Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trubbel i Terminalen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 12:41

Brukar använda Terminalen regelbundet (fsck -y) för att pigga upp min PB 550. Det brukar alltid fungera och sluta med "...appears to be OK". Jag kör reboot och allt är frid och fröjd.

Men nu är det stopp vid "Checking Catalog file", då jag får ett meddelande jag aldrig fått förut:"hash table full (32 entries)".

Jag kör fsck -y om och om igen men detta upprepar sig hela tiden.

Vad göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 16:01

Synd att ingen kan sån't här med UNIX i detta forum

Det kanske är solsken i hela avlånga landet? Så att alla är nerkopplade och ligger och bronzar.

Hoppas i så fall på lite regntunga skyar så att ngn vänlig macsjäl kan svinga sitt kunniga trollspö och abra kadabra ..... putz weck mit problem.

Testat att köra skivreparation från installations-cd:n?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 16:37

Ja. Men det enda jag kunde göra där var att återställa rättigheterna. När jag försökte reparera skivan så gick inte det. Jag tror jag fick ett meddelande i stil med att disken inte gick att flytta ?! Nå't liknande. Kanske ska försöka igen?

Jag har två partitioner. En med OS9 på och en med X:an. OS9 går att kontrollera. Den var OK.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-08 16:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hansa
När jag försökte reparera skivan så gick inte det. Jag tror jag fick ett meddelande i stil med att disken inte gick att flytta ?! Nå't liknande. Kanske ska försöka igen?

Var det möjligtvis ett meddelande om att skivan inte kunde tas bort från skrivbordet?
Isåfall berodde det antagligen på att den partitionen är den aktiva startskivan dvs du måste boota från cd'n för att det ska funka...

Skulle varit tydligare och skrivit "starta från cd:n" precis som Ronny påpekade. Kan slänga in en liten brasklapp vad gäller rättigheter också. Vad jag har förstått ska man undvika att reparera rättigheter från cd:ns skivverktyg om man har uppgraderat macos x. Apple kör ju med en del specialrättigheter som _kan_ ändras med varje uppdatering av systemet, vilket skivverktyget på cd:n inte har någon aning om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 17:00

Jag har försökt att reparera igen från skivverktyg på installations-cd:n. Nu kan jag reparera den, men efter "kontrollerar katalogstruktur" står det "hash table full (32 entries)" - samma sak som i trerminalen alltså. Hmmm.

Idé, någon? Och är det ngn som vet vad 'hash table full' betyder?

Jag har 10.2.6

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-08 17:08

Har du läst under man hash i terminalen, det verkar som man genom att använda bsize kan öka storleken på nåt som heter "hash table bucket size" vet inte riktigt vad detta innebär, men om du inte har prövat kanske det kan vara värt att testa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 17:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av thomk
Har du läst under man hash i terminalen, det verkar som man genom att använda bsize kan öka storleken på nåt som heter "hash table bucket size" vet inte riktigt vad detta innebär, men om du inte har prövat kanske det kan vara värt att testa?

Gulp. Avvaktar nog lite

  • Oregistrerad
  • 2003-06-08 17:18

Sök efter "hash table full" på: http://discussions.info.apple.com

Testa att starta upp på cd'n med OS 9 och kör skivkontroll från den istället, kanske den jobbar annorlunda?

Annars är det Diskwarrior som gäller...

Alltså, fungerar datorn?

If it works, don't fix it.

Det är dessutom dumt att mecka med filsystemet.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 17:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Alltså, fungerar datorn?

If it works, don't fix it.

Det är dessutom dumt att mecka med filsystemet.

Ciryon

Datorn fungerar, men jag vill ogärna att den ska börja bete sig annorlunda.

Men du kanske har rätt. Den rullar faktiskt på som vanligt. Eller kanske är det så att annandag pingst är dagen då jag backar upp det jag behöver och formaterar och installerar ett helt nytt system.

Ska tänka den tanken ett par gånger under kvällen och se var jag hamnar. Nå't särskilt att tänka på i så fall?

Tack för all hjälp så länge. Nu kilar jag ut och äter i den ljumma sommarkvällen.

Testa att starta i singel user-läge (CMD+S vid uppstart) och kör 'fsck -y' där, när den är klar så skriver du bara 'reboot' för att starta om igen.

1
Bevaka tråden