Jag råkade ut för en oroväckande och inte så kul grej i måndags. Jag skulle tömma mitt CF-kort som jag fyllt med bilder under helgen. Jag tog ut kortet ur kameran (Ixus 400) och stoppade in det i en USB-kortläsare och importerade allting i iPhoto med inställningen att radera efter import.
Men när importen var klar så fattades det bilder!
Alla bilder som jag tagit efter en viss tidpunkt på söndagen var spårlöst försvunna. Den sista bilden jag fick in i datorn hade nummer 586. Jag stoppade tillbaka mitt (numera tömda) minneskort i kameran och tog en bild. Den fick nummer 598. Alltså saknas bilderna 587-597. När jag tog bilderna gick dom att se i kameran minns jag, men jag kollade aldrig hur det såg ut i kameran precis innan jag skulle tömma den.
Jag har ingen aning om hur detta gått till. Jag kan tänka mig en av följande orsaker:
1. Det är nåt fel på kameran som orsakat att bilderna antingen försvunnit eller så har de aldrig lagrats på rätt sätt.
2. Jag tappade CF-kortet ungefär 10 cm ner på bordet innan jag skulle importera bilderna. Om detta på nåt sätt skadade kortet.
3. iPhoto raderade bilderna utan att importera dom korrekt.
Jag hade inte full hårddisk, så det ska inte ha med saken att göra. Är det någon som varit med om nåt liknande?