Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10Mbit eller 100Mbit eller 1Gbit

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OK, hittade inte nagonstans dar jag tyckte detta inlagget passade sa det fick bli har for det ar lite OS X relaterat. I alla fall.
Jag har en G4/400 med Gigabit Ethernet kort, det intressanta ar att om jag skickar filer mellan den datorn och en annan mac (har en iBook och en G4 dubbel 800) over ethernet sa far jag olika fart beroende pa vilket OS jag kor!

kor jag korsad sladd mellan 400:an och 800:an sa ar det gigabitfart,(i OSX har inte provat med OS 9) och det ar trevligt

kor jag OSX pa ibooken och OSX pa 400:an sa far jag 100Mbit vilket ocksa ar trevligt,

kor jag OS X pa ibooken och OS 9 pa 400:an sa blir det bara 10Mbit, vet nagon varfor? ar OS 9 limiterat till 10Mbit?
Trevlig helg!

Tror inte iBooken har Gigabit, är dock inte säker på det....

M

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
Tror inte iBooken har Gigabit, är dock inte säker på det....

M

det ar helt sant! ibooken har inte gigabit, men den har 100Mbit och vad jag tycker ar konstigt ar att beroende pa OS andras farten!

problemet kan också vara att maskinerna enas om lägsta gemensamma hastighet, i detta fall 10 mbit.
Det kan bero på OS 9, jag är inte säker på detta heller, så vänta på att någon med mer kunskap om det återkommer...

M

Har du satt i ett Gigabit Ethernetkort själv i din G4/400?

En iBook levereras med 100mbit
En Dubbel 800 levereras med 1000mbit
En G4/400 levereras med 100mbit

Rätta mig om jag har fel.

Hursomhelst. Det kan skilja en del i fart beroende
på OS. Kör du Apples egen fildelning? Flyttar du en
stor fil i finder och mäter hur lång tid det tar? Det
kan också skilja, har jag märkt, om man skickar respektive
tar emot.

Du får gärna publicera dina siffror här, så kan vi andra göra om
ett så likadant test som möjligt, så kan vi jämföra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Har du satt i ett Gigabit Ethernetkort själv i din G4/400?

En iBook levereras med 100mbit
En Dubbel 800 levereras med 1000mbit
En G4/400 levereras med 100mbit

Rätta mig om jag har fel.

Hursomhelst. Det kan skilja en del i fart beroende
på OS. Kör du Apples egen fildelning? Flyttar du en
stor fil i finder och mäter hur lång tid det tar? Det
kan också skilja, har jag märkt, om man skickar respektive
tar emot.

Du får gärna publicera dina siffror här, så kan vi andra göra om
ett så likadant test som möjligt, så kan vi jämföra.

Nope, min G4/400 kom med Gigabit, det var den "sista" modellen. och jag skickar med Apple's fildelning!

Det kvittar om det ar en stor (3-4Gig) eller liten (100-600Meg) fil, varje gang 400:an ar i OS 9 sa ar det 10Mbit och 100Mbit i OS X nar jag flyttar filer ifran iBooken, Ibooken ar alltid i OS X. (och filerna flyttas till samma "disk" pa 400:an)

Jag tycker bara det ar skumt att man inte skall kunna utnyttja full hastighet i OS 9, framfor allt med tanke pa att 400:an koptes innan de lanserade OS X, i alla fall borde den ju komma upp i 100Mbit, tycker man ju!
Skall se om jag kan gora nagra "tids-test"!
Tror inte att det ar harddisken i detta fallet for vad jag vet sa ar bara iBooken (G3/700) en 4200rpm och den interna i 400:an (extra isatt) 7200rpm. Annars kan ju hardisken spela in i eckvationen.
Skall prova skicka nagot ifran OS 9 pa 400:an till iBooken och se om den bara kan skicka i 10Mbit!

• Medlem
  • 2003-06-06 22:57

Vill man ha bäst överföringshastighet så ska man använda X på båda maskinerna. OS 9 är inte lika snabbt på filöverföring. Filöverföring mellan OSX och 9 kan ibland gå segt.

Häpp! Ja, du hade såklart rätt om nätverket på din G4. Jag trodde det kom med QS, men nu lärde jag mig bättre.

Jag googlade lite på "OS 9 gigabit slow" och hittade snabbt lite
data här xlr8yourmac finns en tabell med massa olika OS (däribland OS 9) som du kan ha som jämförelse.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Häpp! Ja, du hade såklart rätt om nätverket på din G4. Jag trodde det kom med QS, men nu lärde jag mig bättre.

Jag googlade lite på "OS 9 gigabit slow" och hittade snabbt lite
data här xlr8yourmac finns en tabell med massa olika OS (däribland OS 9) som du kan ha som jämförelse.

Ja det later lite som mina siffror (om jag tanker tillbaka) tack.
Jag har tom kollat i Systemprofilern, och tyvarr sa star dar att det ar 100Mbps (400:an) med OS 9 men i verkligheten sa ar overforingen mer 10Mbps fart. Intressant tycker jag!
Visst, vill jag flytta en stor fil sa sparar jag tid genom att boota upp 400:an i OS X, jamnfort med OS 9 och flytta filer, sa det finns ju en losning pa "problemet" men visst ar det intressant att det inte funkar!

Tack for alla svar hittills

1
Bevaka tråden