Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på keyboard/synt till farbrorn...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min gamla far spelar i en gubborkester. De vill ha en synt/keyboard utan vägda tangenter (de har redan ett vanligt elpiano) som har lite orgel/stråk/orkesterljud att komplettera med. Problemet är att det ska låta bra och vara superenkelt att hantera.
Som enkelheten hos ett elpiano typ KORG - SP250 men utan vägda tangenter. Gärna med högtalare men utan en massa "autokomp-med-lära-dig-spela-efter-noter-i-displayen" funktioner.
Funktionerna dribblar bara bort gubbsen när de ska spela live!

Vad ska jag leta efter?
Förslag?!

• Medlem
  • 2008-06-03 20:54

Oj. Jag skulle iofs rekommendera att byta elpianot till ett som har de efterfrågade ljuden också, eller köpa ett till om det är viktigt att kunna köra bägge sakerna samtidigt. Kanske är svårt att hitta elpianon utan vägda tangenter dock.

Problemet med frågeställningen är det det svårt att hitta den efterfrågade kombinationen vad jag vet. Man måste kompromissa på någon punkt, och jag tror nog att klaviaturet är enklast att kompromissa med här.

Kurzweil PC3

76 tangenter, halvviktade som lär gå bra även för piano (har själv en viktad 88:a)
Går att bära utan ryggskott
Har alla ljud som gubbar behöver (piano, elpiano, stråkar, pads)
Orgelsimulator (tonewheel) med 9 riktiga reglar som man kan ta på och dra runt även med grövre nävar

16 kategoriknappar för att hitta ljud (riktiga knappar som man kan trycka på med fingret):
Tryck på "Elpiano-knappen" så hoppar ljudlistan till elpianon
Tryck på "Stråkar" så hamnar du bland stråkljuden
etc

Favoritlista:
När du hittat dina favoritljud, skapa en "snabbvalssida" (Quick Access) för dessa. På varje sida kan du då lägga upp 10 ljud. När du sedan plockar fram den sida du behöver för låten (eller för spelningen) så får varje ljud en egen dedikerad knapp (en riktig knapp). Men en tryckning på ljudets knapp byter man till det ljudet.

Fråga på om du undrar!

Mvh,
Stefan
(Gubbe?)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-05 07:29

Alesis QS8 - matchar alla kriterierna utom på de inbyggda högtalarna.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-05 07:34

QS8 har ju vägda tangenter. Du kanske läste för snabbt? QS6 eller 7 skulle kunna funka dock, men Kurzweil-förslaget låter ju ypperligt annars. Annars kan en Roland Juno-D funka fint också, lite mer ny och välljudande.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-05 07:40

Jo, läste lite snabbt... segt i skallen idag...

1
Bevaka tråden