Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias proxy för GPRS/EDGE

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 16:04
Citat:

Nej man behöver inte köra genom någon kass Proxy på Tele2.

Fast jag har just Telia, så...

jag tröttnade på att telia inte svarar, beställde 199kr så kan jag surfa på vad jag vill, hur mycket jag vill skype och msn (programmet heter fring, än så länge beta) + att jag kan koppla ihop datorn och surfa utan att behöva oroa mig... har än så länge använt 63mb, på cirka 2 veckor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 09:29

En sista uppdatering vad gäller proxy-hacket:

Det hela fungerade perfekt! Jag hade Surfport 99kr/mån och över semestern surfade jag ca 200MB, vilket kostade mig 0kr enligt fakturan. Så för de som vill surfa fritt för lite mindre pengar är det ett klart intressant alternativ. EDGE fungerar helt okej faktiskt, jag lyckades beställa en kamera från tyskland på en ensam väg i Västerbotten...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 10:01

Går det att få detta att fungera utan hack? Exempelvis på en iPhone 3G telefon från Telia?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 13:07

Inte den blekaste tyvärr. Jag antar att om man köper en 3G iphone från Telia så har de förkonfigurerat den att fungera med deras proxy, det vore konstigt annars. Men vi får nog vänta några dagar så någon kan kolla om så är fallet.

"Hacket" är inte speciellt svårt att få igång å andra sidan, och det är lätt att kolla om man gjort rätt; når man Telias surfportsida funkar det, annars inte.

• Medlem
  • City
  • 2008-07-10 15:38

Hmm, jag har uppdaterat firmware till en beta på 2.0 idag mest för att testa Appstore (Som givetvis krävde en ännu nyare version) och efter att ha slängt in firmware så lägger jag in online.telia.se i mina Edgeinställlningar och vips så kommer jag åt surfport-sidan.

Innebär detta att proxyhacket ligger kvar i telefonen trots återställning och ny pwn eller kör den på något konstigt vänster via 2.0 firmware via Telia. Riktigt skumt är det. Och hur jag än letar så får jag inte upp något saldo på använd datatrafik via Telias hemsida, vart finns detta?
Kan konstatera att edge går märkbart snabbare med 2.0 firmware. Kanske beror det på att den inte går via proxy.. hmm någon som har svar på gåtan då man inte ska kunna nå surfport utan rätt proxy?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 14:01

Någon som har mer information om detta? Jag valde bort Fastpris 199 kr, eftersom jag oftast har tillgång till WLAN. Men i de fall jag inte har tillgång till WLAN vill jag förstås inte betala mer än 9 kr / dag.

På Mina Sidor står det att jag är ansluten till följande tjänster
- Datatrafik Rörlig avgift
- Mobilt data
- Mobilt internet

Förstår inte riktigt skillnaden mellan dem. Det är väl samma sak alla tre? Men det konstiga är att det går att avbeställa respektive tjänst. Fattar inte någonting av detta. Någon som vet?

Ett sätt att kontrollera om man surfar via Telias proxy vore väl annars att surfa till What Is My IP Address? - IP Address Lookup, Bandwidth Speed Test, IP Info, plus more Har ej provat detta. Men om alla som använder Telias proxy får ip 010.254.254.254 så vore det ett enkelt sätt att kolla.

Räcker det med att ange online.telia.se (står i föregående inlägg i denna tråd) som APN i edge-inställningarna. Eller skall man ange mobil.teliasurfport.se (står i första inlägget i denna tråd)?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 10:47

Angående Mina Sidor:
Det där är helt virrigt, säkert en kvarleva från pre-GPRS tider och gamla abbonnemang. Spelar nog ingen roll att alla finns där, man får väl fråga Telia om inte annat.

EDGE-inställningar:
Man ska ange online.telia.se där, inget annat. MEN, det räcker inte för att det ska gå via proxyn (ialf inte på 1st gen. iphone).

mobil.teliasurfport.se är helt enkelt webbadressen till deras mobiltjänstsida. Grejen med den sidan är att den bara går att komma åt via deras proxy. Därför fungerar den utmärkt som testobjekt för att se att man har rätt inställningar. Når man den sidan så surfar man via proxyn rätt och slätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:09

Uppdatering:
Man får inte proxyns IP (010.254.254.254) utåt även om man surfar genom den, så på så vis kan man inte kolla om det funkar. Jag testade med What Is My IP Address? - IP Address Lookup, Bandwidth Speed Test, IP Info, plus more. Dock vet jag som sagt att den enda kollen man behöver är just att man kan nå mobil.teliasurfport.se från Safari.

Tips:
En lite praktisk grej som kanske inte alla tänker på är att tilläggstjänsterna för fast pris på datatrafik har ingen bindningstid alls. Skaffar du Surfport fastpris och säger upp det efter 3 veckor så betalar du bara för 3 veckor! Perfekt om man ska på semester ett tag och vill kunna surfa lite i tältet

Hoppas det här gör saker klarare.

/Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:19
Ursprungligen av kars:

En lite praktisk grej som kanske inte alla tänker på är att tilläggstjänsterna för fast pris på datatrafik har ingen bindningstid alls. Skaffar du Surfport fastpris och säger upp det efter 3 veckor så betalar du bara för 3 veckor! Perfekt om man ska på semester ett tag och vill kunna surfa lite i tältet

Vänta nu. Att skaffa Surfport fastpris är väl att kasta pengarna i sjön, då det inte går att konfigurera iPhone 3G att gå via proxyn?

Edit: antar att du pratar om 99 kr/ mån alternativet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:16
Ursprungligen av kars:

Angående Mina Sidor:
Det där är helt virrigt, säkert en kvarleva från pre-GPRS tider och gamla abbonnemang. Spelar nog ingen roll att alla finns där, man får väl fråga Telia om inte annat.

Om det ända sättet att aktivera/avaktivera EDGE är via Mina Sidor, så vill man ju gärna veta att man gör rätt.

Ursprungligen av kars:

EDGE-inställningar:
Man ska ange online.telia.se där, inget annat. MEN, det räcker inte för att det ska gå via proxyn (ialf inte på 1st gen. iphone).

Dessa inställningar finns inte i Telias iPhone 3G telefon.

Ursprungligen av kars:

mobil.teliasurfport.se är helt enkelt webbadressen till deras mobiltjänstsida. Grejen med den sidan är att den bara går att komma åt via deras proxy. Därför fungerar den utmärkt som testobjekt för att se att man har rätt inställningar. Når man den sidan så surfar man via proxyn rätt och slätt.

Då kan jag meddela att det inte fungerar. Surfar man via webbläsaren blir det därmed 20 kr / MB.

Konstigt då
- telefonen skall vara Telia-specifik och ha alla inställningar från start
- det enligt Telias hemsida inte skall kosta någonting att surfa via telefoners webbläsare
- det saknas instruktioner på Telias hemsida för hur man konfiguerar detta manuellt (alla andra mobiltelefoner finns det dock instruktioner för

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 12:11
Ursprungligen av kia2:
Ursprungligen av kars:

Då kan jag meddela att det inte fungerar. Surfar man via webbläsaren blir det därmed 20 kr / MB.

Jag ringde Telia för att få besked. Killen jag pratade med på supporten sa att han "aktiverar" surfport åt mig. När jag därefter gick in på mobil.teliasurfport.se så fungerade det!

Men enligt supporten är det endast när jag surfar på mobil.teliasurport.se och klickar på länkar på den sajten som 9 kr/dag gäller. Låter konstigt. Den sajten länkar vidare till andra sajter, som exempelvis Aftonbladet.se.

Undrar hur man kan veta om killen på Telia hade rätt eller ej. Nu när jag kan komma in på SurfPort så borde väl jag kunna surfa även på andra sidor för max 9 kr / dag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:21

Märkligt, men om du skaffat den från Telia så är det ju bara att fråga dem hur det ligger till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:22
Citat:

Vänta nu. Att skaffa Surfport fastpris är väl att kasta pengarna i sjön, då det inte går att konfigurera iPhone 3G att gå via proxyn?

Edit: antar att du pratar om 99 kr/ mån alternativet

Ja det är pengar i sjön så länge telefonen inte går att jailbreak:a. Lite ovan vid 3G iphone-problematiken

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:42
Ursprungligen av kars:

Ja det är pengar i sjön så länge telefonen inte går att jailbreak:a. Lite ovan vid 3G iphone-problematiken

Eftersom jailbreakning av firmware 2.0 verkar vara runt hörnet så blir det väl till att ta till den lösningen då. Går det då att få alla internettjänster (mail, youtube, m.m.) att gå via telias proxy - eller är det endast surf?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:37

Kvalificerad gissning:
All datatrafik som 3G iphones genererar räknas som att de går via proxyn. Telia har säkert kopplat telefonernas IMEI-nummer till en speciell taxa som är samma som den för Surfport. På så vis slipper de proxy-besväret.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:39
Ursprungligen av kars:

Kvalificerad gissning:
All datatrafik som 3G iphones genererar räknas som att de går via proxyn. Telia har säkert kopplat telefonernas IMEI-nummer till en speciell taxa som är samma som den för Surfport. På så vis slipper de proxy-besväret.

Men det går ju inte att komma åt Surfport från iPhone 3G

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:41
Citat:

Men det går ju inte att komma åt Surfport från iPhone 3G

Nej, eftersom proxyn inte är inblandad. Men jag gissar på att Telia ändå håller iphone:anarnas datatrafik separat från alla andra telefoner med ett annat system, annars skulle de behöva proxy-trixa, vilket är lite väl jobbigt för dem. Den enda "nackdelen" för iphone-ägare är isf just att de inte kommer åt Telias fantastiska surfportal...

Men allt detta är bara en gissning, så kolla med Telia först innan du råsurfar loss

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:43

Eller så är det faktureringsmodellen som bara är ändrad då det gäller i-abonnemangen och inte iphone oberoende av abonnemang.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:49
Citat:

Går det då att få alla internettjänster (mail, youtube, m.m.) att gå via telias proxy - eller är det endast surf?

Jag tror proxyn bara släpper igenom port 80-trafik, vilket inte mailen använder ialf. De andra tjänsterna vet jag inte, det kanske finns något att hitta på hackint0sh.org eller liknande forum.

Citat:

Eller så är det faktureringsmodellen som bara är ändrad då det gäller i-abonnemangen och inte iphone oberoende av abonnemang.

Så kan det absolut vara; som sagt, det är bara Telia som vet säkert (eller ialf någon på Telia...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 12:21
Citat:

Men enligt supporten är det endast när jag surfar på mobil.teliasurport.se och klickar på länkar på den sajten som 9 kr/dag gäller. Låter konstigt. Den sajten länkar vidare till andra sajter, som exempelvis Aftonbladet.se.

Det där låter lite off faktiskt. Läser man på Telias hemsida så gäller det all webbläsartrafik, så var det ialf nu när jag surfade under semestern.

Det är lite trist att Telias kundtjänst är så opålitlig när det gäller information. Jag trodde de skulle vara bättre. Hade Telenor tidigare och det var aldrig någon förvirring över vad som gällde, och allt stämde på deras hemsida. Telia känns som ett enda virrvarr i jämförelse.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 12:22

Enligt telia:

Citat:

Exempel på trafik som räknas in i maxtaxa via mobilens inbyggda webbläsare:
Surfa på SurfPort
Stream av ljud- och videoklipp som finns inne på SurfPort
Surfa på Telia - Bredband, telefoni och digital-tv
Surfa på Aftonbladet: Sveriges nyhetsportal
Surfa på Google
d v s helt vanliga webbsidor ingår i maxtaxan

från sidan: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Så jag säger bull om hans utlåtande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 12:27

Jag önskar att det fanns något sätt att se hur mycket man har surfat för. Då skulle det inte vara några frågetecken. Går jag in på Mina Sidor så hittar jag inte någon sådan information.

Jag kan även citera Telia:

Citat:

4. Hur vet jag att jag har rätt inställningar i min mobiltelefon?
Om du kan läsa SurfPorts sida som finns på mobil.teliasurfport.se så har du rätt inställningar.

Citat:

6. Vad händer om jag kopplar upp mig till en annan förstasida än SurfPort via mobilens inbyggda webbläsare?
Den trafiken räknas in i maxtaxan 9 kr/dygn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 12:45

Jag la in allting jag tagit reda på som en separat post i Tips & Trix-tråden. Kommentera gärna här om det är något som är fel.

• Medlem
  • City
  • 2008-07-16 12:59

Oj nu händer det grejor i tråden.
Om Telia nu inte har mixtrat med Surfport att det fortfarande krävs rätt proxy för att komma åt så är jag i "in the clear" eftersom jag har surfport 99kr/mån tillägget. Men man vågar ändå inte lita på det.
Det som är lite off är att innan i portalen så fick jag upp "Mina sidor" knappen längst upp. Nu syns inte denna. Då kommer ett frågetecken upp om jag verkligen har rätt proxy.
Får se om jag orkar ringa Telia eller om jag väntar på Pwn så jag kan köra in 2.0 först och sedan trixa lite med pac filer och annat först.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 13:05
Ursprungligen av kraspor:

Oj nu händer det grejor i tråden.
Om Telia nu inte har mixtrat med Surfport att det fortfarande krävs rätt proxy för att komma åt så är jag i "in the clear" eftersom jag har surfport 99kr/mån tillägget. Men man vågar ändå inte lita på det.
Det som är lite off är att innan i portalen så fick jag upp "Mina sidor" knappen längst upp. Nu syns inte denna. Då kommer ett frågetecken upp om jag verkligen har rätt proxy.
Får se om jag orkar ringa Telia eller om jag väntar på Pwn så jag kan köra in 2.0 först och sedan trixa lite med pac filer och annat först.

Jag får heller inte upp MinaSidor-knappen. Skiljer sig MinaSidor på SurfPort mot MinaSidor på Telias hemsida?

Behövde du ringa Telia och be dem aktivera SurfPort, eller fungerade det automatiskt? Man kan ju tycka att det borde gå automatiskt eftersom du har surfport 99kr/mån tillägget, men man vet ju aldrig med Telia

Som jag tolkar Telias sidor (har inte läst det finstilta i avtalen) så skall det räcka med att komma åt SurfPort sidan för att veta att man har rätt inställningar.

• Medlem
  • City
  • 2008-07-16 13:12

Det rullade på utan att jag behövde aktivera något, förmodligen då för att jag beställde bingo med gratis surfport.
Ja enligt deras kundinformation så skall datatrafiken gälla men det kan ju skilja sig i deras avtalstexter.
Jag lyckades använda mycket data innan jag uppgraderade firmware med både maps och mail utan extra debitering på min faktura så T-zone "hacket" gjorde att allt gick via proxy verkar det som. Men nu vet jag inte riktigt. Tidigare fanns alltså knappen "Mina sidor" även på mobilens surfport. Men det fanns inte mer än ett par länkar i den så den är inte samma som finns över deras vanliga site.

Ursprungligen av kraspor:

Det rullade på utan att jag behövde aktivera något, förmodligen då för att jag beställde bingo med gratis surfport.

Bingo lär inte ha med det att göra. Jag gick över till Bingo (+ fastpris datatrafik) men kommer inte in på Surfport.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 13:13

Hmm, jag får inte heller upp "Mina Sidor" som man kunde nå förut (på mobilsidan). Kan iofs betyda att de håller på att göra om saker och ting, men lite skumt känns det ändå.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-16 14:46

Jag har provat surfport lite smått på min 1.1.4 med t-zone hacket men jag är osäker på hur det fungerar. Om jag surfar till aftonbladet, macworld etc (3-5 mb) ett par gånger så minskar saldot på mitt telia refil (reggat) med 9 kronor men det fortsätter sakta ner (en krona eller två per halvtimme). Jag provade att ta bort väder, aktier, mail (manuellt), edge roaming-off utan någon skillnad.

Kan någon förklara varför det blir så?

Bevaka tråden