Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stämma synthen?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 21:59

Något är det som inte stämmer här hemma. Och jag tror bestämt det är micromoogen. Det börjar bli väldigt jobbigt, måste jag säga. Den vill liksom inte låta riktigt bra.

Känns som om det är en massa (2) ställen som det kan vara fel på. Antingen så är själva synthen i sig felstämd. Eller så är det min Midi till CV-konverterare som är felstämd.

Hur bör man gå till väga?

Och är det någon vits med att köpa någon form av stämlåda? En såndär digital sak som gitarrister har - så att de vet att de stämt rätt?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-06-02 21:59

Finns väll program för datan annars?

• Medlem
  • Borås
  • 2008-06-02 22:00

Finns det inte en massa gratis-stämmare att slnga hem och ha i d0tan?

• Medlem
  • Borås

Jaha, hinn före då

• Medlem
  • Eskilstuna

: )

Eller bör väll gå att anända osciloskop och en tabel över tonernas hertz?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 22:10

Fast mitt osco har ingen frekvensräknare..

Men progg. för data är bra. Ska ladda hem något och prova!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 22:51

Mät spänningen på MIDI - CV konverterns utgångar och spänningen på Micromoogens utgångar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 23:15

Helix, Jag har mätt spänningen på MIDI - CV konverten. Och det stämmer "OK" (Mina multimeter är inte den bästa, om vi säger så).

Men utgången på micromoogen har jag inte mätt - bra idé!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-02 23:30

Vanligt problem med moogar och med gamla analogisar överhuvudtaget är att den "interna" CVn från keyboarden sällan stämmer med standard 1V/oktav. Så ifall synthen tidigare är kalibrerad att stämma från keyboarden kan den fortfarande vara helt off eller lite off från extern CV. Min Prodigy kör t ex 0.96V/oktav vilket jag fick kompensera när jag byggde in midijacket (som har en behändig CVtracktrim på kortet). Men en bra sak är defenitivt att ha en stämapparat till hands, särskilt när man stämmer Polysix....;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 06:55

Micomoogen kör ju på 0.96V externt också - eller det är vad den vill ha i VCO in hålet iaf.. Så ja - det är lite jobbigt. Men det fixar ju pro-solon. Både med octave och width justering..

Men ska stämma den i eftermiddag enligt servicemanualen. Ska bara ladda hem någon form av program som visar vilka toner den spelar. Helst skulle jag vilja ha ett program som bara visar frekvensen i nuffror (Typ audio in är 752Hz). Men det verkar svårt att hitta.. Alla ska visa gitarrsträngar och sånt..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-03 07:34

Har inte logic en inbyggd stämapparat? A4 är väl 440hz annars...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 08:07

Logic vet jag ingenting om - känns lite mastigt att skaffa enbart för att stämma en synth också. Annars kan man väl lyfta av telefonluren osv..

Annars har ju six~traken inbyggd stämning, så den stämmer ju sig själv. Så den borde ju funka som referens..

Men jag skulle vilja ha siffror på skärmen också - så att jag verkligen är säker på att det blev rätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 08:13

stämgaffel?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 08:15

Jag hittade en tuner till OSX som jag använde när jag stämde en Rouge. Den hade dock den irriterande featuren att den avslutade sig själv efter typ en minut om man inte pröjsade. Annars var det bara att dra igång den och så lyssnade den via den inbyggda mikrofonen i powerbooken och visade med STORA siffror frekvensen på vad man spelade. Jag skall fundera på vad den hette... Det var väl mer en frekvensanalysator...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 09:02

Hittade ett program som heter Electroacoustic Toolbox som gör det jag vill.
Ska köra det ikväll och stämma ALLT! Jäklar vad bra det ska låta

Apple - Downloads - Audio - Electroacoustics Toolbox

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 18:23

Laddade ner Chromatic Tuner från katsura shareware - for creative Mac OS X users
Det funkade alldeles strålande men slog av sig själv varje minut typ

Men nu är moogen, sokkan och pro-solot fixade! Allt stämmer och låter bra!

(Inte undra på att sokkan lärt surt - pro-solot var ju stämt åt skogen! typ F istället för C. Haha! )

-- Jäklar vilket drag det blev i setupen! Tänkte spela in - men så funkade inte kablen. Så nu fick ni inte höra. Men vad fiint moogen låter! Inte så där oheligt skevt. Utan heligt skevt. Perfekt..

Senast redigerat 2008-06-03 19:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 21:19

Så hette den ja! Störande men ändå fullt användbar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 21:27

Det dåliga är att den kostar $6? - vilket ju inte är någonting! Men istället satt jag öppnande och stängde programmet om och om igen.. Som om jag ville ge dum-snålheten ett ansikte

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 21:34

Var det så lite? Ja, då är vi två som är dumsnåla... Jag kollade nog inte ens vad det kostade, jag skulle ju bara...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 21:37

Fast jag kommer nog bli tuvngen att köpa det sen när jag ska stämma min 4 hembyggda oscillatorer..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 21:48

Vi kör med denna. Den är alltid inkopplad så den visar stämmningen på den synt som låter... super smidig. korg.com

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 21:54

Jag har det installerat, men aldrig fattat hur det funkar.
Den svara inte på ljud in, man kan få den att skicka ut en ton - men det är ju inte så roligt..

Du måste välja ljudingång i Systeminställningar->Ljud. För mig funkar det utan problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 22:08

Jaaa - nu fick jag det att funka

Tackar tackar.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-03 23:09

Annars kan du ju, vid annat tillfälle, använda ditt oscillo som frekvensräknare.
Räkna bara hur lång en period är(kolla vad tidsbasen är och rechnen 1-2-3-techno!).

1
Bevaka tråden