Första gången det hände satte jag datorn i vila och åkte hem från jobbet/praktiken.
Kom hem, plockade upp mina grejer och öppnade datorn, allt verkade vara som vanligt, men plötsligt hänger sig allt. Inga knappar på tangentbordet fungerar och inte musen heller. Testar att stänga locket för att tvinga den ner i vila men skärmen fortsätter att lysa. Jag öppnar datorn och låter den vara ett tag men får till slut stänga av den.
Väntar lite och sätter sen på den. Hör hur fläktarna och drar igång. Dvd-brännaren gör det där sköna ljudet men skärmen är helt svart. Det där fina mac-brölet kommer inte heller. Händer inte ett skit, står så en stund men sen ger jag upp o stänger av den.
Lånar min väns dator och söker efter hjälp här på 99/mac. Ni brukar ju ha svar på det mesta

Hittar en del med liknande problem och jag testar 'reset' grejerna som föreslås här och på apples support sidor men inget funkar. Händer samma sak igen vid uppstart. Sen föreslår en vän att jag ska testa o plocka ut ett av mina ramminnen, vilket jag gör och den funkar när jag drar igång den.
Det hade gått cirka 30min sedan förra gången jag försökte starta den.

Jaja, det var ju inte hela världen tyckte jag, det är ju inte vidare dyrt med minne nu för tiden och jag hade tom. ett extra minne hemma som jag sätter i. Men då blir det sådär svart i uppstarten igen... Plockar ur minnet och försöker starta igen, funkar inte...
Går o lägger mig o hoppas på att någon på jobbet kan hjälpa mig dagen efter. Testar att starta datorn på morgonen och den startar upp direkt.
Lägger den i vila o drar till jobbet, funkar felfritt hela dagen. Stänger av den och åker hem. Startar inte. Väntar 20min testar igen = startar direkt.
Så har det varit ett par dagar nu. Låter skumt men om den inte startar när jag försöker första gången så väntar jag 20-30min o då funkar det. Då har jag suttit med datorn o jobbat ca 8h - stängt av den - spårvagn hem ca 20 min - startar inte - väntar 20min - startar upp.

Min garanti har gick ut i slutet på Januari. Precis veckan innan garantin gick ut så hade jag den inne på lagning och fick både skärmen och dvd-brännaren utbytt...

Finns det något hopp för den?
Någon som har några tips?
Vad jag inte testat pga tidsbrist är att blåsa den helt och installera om allt, kanske borde testa det...

Mina spec
15" MBP 2.16 C2D
1st 2gb Crucial minne
1st 1gb Apple minne