Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser man icc-profil i Acrobat

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är en gammal photoshop-cmykare, men befinner mig just nu på plats med rgb-flöden. Då har jag ett problem när det är omtryck här, eftersom jag inte vet vilken icc-profil som bilderna har konverterats till när de exporterats från InDesign. Någon som vet hur man kan se det i Acrobat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 11:07

Om man exporterar som PDF/X-1a så är den profil som användes förvald i "Förhandsvisa utdata".

Om man har valt en annan inställning (trots allt tjat om PDF/X) så är det stor risk att ingen profilinformation följt med alls och då är du rökt.

Om det är profiler iinbäddade i bilderna i PDF:en så kan du via preflighte ibland se vilka som använts, PitStop kan bland annat visa detta.

Janne

Fast jag har förstått att man inte ska bädda in profilerna stämmer det? Du som verkar ha koll. PDF/X är alltså något man ska sätta sig in i ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 12:05
Ursprungligen av JenniC:

Fast jag har förstått att man inte ska bädda in profilerna stämmer det? Du som verkar ha koll. PDF/X är alltså något man ska sätta sig in i ...

Jepp! PDF/X ska alltid användas när man skickar till tryckerier.

I PDF/X1 ska inte profilerna följa med därför i en sån är allt tvingat till CMYK (kan även innehålla dekorfärger) men det ska följa med information om vilken ICC-profil man använde vid CMYK-konverteringen.

I PDF/X3 som tillåter RGB och/eller blandad CMYK måste ICC-profilerna följa med för att nåsta instans i kedjan ska kunna hantera denna PDF korrekt.

I det senare alternativet bör man vara säker på att den som tar emot filen kan hantera den på ett korrekt sätt.

Janne

1
Bevaka tråden