Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan minneskortet tappa bilder?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag råkade ut för en oroväckande och inte så kul grej i måndags. Jag skulle tömma mitt CF-kort som jag fyllt med bilder under helgen. Jag tog ut kortet ur kameran (Ixus 400) och stoppade in det i en USB-kortläsare och importerade allting i iPhoto med inställningen att radera efter import.

Men när importen var klar så fattades det bilder!

Alla bilder som jag tagit efter en viss tidpunkt på söndagen var spårlöst försvunna. Den sista bilden jag fick in i datorn hade nummer 586. Jag stoppade tillbaka mitt (numera tömda) minneskort i kameran och tog en bild. Den fick nummer 598. Alltså saknas bilderna 587-597. När jag tog bilderna gick dom att se i kameran minns jag, men jag kollade aldrig hur det såg ut i kameran precis innan jag skulle tömma den.

Jag har ingen aning om hur detta gått till. Jag kan tänka mig en av följande orsaker:

1. Det är nåt fel på kameran som orsakat att bilderna antingen försvunnit eller så har de aldrig lagrats på rätt sätt.

2. Jag tappade CF-kortet ungefär 10 cm ner på bordet innan jag skulle importera bilderna. Om detta på nåt sätt skadade kortet.

3. iPhoto raderade bilderna utan att importera dom korrekt.

Jag hade inte full hårddisk, så det ska inte ha med saken att göra. Är det någon som varit med om nåt liknande?

Jag har dåliga erfarenheter av CF-kort.
Flera har pajat för mig.
Kör numera med MicroDrive - inga problem.

Jag brukar aldrig formattera/radera mina CD-kort i datorn utan det gör jag i kameran av just nämnda anledning ovan. Det är något som gör att det blir fel, främst på Mac tycks det som också.

Innan du fyller detta kort igen kan du väl prova programmet: PhotoRescue (funkar bara i Mac OS X) och i fortsättningen radera/formattera kortet i kameran istället. Har gjort detta de senaste 3 åren utan att jag råkat ut får något liknande igen (trots kort tappade i golvet osv).

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-06-12 22:32

Jag läste någonstans att iPhoto helt enkelt missar att läsa in vissa bilder.Tyvärr minns jag inte vart.

Självfallet missar iPhoto inte hela tiden,men det händer.Uppenbarligen

CyberPet, jag har inte testat PhotoRescue men kortet var sedan tidigare formaterat i kameran, för säkerhetsskull.

Ariel, kanske var det något sådant som jag råkade ut för, väldigt tråkigt i så fall. Har bara hänt en gång för mig i alla fall, hoppas det inte händer igen.

Jag kan ge en liten uppföljning till det här: Det var nog diskutrymmet som spökare trots allt.

När man bläddrar mycket fram och tillbaka mellan bilder i iPhoto så käkar programmet utrymme snabbare än Gunde åt gröt. OS X är uselt på att uppdatera i realtid hur mycket ledigt utrymme man har (jämfört med OS 9 som alltid var blixtsnabbt). Så antagligen hade jag full disk och det var det som orsakade mina problem (full disk ger problem).

Jag hade ställt in iPhoto på att radera vid import, gör aldrig det. Uppenbarligen så importerade och raderade iPhoto mina bilder trots att det inte fanns utrymme att spara dom på.

Jag råkade ut för detta en gång till senare, men då hade jag inte ställt in iPhoto på att radera vid import, så en snabb jämförelse mellan hur många bilder det var på minneskortet och hur många som importerats visade att allting inte hade importerats. Även den gången var disken full.

Kontentan är denna: Låt aldrig iPhoto radera vid import och se till att disken inte blir full. Då slipper man bilder som försvinner.

Vad sägs om att använda Bildöverföring i stället för iPhoto? iPhoto verkar vara Apples minst intressanta program.

iPhoto är Apples långsammaste program i alla fall Men jag gillar det ändå, och hoppas på att det utvecklas till ett riktigt bra program. Jag använder det för att organisera och importera alla mina digitala bilder.

• Medlem
  • 2003-08-27 15:11

Är det någon som varit med om detta tidigare?

Jo men visst. Jag tappade ett antal bilder på ett 256 Mb CF-kort av märket Viking i somras. Men redan innan jag förde över bilderna till datorn var det problem med att titta på bilderna i kameran.

Alla bildfiler gick att se på datorn men en del var skadade och gick inte att öppna.

Min egen teori i detta fall var att jag hade tittat på bilderna så mycket fram och tillbaka i kameran att kortet på något sätt blivit skadat.

• Medlem
  • 2003-09-01 08:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag har dåliga erfarenheter av CF-kort.
Flera har pajat för mig.
Kör numera med MicroDrive - inga problem.

Nurell!

Har du belägg för att Microdrive skulle vara säkrare än CF-kort? Enligt supporten på Cyberphoto menar de att en Microdrive är osäkrare än ett CF-kort eftersom en Microdrive ju är en hårddisk i miniformat med en roterande skiva som kan vara känslig för stötar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
Enligt supporten på Cyberphoto menar de att en Microdrive är osäkrare än ett CF-kort eftersom en Microdrive ju är en hårddisk i miniformat med en roterande skiva som kan vara känslig för stötar.

Jag har läst fler som inte gillar MicroDrive. Ett citat ur förhandstitten på Sony F828 hos DCRP:

Opening up the plastic cover, you can see the CompactFlash Type II slot. This slot can use the Microdrive with no problem -- though after having two of my Microdrives fail in 3 years, I can't really recommend them.

• Oregistrerad
  • 2003-09-01 12:49

Just. Funderade på microdrive för länge sen, där man kunde få mer lagring för pengarna jämfört med ett vanligt CF kort, men idag ser jag ingen anledning. Microdrive är väl på väg ut dessutom, de utvecklas inte längre vad jag kan förstå.

Har personligen alltid kört sandisk kort, de funkar alltid perfekt och rek. dessutom av cyberphoto. (Har för mig att sandisk är de som skapade CF formatet)

Såg att det har lanserats 4gb kort nu, blir MÅNGA bilder

För att återgå till mjukvara, nån som tappat bilder med Bildöverföring? Jag har blivit mycket förtjust i detta eleganta och snabba program (iPhoto tänker jag inte ens behålla på hårddisken i framtiden) men säkerheten är ju viktig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
Nurell!

Har du belägg för att Microdrive skulle vara säkrare än CF-kort? Enligt supporten på Cyberphoto menar de att en Microdrive är osäkrare än ett CF-kort eftersom en Microdrive ju är en hårddisk i miniformat med en roterande skiva som kan vara känslig för stötar.

Belägg och belägg.
Jag talar bara ur egen erfarenhet.
Klart att man måste handskas försiktigt med en Microdrive.
Den är väl parkerad och stillastående när man tar ur den ur kameran, antar jag.
Jag har t o m tappat en i golvet en gång, då låg den visserligen i sin lilla ask av plast, men den klarade fallet...
Jag har två 1GB Microdrivar, på den ena har jag plåtat över 20.000 bilder, på den andra över 6.000 bilder. Jag har aldrig råkat ut för försvunna bilder.
Däremot har jag råkat ut för minst tre CF-kort som pajat och blivit oläsliga.
Sen vet jag inte om det är otur.
Det jag skriver bidrar säkert inte till nån statistik.
Men jag har enbart positiva erfarenheter av Microdrajvar.
Jag kan tillägga att jag använder iView Media Pro när jag tankar över bilderna till datorns hårddisk.

Edit: tillägg

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-01 20:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Microdrive är väl på väg ut dessutom, de utvecklas inte längre vad jag kan förstå.

De har precis annonserat ut att de skall släppa en 4GB modell så nog utvecklas deg.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-01 22:14

Instämmer med CyberPet och andra:
Formatera alltid kortet i/med kameran. Har varit med om flera konstiga problem med olika kortläsare. Jag är van att söka fel men här är felen konstiga. Korten blir "ostabila". Ibland funkar det ibland inte. Men samtliga fel har avhjälpts när man formaterar om kortet med kameran.

Också en varning för alla iPhoto-användare: Använd ALDRIG "radera bilder efter import" om ni är rädda om era bilder. Jag råkade ut för att iPhoto buggade ut under import. Programmeraren som gjort denna importrutin borde avskedas. En sådan rutin designar man så att man tar bort bilderna EFTER att alla är importerade och allt är okay. iPhoto gör det under tiden. Jag blev av med mycket viktiga bilder på detta sätt. Endast ett fåtal kunde jag rädda som iPhoto lagt in i sina mappar (dock inte lagt till i indexet pga att det buggade ur).
Har rapporterat detta till Apple. iPhoto behöver en rejäl uppdatering. Det är mycket buggigt och inte något man är van vid när det gäller program från Apple.

Använder iPhoto mycket ofta. Det är ett bra program. Men det finns aldrig ursäkt för missar av ovan nämnda typ. Fy fy! Jag kan inte beskriva med någon "smilie" hur förbannad jag var när detta hände. Helt ovärderliga bilder bara försvann. Numera raderar jag alltid manuellt efteråt (från USB disken).

1
Bevaka tråden