Nejnejnej. En iMac 350 MHz behöver inte alls strypas med gamla programvaror. Ni glömmer bort att nyare Mac OS X-versioner alltid har varit snabbare än föregående, förutom Leopard som blev långsammare.
Herregud, 10.2? 10.4 har jag kört länge på en 400 MHz och iMac 233 MHz t.o.m. Det går otroligt bra. På 350 MHz är det absolut inga problem – det är en mycket kompetent maskin fortfarande, förutom avsaknaden av FW. Kör 10.4!
Mac OS 9 går jättebra att köra i Classic eller nativt. Egen partition är meningslöst - det går jättebra ändå.
Hårddisken är lätt att byta ut på en 350. Det är en helt vanlig IDE 3,5" och det är bara att ta bort nåt metallhölje och byta. Jag bytte den till en 120 GB (högsta möjliga) och jag körde nog med 512 MB RAM vilket räckte långt (det var ju precis nyligen bara som 1 GB blev standard i nya modeller).
Det är dock inga problem att köra med 7 GB HD och så lågt som 256 MB RAM. Den 233 MHz jag nämner ovan tror jag hade 4 GB HD och 128 MB RAM! Det var bara kanske 400 MB ledigt när allt var på plats i den, men det gick ändå riktigt bra använda den till allt som behövdes. Mail, surf, skriva, etc, etc. Och 350:n körde jag ljudprogram och InDesign och Dreamweaver och allt möjligt på ända fram till för 1-2 år sedan.
Underskatta inte gamla datorer.