Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Snow från USA + ComHem = problem?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en begagnad airport snow och ett airpotkort till powerbook från USA. Installation var inga problem och powerbook + mina andra två maccar hittade basstationen och mitt nya nätverk med full styrka. Så långt allt bra.

Problemet är bara att det inte går att komma ut på internet. Jag har ett bredbandsmodem från ComHem som fungerar utmärkt om jag kopplar datorn rakt in, men med airport inkopplad vill den inte alls hitta någon anslutning. Ett samtal till ComHem tipsade mig om att felet minsann inte låg hos dom. "Ring Apple" var rådet. Hur ska man kunna det med en flera år gammal produkt?

Jag har provat både att köra automatisk närverksinställning och att skapa en ny med airport och dynamisk ip, inget funkar. *PANIK*

Finns det fler som haft samma problem och kanske rent av har en lösning?

/Johan

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-02 21:56

Kom igen, ni med Comhem-abb: har dom ett lås på MAC-adress? Eller måste man slå av modemet mellan byte från direkt-dator till Airport-anslutning?

• Medlem
  • Harestad
  • 2008-06-02 22:06

Jag har också Comhem och en Airport (tefatsmodellen) och har problem emellanåt. Ibland går det inte att surfa, men då brukar en omstart av Airport lösa det. Allra största problemet är istället att det går sjuk långsamt att ladda in hemsidor. Men som du säger, när man kopplar modemet rakt in i datorn så går det undan, 10/1Mbps precis som utlovat.

Gör jag bredbandskollen så är svarstiden låg, och överföringen snabb. Men ibland så laddas inte sidan alls, eller så stannar den mellan två test. Jag har inte lyckats ta reda på vilken orsaken är, men det verkar som att det är Airporten.

Airport extreme + comhem och inga problem. Det jag gjorde var att slänga in DNS servarna manuellt ( 83.255.249.10 samt 83.255.245.10) samt sätta "dela en allmän IP adress"

Com Hem ser ingen skillnad på om du kopplar in din Mac, en HP med Vista Business Pro eller din brödrost. Det de ser är att du har en tåt som du kopplat in i något med en hårdvaruadress x, och så länge den snackar Ethernet så är det lugnt. Fungerar det inte men du får kontakt med stationen beror det troligast på att inställningarna du gjort i AirPort-stationen inte är korrekta.

En vanlig missuppfattning är att man blandar ihop inställningarna för Systeminställningar och de för stationen. Se det som så att det du skriver in i Systeminställningar är bara för din uppkoppling mot stationen, därefter fyller du i inställningar för kontakt mot Com Hem i AirPort-stationens inställningar och till det använder du AirPort-verktyget i verktygsmappen.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2008-06-03 22:18

Följ denna guide. Om dator varit direktkopplad till modem:
Dra loss strömsladden till modemet, koppla in router. Ställ in router, dhcp, när router är inställd: i med strömsladd till modemet. Vänta på att modemet är online. starta om router.

Airporten är en router.
Kolla airportens externa IP-adress. Den skall INTE börja på 169.254. eller 0.0.0.0.
Den skall börja på 83.248-255, 80-nånting, 193-nånting eller 213-nånting.

1
Bevaka tråden