Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk full?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En bekant till mig överförde massa information från en hårddisk till en annan under natten. När han kom tillbaka hittade inte datorn hårddisken. Kan en hårddisk bli så "full" att den "kraschar", hårddisken innehåller bland annat min skivinspelning! Datorn är en Mac OS9, hårddisken en extern scsi.
Har provat att byta vagga, satt den direkt i datorn, och nu är den inlämnad till en PC-tekniker! Nån som varit med om nåt liknande?

Alltså; Kan en hårddisk bli så "full" att den "kraschar"?
Hur stor är risken att informationen är evigt förlorad?

Tips Råd Snälla!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 22:41

Ja, OS 9 kan hantera fel så att data kan försvinna.
Därför är det bra gå över till OSX.
Men men jag kan inte generalisera så.
Gyllene ord: ta alltid backup av allting !
Det borde bli ordspråket för alla !
När HD krachar, så finns det mängder av räddningsprogram som man kan själv inköpa och rädda data själv. Självklart gäller det kunna hur man gör det.
Varför PC-tekniker ? Han har inte rätta räddningsprogrammet. Man måste ha en Macdator för att rädda data ur en macformatterat HD.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: REP:
Ja, OS 9 kan hantera fel så att data kan försvinna.
Därför är det bra gå över till OSX.
...
Varför PC-tekniker ? Han har inte rätta räddningsprogrammet. Man måste ha en Macdator för att rädda data ur en macformatterat HD.

Har du belägg för att OS9 skulle vara mindre säkert med avseende på lagring? Jag har aldrig haft problem på grund av att en skiva blir full. Det känns snarare som om OSX med alla sina sidoprocesser skulle löpa större risk. OS9 med VM avstängt har mycket lite behov av att harva på skivan mer än vad det program du för ögonblicket använder gör. Nu försöker jag inte påstå att OSX skulle vara mindre säkert eller nåt (risken för korrupt skiva på grund av systemkrasch är ju utan tvekan mindre!), bara ifrågasätta om det skule vara nån skillnad vid full skiva.

Sätta en "PC-tekniker" på att rädda data från en Mac-skiva låter mycket riktigt farligt, speciellt om denne tekniker inte fattar att det är en Mac-skiva. I värsta fall blir det "Den gick inte att läsa alls så jag formatterade om den", när den hade gått att få igång med en körning med Skivkontroll. (I värre fall med nåt lite mer sofistiskerat program.)

Men att få igång en skiva med problem, det är ett mysterium ibland. Norton kan ibland, men det finns skivor som Norton inte ens vill befatta sej med, som glatt mountar bara man låter HDT titta på den. Man ska inte ge upp innan man provat 3-4 olika program, om man bara har dem. Skivkontroll, Norton, HDT, det är min start när det handlar om OS9. Under OSX har jag (intressant nog) inte haft några skivproblem än.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-07 09:17

Den gyllene regeln att man ska lämna minst 10% av diskens utrymme ledig - gäller inte den längre?

Råkade fylla min OSX till bredden nyligen, det mesta krashade då. Operativsystemet har förmodligen alltid lite reserverat till sig själv. Men användarprogrammen mådde inte bra av det. En hel del inställningar försvann, Mail trodde att det var första gången jag startade han efter omstarten.

Full hårddisk kan leda till alla möjliga konstiga problem. Speciellt i OS X. Om man ska ha just 10 procent ledigt låter jag vara osagt, men det är nog en bra grundregel.

Jag flyttade nyligen från 40 till 10 GB, den blir snabbt full med temp-filer och skit när jag jobbar och det märks direkt på systemprestandan.

• Medlem
  • 2003-03-07 15:27

jag hade nyss 500 mb ledigt på en 60 gb disk. Jag märkte inga problem relaterade just till det. Men jag skulle inte göra om det efter att ha läst ovanstående...

edti: i OSX 10.1.5

[ 07. mars 2003, 15:28: Meddelandet ändrat av: Baron ]

1
Bevaka tråden