsdvd! själv älskar jag iDVD och har imponerat på många vänner och bekanta med de "produktioner" jag har gjort. riktigt "slick" kan det bli!

go for it!

Jag skulle hellre hänvisa till PowerBook 15 el. 17.
12-tummaren har en ganska dålig skärm. Den har ett visst vinkelproblem.
Dvs, du har bara ett begränsat "synvinkelsområde" där skärmen ger bra färg och text.
Vinklar du skärmen bakåt eller frammåt resulterar det i sämre återgivning utav det som finns på skärmen.

Bättre återgivning på 15-tummaren (för att inte säga 17-tummaren)

Men å andra sidan är det nog det enda negativa just nu. Överlag är 12-tummaren en ap-ball liten portabel. För att inte säga snygg!!!

Det finns alltid för och nackdelar som man måste stöta och blöta innan man ger bort sina kronor.

Mvh,
/G

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-03-06 22:06

Det är just 12,1 tummaren jag vill åt, en grymt specad dator med liten skärm då jag som sagt har extern skärm hemma och vill att den ska vara liten när man är ute och reser.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Robban:
Det är just 12,1 tummaren jag vill åt, en grymt specad dator med liten skärm då jag som sagt har extern skärm hemma och vill att den ska vara liten när man är ute och reser.

Då tycker jag absolut att du skall satsa på PBG4 12". Jag klämde för första gången "live" på den idag, och den kändes klockren. Med en extern skärm hemma blir det hur bra som helst. Rekommenderas!

//fredrik

Satsa på PB 12".

1
Bevaka tråden