Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genius Bar i Sverige?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av henkebarn:

Njae, det har du rätt i. Men har du köpt datorn där och har problem med OSX, iLife eller hårdvara så kan man nog vänta sig en del hjälp.

Nu är vi inne på kärnpunkten. Jag köper en MacBook Pro på (sätt in valfri återförsäljare) och Leopard börjar strula (inte hårdvarufel). Jag förstår inte riktigt hur jag ska använda iWork för jag är van med Excel. Jag har en massa PC filer som jag fått från jobbet som är i formatet .docx. Och jag har Indesign CS1 som inte är optimerat för Intel.

Jag vill tala med någon som kan hjälpa mig i tjugo minuter. Ingen outbildad säljare utan någon som faktiskt är certifierad Apple tekniker, gärna Microsoft certifierad och helst även Adobe certifierad.

Ursprungligen av henkebarn:

Men du har ändå en stark poäng i det du säger. Frågan är bara om 200:- inte är lite too much?

Det hänger på målgruppen. Med tanke på hur många som gladeligen betalar 1100kr i timmen plus moms för support i Stockholm så borde några bli glada för så låga priser

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-01 16:28
Ursprungligen av Björnström:

- Några nämner Apple 90 dagar telefonsupport, tycker ni den är bra? Dom kan naturligtvis inte ge rådgivning innan köp eller installera program eller uppgradera datorn men kan dom ge vettiga svar på något?

Det är nog dit ny macanvändar i första hand vänder sig till om det stöter på olika problem, små som stora.

Men om ni lyckas med bra marknadsföring så tror jag verkligen att ni kan sno lite markdelar av Apple när det just gäller support på deras datorer, sätter även stora krav på den support ni ger till era kunder.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-01 17:11

Tex: Min dator har börjat bli lite slö av någon anledning (gissningsvis mjukvara) och jag vill helt enkelt ha det löst. Antagligen inga större problem för någon med erfarenhet.

Mac är trots allt en rätt homogen värld vilket förenklar mycket jämfört med support inom pc.

Taz:

Du tog nog mina invändningar på för stort allvar. De var inte resultatet av en ingående analys utan blott två spontana kommentarer kring ämnet.

Om jag skall vara saklig, och inte snubbla på dina s.k. skäl till att den generella kritiken har för låg nivå, kan jag egentligen bara prata från egna erfarenheter. Jag tror inte att folk är benägna att lägga 200kr för 20 minuters rådgivning, speciellt som det inte garanterar att problemet är löst. Vad jag baserar det på? Att de med "macproblem" hellre går till mig än att ringa Apple support som kostar pengar, att support-sidor likt 99.se finns etc.

Vad gäller min andra invändning så tycker jag inte att jag har fel då det FÖRUTSÄTTER att personen ifråga köper datorn. Tycker det är korkat att betala för köpråd och jag står fast vid att jag tycker att Apple skall betala MIG för den tid jag lyssnar på köpråd. Hag jag å andra sidan ett reellt problem (t.ex. sätta upp ett kontor med en nätverkslösning etc) är saken annorlunda.

En tredje SPONTAN invändning är som Sidde är inne på att det inte finns någon som helst garanti för att det här "geniet" kan lösa mitt problem eller att denne ens är särskilt insatt. Man är väldigt utlämnad till individuell kunskap -- ungefär som i dagens affärer. Har fått mycket värdefull hjälp bara genom att prata med butiksanställda. Ser inte riktigt skillnaden mellan denna hjälp och den här "geni-baren" faktiskt.

Men förmodligen är jag bara ännu en nej-sägare och jag råder er därför att tuta och köra! Ni har ju inget att förlora -- eller?

Låt inte diskussionen spåra iväg åt ett annat håll nu (tänker på pseudo-diskusisonen om att man aldrig kan övertyga alla om en bra idé).

Ursprungligen av misthv:

Jag tror inte att folk är benägna att lägga 200kr för 20 minuters rådgivning, speciellt som det inte garanterar att problemet är löst. Vad jag baserar det på? Att de med "macproblem" hellre går till mig än att ringa Apple support som kostar pengar, att support-sidor likt 99.se finns etc.

Nu är vi inne på kärnämnet!

- Får macanvändare den service dom vill ha?
- Kan dom komma till dig och du gör jobbet gratis?
- När jag tänker genibar så ser jag mest ärenden som faktiskt kräver att man sitter sida-vid-sida med datorn.

Ursprungligen av misthv:

En tredje SPONTAN invändning är som Sidde är inne på att det inte finns någon som helst garanti för att det här "geniet" kan lösa mitt problem eller att denne ens är särskilt insatt.

- Hela tanken med en genibar är naturligtvis att personerna bakom disken är "genier".

- Kanske skulle man ha en garanti på att vara nöjd med sitt besök? Det låter inte orimligt.

Sidde beskriver situationen på AppleStore i London som knappt kan iWork - det var inte riktigt min bild av kunskapsnivån i denna genibar.

Fan, det krävs en bra säljare för att övertyga ibland.

Jag som vuxit upp med menatliteten att alltid googla har svårt att själv se behovet av sådan support, men förstår samtidigt (inte minst när man är hemma hos föräldrar/svärföräldrar och andra som inte är nördar) skulle älska prisvärd support där man slipper sitta i telefonköer i 1½ timme innan man kommer fram och blir vidarekopplad.

Men det "måste" vara i anslutning till en butik, så att man kan handla och få support under samma tak.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag som vuxit upp med menatliteten att alltid googla har svårt att själv se behovet av sådan support, men förstår samtidigt (inte minst när man är hemma hos föräldrar/svärföräldrar och andra som inte är nördar) skulle älska prisvärd support där man slipper sitta i telefonköer i 1½ timme innan man kommer fram och blir vidarekopplad.

Ja som sagt - vi nördar är inte riktigt målgruppen. Jag fick idén när min bror (som jobbar som butikssäljare hos Apple ÅF) berättade om hur många som kommer in med frågor dagligen och som i princip inte kan få hjälp eftersom "genibaren" inte existerar. Det finns inget gränssnitt mellan tekniker och kund utöver "vi fakturerar 1100kr i timmen exkl moms).

Tvärtom vad folk skriver ovan tycker jag att en traditionell återförsäljare gör allt dom kan för att slippa den här typen av kunder. Antingen är du företagskund och hyr in en tekniker eller så ringer du Apple Support (under första 90 dagars perioden) eller så får du försöka klara dig själv genom att söka på 99mac.

Finns det någon återförsäljare överhuvudtaget i Sverige som låter privatkunder tala med utbildade/certifierade tekniker gratis (återigen - inte säljare och inte självlärd butikspersonal)?

Ursprungligen av henkebarn:

Men det "måste" vara i anslutning till en butik, så att man kan handla och få support under samma tak.

Jag har inte sagt något annat

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-01 04:19

Jag tror att du har nog rätt i att behovet finns men målgruppen som skulle tänka sig att betala för en sån tjänst är väldigt liten. Risken är att många skulle bli frustrerade istället. Dom köper en dator för mer än 15000 kr och sen måste betala extra om dom inte kommer tillrätta med datorn eller programmen även om säljaren sa att datorn är välidgt enkelt att använda.

Det största problemet är nog att dom som kommer med frågor har för det mesta väldigt enkla frågor vilket inte kräver riktigt utbildade/certifierade tekniker i geniusbaren. Då skulle jag förerslå en studiecirkel som anordnas, man kan lära sig lite hur datorn fungerar och ha kunnig personal som svarar och hjälper med dom vanligaste frågorna. Samtidigt göra lite reklam för nya kurser som går djupare men är då inte gratis. Studiecirkeln är gratis eller delvis gratis om man köper datorn hos samma firma men kostar för de som har köpt datorn någon annanstans.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror att du har nog rätt i att behovet finns men målgruppen som skulle tänka sig att betala för en sån tjänst är väldigt liten. Risken är att många skulle bli frustrerade istället. Dom köper en dator för mer än 15000 kr och sen måste betala extra om dom inte kommer tillrätta med datorn eller programmen även om säljaren sa att datorn är välidgt enkelt att använda.

Med andra ord säger vi samma sak? Min tanke var att den som köper en dator i genibaren skulle få exempelvis fem biljetter att använda. Perfekt för den som vill komma igång med sin dator eller när problem dyker upp.

Ditt resonemang med att datorn kostar 15.000kr gäller lika mycket/lite hos alla återförsäljare - skillnaden är att en datorköpare faktiskt har möjlighet att boka fem kostnadsfria besök hos en tekniker i genibaren vilket inte går hos andra återförsäljare.

Ursprungligen av Robo-X:

Det största problemet är nog att dom som kommer med frågor har för det mesta väldigt enkla frågor vilket inte kräver riktigt utbildade/certifierade tekniker i geniusbaren. Då skulle jag förerslå en studiecirkel som anordnas, man kan lära sig lite hur datorn fungerar och ha kunnig personal som svarar och hjälper med dom vanligaste frågorna. Samtidigt göra lite reklam för nya kurser som går djupare men är då inte gratis. Studiecirkeln är gratis eller delvis gratis om man köper datorn hos samma firma men kostar för de som har köpt datorn någon annanstans.

//Rob

Jag vet inte om "studiecirkel" fungerar i kombination med kommersiell verksamhet men i grund säger vi ju samma sak: för den som köpt datorn i genibaren så är fem besök gratis och för andra kostar det.

Kursverksamhet kräver en annan typ av lokal och upplägg än det jag ser att en Genibar kan erbjuda.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-01 04:49

Ja i och för sig så är det så som du menar. Fast jag tycker 20min är lite lite. Det blir som att gå till en psykiater. Nu är tiden ute... du får köpa en biljett till. Studie cirkel var nog mer menat som att anordna en nybörjar kurs en gång i månaden /veckan beroende på intresset som är gratis. Fördelen med en kurs är att man mer eller mindre vet hur många som kommer och kan planera bättre samt kan också ta upp samma frågor på en gång i stället för 20 gånger på samma dag. Fast det stämmer väl att man kanske måste anordna det i en annan lokal.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ja i och för sig så är det så som du menar. Fast jag tycker 20min är lite lite. Det blir som att gå till en psykiater. Nu är tiden ute... du får köpa en biljett till. Studie cirkel var nog mer menat som att anordna en nybörjar kurs en gång i månaden /veckan beroende på intresset som är gratis. Fördelen med en kurs är att man mer eller mindre vet hur många som kommer och kan planera bättre samt kan också ta upp samma frågor på en gång i stället för 20 gånger på samma dag. Fast det stämmer väl att man kanske måste anordna det i en annan lokal.

//Rob

Fördelen med att ha en satt tidsgräns är att man blir effektiv och angriper problemen direkt. Det är lätt diskussionen börjar med "jag köpte min första mac 1986....". Naturligtvis finns det en kalkyl i bakgrunden som går helt åt skogen om minuterna börjar ticka iväg.

Angående studiecirkeln låter det väl jättebra - om du (eller någon annan) är sugen på att anordna denna studiecirkel gratis för nybörjare så lovar jag att marknadsföra den hårt till medlemmarna här på 99.se. Tror säkert många är intresserade.

Ursprungligen av Björnström:

Ja som sagt - vi nördar är inte riktigt målgruppen. Jag fick idén när min bror (som jobbar som butikssäljare hos Apple ÅF) berättade om hur många som kommer in med frågor dagligen och som i princip inte kan få hjälp eftersom "genibaren" inte existerar. Det finns inget gränssnitt mellan tekniker och kund utöver "vi fakturerar 1100kr i timmen exkl moms).

Tvärtom vad folk skriver ovan tycker jag att en traditionell återförsäljare gör allt dom kan för att slippa den här typen av kunder. Antingen är du företagskund och hyr in en tekniker eller så ringer du Apple Support (under första 90 dagars perioden) eller så får du försöka klara dig själv genom att söka på 99mac.

Jag funderar på om många ÅF i Stockholm med omnejd kanske skulle vilja göra upp om att skicka folk med frågor av det slaget du beskriver till ett annat ställe. De slipper att lämna en kund i sticket och kunden kan få sina problem lösta för en mindre summa. Det skulle göra att fler kliver in till din Genius Bar.

Man kanske kan få rabatt på sitt första besök på din Genius Bar om man har köpt sin mac hos någon av dessa ÅF. Detta skulle ge ett större värde när man handlar från dessa ÅF jämfört med AppleStore på nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-01 13:59

Jag känner nog inte en enda, varken i min ålder eller äldre, som skulle vara beredda att åka in till centrum och betala 200 kr för 20 minuters support. Kanske funkar för företag, men tvivlar starkt på att privatpersoner är intresserade.

Förstår hur det kan funka om man får det på köpet med sin dator, tex om man behöver hjälp med att flytta över filer eller hitta Mac versionen av sitt favoritprogram från Windows. Har själv varit iväg på Genius Baren här i Manchester och fått riktigt bra och snabb hjälp med ett par grejer, men det har alltid varit gratis och täckts av Apple's garanti.

Problemet med den här idéen är också att om du köper mjukvara så får du support från det företaget/försäljaren. Har du problem med att uppgradera från CS1 till CS3 ringer 95% av alla kunder till Adobe innan de kommer på tanken att betala en tekniker inne i stan 200 kr.

Om du har ett problem med din dator idag finns det så många sätt att få gratis hjälp, dels genom företagens egna support, genom vänner och online, så det måste vara nåt helt enastående för att övertyga människor om att 200 kr för att kanske lösa deras problem är en bra idé. Fast sen kanske det är som henkebarn säger lite en generations fråga, jag har växt upp med Google och mentaliteten varför betala för något som går att få tag på gratis? VIlket leder till en annan fråga: vad har en sån här idé för framtid?

Ursprungligen av shandar:

Problemet med den här idéen är också att om du köper mjukvara så får du support från det företaget/försäljaren. Har du problem med att uppgradera från CS1 till CS3 ringer 95% av alla kunder till Adobe innan de kommer på tanken att betala en tekniker inne i stan 200 kr.
[...]
jag har växt upp med Google och mentaliteten varför betala för något som går att få tag på gratis? VIlket leder till en annan fråga: vad har en sån här idé för framtid?

Alla har inte vuxit upp med Google och alla känner inte att de vill ringa runt till olika supportcenters för att kunna få hjälp med en eller flera frågor utan skulle gladeligen vända sig till en enda om de visste att de kunde få hjälp.

Och sedan missar du och många andra att tid också är pengar. Att jag rätt på en lösning på Google kanske innebär att du personligen inte behöver lägga ut pengar ur din plånbok, men om du är egen företagare så är det tid du skulle kanske kunnat fakturera i stället. Eller om du är anställd så har du slösat tid åt din arbetsgivare. Eller om det är på fritiden så är det tid du kunnat lägga på kompisar, flickvän etc.

Så visst, Google kan ge dig svar på många frågor, men om det tar tid att hitta dem så kan det vara billigare att langa fram 200 kronor för att låta någon kunnig ta sig an problemet. En del värderar till och med sin egen tid så högt att 1.100 spänn inte är något att tveka om. Särskilt som telefonkön till Adobes support, för att återknyta till ditt inlägg, kan vara extremt lång. Senast jag försökte ringa gav jag upp efter 45 minuter, som jag antagligen kunnat lägga på något vettigare och som nu blev till ingen nytta alls.

Skrev ett längre inlägg som försvann. Skriver kort i punktform:

1) Var hittar du dessa genier som är trippel-certifierade och har utbildning i att lösa både hårdvaru- och mjukvarufel? (Sen nämner du att de skall vara trevligt också!)
2) Blir det inte lätt som Sidde beskriver om man försöker hålla ner kostnaderna, 600kr ink. moms är ju inga fantasisummor?
3) Har du räknat något på vad en initial satsning skulle kosta?
4) Varför gör du inte en kundenkät i din brors affär? Det skulle ge en rätt bra bild av behovet hos målgruppen.
5) Frågan om det är utbildning eller support som det här gäller tycker jag är relevant, tycker du är inne lite på det försnämnda och då är jag mer än tveksam till upplägget. (Du nämner t.ex. att någon är van med iWork och numera har Excel... tar mer än 20, 40, 60 minuter att byta...)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-06-01 10:28

Jag tror det är en suverän idé.

Den lokala datormånglaren här i stan har precis sådana där ärenden från en majoritet av kunderna. De kommer in och vill ha uppgraderingar, ominstallationer, nyinstallationer, backupp osv. Han tar typ 600:-/h och debiterar minst två timmar. Det brukar också ta ca 1-2 veckor innan ärendet är åtgärdat. Om han ens lyckas lösa det...

Nu är det iofs PC och Windows, men jag tror att det är precis lika stor andel macanvändare som inte klarar/vill hålla på på egen hand.

Jag har själv fått åta mig supportärenden av strandsatta privata macanvändare, trots att jag varken vänder mig till dem eller gör något väsen av mig. Som egenföretagare kan man inte bjucka på allmosor, så de har fått att betala företagspriser (1 100:-/h) men varit superglada och nöjda trots det. Brukar inte ta mer än en timme iaf. Det allra bästa tycker de är att de får ställa frågor och får bra svar.

Så två hundra för tjugo minuter is a bargain!

  • Oregistrerad
  • 2008-06-01 17:52

Verkar föreligga visst misstförstånd mellan support och "Genius Bar".

Problem med produkten, dvs. om den inte förväntas göra det man vill att den ska göra, eller tror den ska göra - d kan man ju vända sig till support. Det kan man göra på flera olika sätt, inom 90 dagar, efter 90 dagar om man har AppleCare, eller efter 90 dagar via något cert. AppleCenter och betala.

Genius Bar skulle ju inte riktigt handla om support - utan att få UTBILDNING - En ganska stor och viktig distinktion.

Svårt och säga dock om konceptet fungerar (bara för att apple har det). Alla som jobbat något mer med Apple vet ju att marginalerna inte är stora, så att sälja prylar utan ytterligare marginalökningar från Apple tror jag inte på.

Jag tror inte heller på "pay and use" konceptet, det borde vara inbakat i något..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-01 19:01
Ursprungligen av studiox:

Genius Bar skulle ju inte riktigt handla om support - utan att få UTBILDNING - En ganska stor och viktig distinktion.
något..

Kan inte riktigt hålla med dig, för om en ny kund inte vet vad han eller hon ska göra för tex installerar en mjukvara på sin nya MacBook så har man ju två val antigen ringer man supporten eller så tar man reda på de genom att läsa olika forum eller manualer.

Då en del väljer att ringa supporten så fungerar det som ett medium som förser kunden som den information man behöver för att kunna installerar den mjukvaran man är intresserad av.

Sen är det klart att en Genius Bar kan fungerar som ett bollplank för de som inte har bestämt sig för vilken dator de ska ha och vill ha expert hjälp för att hitta den dator som kan uppfylla de olika krav som de har. Annars ser inte jag någon större skillnad på Apple support och en eventuell Genius Bar förutom att Genius Baren kommer vara fysik mellan fyra ögon och öron något som många personer uppskattar.

Ursprungligen av Björnström:
  • Biljetter köpta inom dom senaste 90 dagarna går att dra ifrån vid köp av en dator - dvs har man köpt tre biljetter och suttit med ett "geni" och diskuterat datormodeller & möjligheter - och sen köper en dator så får man tillbaka pengarna för biljetterna.

Jag köper allt förutom punkten ovan. Jag kan ha missuppfattat vad du menar, men jag tror inte på idén att mactekniker som jobbar i en Genius Bar också ska agera säljare.

Om du tittar på en Apple Store så har Apple säljare som kan Final Cut et al och jobbar enbart med att sälja produkter. Genius Bar sköter mer tekniska frågor (uppgradering av minne och tekniska problem med en produkt). Sen så finns det en biograf där Apple bjuder in eller skickar sina egna utbildare som show:ar inför publiken.

Om du menar att teknikerna i Genius Bar utöver de sysslor som är tänkt även agera säljare och utbildare, så är jag övertygad om att idén är dödfödd.

...för det är helheten som gör en Apple Store bra och inte bara Genius Bar.

Ursprungligen av cEvin Key:

Jag köper allt förutom punkten ovan. Jag kan ha missuppfattat vad du menar, men jag tror inte på idén att mactekniker som jobbar i en Genius Bar också ska agera säljare.

Om du menar att teknikerna i Genius Bar utöver de sysslor som är tänkt även agera säljare och utbildare, så är jag övertygad om att idén är dödfödd.

...för det är helheten som gör en Apple Store bra och inte bara Genius Bar.

Håller med till 100%. Det är ju också det som skulle göra en Genius Bar unik - att det faktiskt är certifierade tekniker (vilket är omöjligt att komma i kontakt med idag) som hjälper dig.

Sen finns det någon trevlig man/tjej någon annanstans bakom en kassa.

Jag tror att det är är bra att se till sin egen omgivning i ett sådant här fall.
Hur många känner jag som skulle använda en sådan här funktion?
Hur många kan tänkas ha vänner som är dukiga på datorer och antagligen skulle kunna lista ut hur man löser just mitt problem?
Eftersom det finns en ganska allmänt stor kunskapsdatabas på datorer idag så tror att sälja kunskap inom ett sådant område kan vara ganska svårt, om än en kul idé.

Det man gör är ju egentligen att man säljer support, och då kanske man skulle utveckla något slags telefonsystem också och isåfall erbjuda månadskostnad/årskostnad, och så kan man istället sätta gränser för hur mycket hjälp man kan erbjuda åt gången (säg en halvtimme för bronskunder, en timme för silverkunder och 1½ timme för guldkunder) eller något sådant.
Att sälja biljetter med 20 min per biljett för 200:- styck tror jag dock inte att det skulle fungera, men om man utvecklade det (och Björne säger ju att han har fler äss i ärmen) så skulle det mycket väl kunna fungera.
Dock är det ju svårt att svara på vad man tror om en idé om man inte vet vad resten handlar om. Om det som skrevs i första-inlägget är det huvudsakliga och det som skulle dra in den enorma summan som nätt och jämt skulle få det att gå runt så skulle jag svarat nej.

Om man utvecklar idén med fler instanser och fler tjänster så kan det säkerligen fungera. Och med geni-telefon så skulle man även kunna göra det till en nationell sak och inte bara låsa sig till 08-området.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-01 23:29
Ursprungligen av RockyMontana:

Det man gör är ju egentligen att man säljer support, och då kanske man skulle utveckla något slags telefonsystem också och isåfall erbjuda månadskostnad/årskostnad, och så kan man istället sätta gränser för hur mycket hjälp man kan erbjuda åt gången (säg en halvtimme för bronskunder, en timme för silverkunder och 1½ timme för guldkunder) eller något sådant.
.

Men det kan du ju redan få genom Apple Care, plus så får du förlängd garanti på sina prylar! Man brukar snacka om att man ska kopierar fast göra det snyggt, detta skulle vara att printscreen Apples idé och sälja den till ett reducerat pris för att överhuvudtaget få några kunder.

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag tror att det är är bra att se till sin egen omgivning i ett sådant här fall. Hur många känner jag som skulle använda en sådan här funktion?
Hur många kan tänkas ha vänner som är dukiga på datorer och antagligen skulle kunna lista ut hur man löser just mitt problem?

Uppenbarligen finns det ju behov av svar (250.000 klick från Google på 99.se-material varje månad) och det finns ju egentligen inte någon som pushar ut budskapet "Om du har problem med din Mac - kom in till Genibaren och få hjälp i lugn och ro av riktigt duktiga tekniker. Kaffet ingår."

Ursprungligen av RockyMontana:

Det man gör är ju egentligen att man säljer support, och då kanske man skulle utveckla något slags telefonsystem också och isåfall erbjuda månadskostnad/årskostnad

Det vore säkert en möjlighet men inget jag funderat över. Jag skulle hellre ha tre små genibarer i Stockholm än en stor med telefonsupportavdelning. Tror på konceptet att ha sin egen "macguru" som man kan springa ner till om det strular. Relationen är #1.

Ursprungligen av Björnström:

Uppenbarligen finns det ju behov av svar (250.000 klick från Google på 99.se-material varje månad) och det finns ju egentligen inte någon som pushar ut budskapet "Om du har problem med din Mac - kom in till Genibaren och få hjälp i lugn och ro av riktigt duktiga tekniker. Kaffet ingår."

Mja, jo. Men samtidigt kan man inte kallt räkna med att 250 000 klick via google generera en endaste kund eftersom dessa användare lika gärna kan vara folk som 1) hänger på 99an (jag har själv sökt och kommit tillbaks till 99an då Google-sökningen gett ett mer direkt svar än 99an-sökningen) och 2) dessa människor hellre söker själva än går ned till stans Macguru. Ju mer man söker desto mer lär man sig osv. Kaffet är en viktig del dock, väldigt viktig.
Det som är viktigt på är nog att hitta en bra prisnivå som gör att folk tycker att det är värt det.

Ursprungligen av Björnström:

Det vore säkert en möjlighet men inget jag funderat över. Jag skulle hellre ha tre små genibarer i Stockholm än en stor med telefonsupportavdelning. Tror på konceptet att ha sin egen "macguru" som man kan springa ner till om det strular. Relationen är #1.

Med telefon-kitet menar jag inte att man ska ha en central instans där allt finns i ett.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda att man inte kan ha en bra relation med sina kunder över telefonen heller. Man måste bara få rätt folk på den delen isåfall. Man kan fortfarande ha tre små grupper med geniknölar, där en eller två personer jobbar med telefonen som verktyg.
Som någon sa så begränsar det kundkretsen till de som har MB/MBP/MBA och lätt kan ta med dem. Blir jobbigt att släpa ned sin 24" iMac till genibaren, och då kan det vara gött att antingen med remote/iChats screen-sharing/telefon/vChat få den hjälp man behöver.
Kameran är ett bra verktyg som mycket väl skulle kunna användas i sådana här sammanhang.

Spinner vidare lite bara.
Det SKULLE kunna fungera bra, men som sagt så tror jag att man måste utveckla idén och inte låsa sig till den lilla gruppen människor som har möjligheten att konka ned datorn till stan utan vidare.

Fast naj, AC är ju support på deras prylar bara. Inte på datorn i allmänhet.
så helt och hållet är det inte snott.
Jag menar allmän support på programvara... Fast det kanske man inte får sälja utan att ha en deal med programutvecklarna? Vad vet jag, jag är bara vanlig dödlig IT-knegare

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-02 01:10

Om man kan sprida någon slags broschyr om Genius Bar hos alla återförsäljare och även få deras personal att hänvisa kunderna till dig Björnström blir det nog inga problem med att få fart på försäljningen. Om det hela nu ligger någonlunda centralt föstås.

Om din verksamhet sedan märkbart får upp återförsäljarnas försäljningssiffor kan du till och med ta ut en liten avgift från dessa, beroende på vilken butik kunden kommer ifrån. Det kan lösas genom en extra bonuskod som ni kan läsa av i kassan, med Checkout till exempel.

Inlöses av: Kuponginlösen AB.

Ursprungligen av boris91:

Om man kan sprida någon slags broschyr om Genius Bar hos alla återförsäljare och även få deras personal att hänvisa kunderna till dig Björnström blir det nog inga problem med att få fart på försäljningen. Om det hela nu ligger någonlunda centralt föstås.

Om din verksamhet sedan märkbart får upp återförsäljarnas försäljningssiffor kan du till och med ta ut en liten avgift från dessa, beroende på vilken butik kunden kommer ifrån. Det kan lösas genom en extra bonuskod som ni kan läsa av i kassan, med Checkout till exempel.

Eftersom jag tror att genibaren också ska ha försäljning tror jag inte att andra återförsäljare kommer skicka över kunder om man inte har någon form av samarbetsavtal.

Jag tror inte vi ska koppla det allt för hårt till mig personligen - jag älskar att diskutera nya idéer med folk och det här är väl inte första gången jag kommit med förslag för sågning på 99an?

Vissa idéer blir något och andra förblir uppslag för andra att ta del av. Xserve importen, Speedmania diskförsäljningen, mac.se webhotellet, Klickback och Mantaray konsultverksamheten är ju saker som är spin-offs från 99mac egentligen.

Jag är ganska försiktig nuförtiden jämfört med hur jag var för 10 år sedan (började som entreprenör när jag var runt 20 år). Då var det fullt ös framåt med små marginaler vilket var riskfyllt. Nu när jag är gammal så har jag lärt mig av misstagen och satsar nästan bara på projekt med höga marginaler - men när jag väl gör det så är det ofta "all-in" O:-)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-02 22:50
Ursprungligen av Björnström:

Eftersom jag tror att genibaren också ska ha försäljning tror jag inte att andra återförsäljare kommer skicka över kunder om man inte har någon form av samarbetsavtal.

Men det är ju just ett samarbetsavtal jag pratar om.

"Köp en iMac 24" hos Macoteket idag och få 2 timmars gratis support från Genius Bar Stockholm!"

Låter väl bra. Eller?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-02 23:32
Ursprungligen av boris91:

Men det är ju just ett samarbetsavtal jag pratar om.

"Köp en iMac 24" hos Macoteket idag och få 2 timmars gratis support från Genius Bar Stockholm!"

Låter väl bra. Eller?

Låter svårt, eftersom Macoteket måste ju ha ett extra pålägg på sina datorer då!
Om någon i samarbetet ska kunna göra någon tillfredsställande vinst, vilket är ett måste ett sånt samarbete.

Det man skulle skulle kunna göra var att rekommendera Genius Baren om deras kunder får problem med sina datorer eller mjukvaror, eftersom det inte bli någon förlust för Macoteket och Genius Baren får kunder som är villiga att betala för deras kunskaper!

Win / Win ett måste i den typen av samarbete ;D

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-02 10:39

En sak jag kom att tänka på är att med fast pris och fast tid så försvinner nog en del av den ovilja gemene man har för att uppsöka dataproffs i butik — när man "lämnar in" datorn för support så tar det dagar och kostar från 500kr och uppåt beroende på problem.

Jag skulle lätt besöka en supporttekniker om jag hade något slags problem som jag inte kunde fixa själv, efter idogt googlande, och dessutom visste att supportteknikern kommer att fixa det framför mina ögon, till ett fast pris, och att jag inte kommer att vara utan datorn under en vecka framöver. Naturligtvis får man väl räkna med att alla problem inte hinner fixas på 20min, men hursomhelst så är datorn inte borta i flera dagar framöver.

Jag tror på detta koncept, helt klart.

Bevaka tråden