Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken 18-200 att satsa på till Nikon ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-01 21:08

Tänkte köpa en 18-200 glugg då jag är lite lat (och inte behöver superskarpa bilder). Tänkte höra vilken man ska ha. Är Nikon 18-200 VRII bäst? Eller ska man kika på Sigmas 18-200 OS och i så fall den med eller utan HSM motor (har den utan en vanlig motor i sig, eller ingen alls?). Sen finns ju Tamron som har 18-250 (eller om det var Tokina).

Lite lost... Den ska i alla fall klänga på min D50 och senare till efterföljaren till D80.

Fredrik

Det Sigmat utan HSM har inte någon motor alls, och fokuserar långsammare än vad modellen med gör.

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-01 21:59

Nikons är klart bättre än Sigmas och Tamrons varianter. Det kostar en slant men det är det värt.

• Medlem
  • 2008-06-01 22:39
Ursprungligen av rhesus:

Nikons är klart bättre än Sigmas och Tamrons varianter. Det kostar en slant men det är det värt.

...är det verkligen värt den extra slanten? Är så fundersam kring detta...

/Fredrik

Nu har jag inte provat Nikons variant, men den Sigma jag har duger fullt ut som semesterobjektiv eller som ett allround för hobbyfotografen. Personalen i affären jag köpte det från tyckte till och med att Sigman var bättre bildmässigt än Nikons variant (deras ord, inte mina).

• Medlem
  • 2008-06-02 22:45

Vilken har du? Med HSM eller utan?

/Fredrik

Med HSM.

1
Bevaka tråden