Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Media och Flash men ingen GPS i nästa iPhone enligt Zibri

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Stylus, Högre upplösning, vanlig 3,5mm TRS-plugg & GPS...

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-06-07 13:38
Ursprungligen av mjg:

Vad Iphone saknar är ljudinspelning, mms, dubbelfuktion på volymlnappen som kan fungera som kameraslutare, 5 Mpix kamera (mera behövs inte), optisk zoom och synkning av anteckningar.

Själv har jag ljudinspelning och skulle aldrig byta ned mig till en telefon som saknar ljudinspelning.

Jag tror givetvis inte en sekund att detta behov är stort - jag vet att jag är en liten, liten minoritet och alla som säger att ljudinspelning på en nalle är löjligt ger jag rätt utan att blinka.

Det står klart att herrn efter femito år i Taubes fotspår besitter spetskunskaper inom ämnet navigering. Något han överraskande nog inte tillförskansat sig under dessa år är vida vyer;

Själv använder jag enkom min systemkamera för att fotografera. Ändå har jag full förståelse för att de som varken har behov av, eller äger, en systemkamera tycker att det är användbart med kamera i mobiltelefonen.

Med ett öppet och "teknikpositivt" sinne inser man snabbt hur många dörrar som öppnas genom utbrett GPS-användande. Vi kör det jag kommer på spontant;

  • Viktigt meddelande till allmänheten; Varför ska Sveriges Radio basunera ut över hela landet att en fabrik brinner, när man kan nå de specifikt som befinner sig i området? Eller till och med de som angett i iCal att dom har ett kundmöte i närområdet senare under dagen?

  • Trafikinfo längs en inprogrammerad rutt är ingen nyhet. Däremot borde telefonen genom GPS-info och ett kartprogram kunna avgöra att du färdas snabbt nog för att sitta i en bil, att du färdas längs en väg - och dessutom vilken riktning du färdas i. Voila! Telefonen piper till i fickan och berättar att en olycka inträffat längre fram, utan att du ens berättat för telefonen var du ska.

  • Geotagging; Datorn berättar för dig var du tog bilden, istället för tvärt om.

  • Du letar parkering i en stad du inte känner till bra. Antag att staden i fråga har valt att publicera siffrorna fråndessa skyltarpå nätet. Din iPhone med inbyggd GPS letar snabbt upp närmsta p-hus med lediga platser och ger dig en vägbeskrivning dit. Inte nog med det så skickar du en över en vägbeskrivning så din vän i den andra bilen (som körde vilse på söder) hittar till din nuvarande position.

  • För att inte tala om vidareutveckling på smarta stöldskyddsystem till bilar, den där kantarelltäckta skogsgläntan du aldrig hittar, bortsprungna husdjur (stillastående föremål på stor väg = du behöver inte ens gå ut och leta) o.s.v.

Jag tror att nästa generations mobiltelefoner och datorer kommer bli mycket bättre på att automatiskt dra nytta av all information som idag bara passerar förbi - internet, position, bilder, samtalslistor, kalender, mail, sms, musiken vi lyssnar på, filmerna vi hyr och i princip allt vi gör - för att lära sig om våra vanor och beräkna vad som är på gång, utan att vi behöver knappa in all information.

Nu blev det ett långt och utsvävande inlägg, men kontentan av det hela;
GPS är defenitivt ett steg i rätt riktning. Dessutom hjälper det mig att hitta till restauranger, mjg!

Ursprungligen av nadell:

Själv använder jag enkom min systemkamera för att fotografera. Ändå har jag full förståelse för att de som varken har behov av, eller äger, en systemkamera tycker att det är användbart med kamera i mobiltelefonen.

Dum, riktigt dum, liknelse faktiskt. Behöver jag egentligen förklara?
en GPS är det rätt få som använder (om vi bortser från alla de som sitter monterade i bilar), en kamera används av nästan alla numera, och anledningen till att ha den är mobilen är bara för att den ska vara VÄLDIGT lätt till hands. Man ska kunna dra upp den snabbt när något man vill spara händer. Men den ersätter ALDRIG en vanlig kamera. Och det tror jag inte att någon mobilanvändare tror heller.

Eller för att göra det enkelt. Det går inte att göra liknelsen mellan dessa två produkter på det sättet!

Ursprungligen av nadell:

Med ett öppet och "teknikpositivt" sinne inser man snabbt hur många dörrar som öppnas genom utbrett GPS-användande. Vi kör det jag kommer på spontant;

  • Viktigt meddelande till allmänheten; Varför ska Sveriges Radio basunera ut över hela landet att en fabrik brinner, när man kan nå de specifikt som befinner sig i området? Eller till och med de som angett i iCal att dom har ett kundmöte i närområdet senare under dagen?

Vill du verkligen ge SR/Myndigheterna den insynen i ditt privatliv? Att kunna veta precis vart du är, vart du ska vara och när... Jag skulle aldrig ge någon okänd människa tillgång till min kalender, men du kanske litar blint på människans goda vilja?

Ursprungligen av nadell:
  • Trafikinfo längs en inprogrammerad rutt är ingen nyhet. Däremot borde telefonen genom GPS-info och ett kartprogram kunna avgöra att du färdas snabbt nog för att sitta i en bil, att du färdas längs en väg - och dessutom vilken riktning du färdas i. Voila! Telefonen piper till i fickan och berättar att en olycka inträffat längre fram, utan att du ens berättat för telefonen var du ska.

Det är underbart att såfort man hör något förslag på en förändring i en GPS eller i systemet. Så handlar förbättringen om något som har med bilkörning att göra. Jag förstår din tanke. Men jag tycker fortfarande inte att GPS har något i en mobil att göra.

Ursprungligen av nadell:
  • Du letar parkering i en stad du inte känner till bra. Antag att staden i fråga har valt att publicera siffrorna fråndessa skyltarpå nätet. Din iPhone med inbyggd GPS letar snabbt upp närmsta p-hus med lediga platser och ger dig en vägbeskrivning dit. Inte nog med det så skickar du en över en vägbeskrivning så din vän i den andra bilen (som körde vilse på söder) hittar till din nuvarande position.

Återigen en bra tanke..... för en GPS I BILEN!

Ursprungligen av nadell:
  • För att inte tala om vidareutveckling på smarta stöldskyddsystem till bilar, den där kantarelltäckta skogsgläntan du aldrig hittar, bortsprungna husdjur (stillastående föremål på stor väg = du behöver inte ens gå ut och leta) o.s.v

Halva grejjen med att plocka kantareller är att leta efter de =P

Ursprungligen av nadell:

Jag tror att nästa generations mobiltelefoner och datorer kommer bli mycket bättre på att automatiskt dra nytta av all information som idag bara passerar förbi - internet, position, bilder, samtalslistor, kalender, mail, sms, musiken vi lyssnar på, filmerna vi hyr och i princip allt vi gör - för att lära sig om våra vanor och beräkna vad som är på gång, utan att vi behöver knappa in all information.

Du menar ungefär som folk sa att Bluetooth skulle revolutionera allt i samhället?
Man skulle få upp dagens bioprogram när man gick förbi en biograf. Man skulle få akutella menyer och erbjudande från restauranger och butiker man passerade... Rakt in i mobilen och det skulle vara SÅ REVOLUTIONERANDE... Vad hände?
GPS känns onekligen som en hype som kommer lägga sig, eller vafan vet jag?
Folk blir ju bara dummare och dummare och snart kommer väl dagens ungdomar inte ens kunna läsa karta,

Ingår orientering fortfarande i grundskolan förresten?

Kanske ska vänta tills vi har ett eget navigationssystem här i Europa innan vi blir superberoende av det?

GPS eller ej

Med risk att bli totalt nermejad...

Precis som en kalender visar relationen mellan olika objekt längs en tidslinje så visar gps'en relationen mellan olika objekt geografiskt. Bara för att vi använder en kalender så har inte uttryck som "imorgon" eller "igår" ersatts av att prata i siffror, däremot så möjliggör ett datum strukturerad behandling av informationen (till exempel att jag och min sambos kalendrar kan synkroniseras).

På samma sätt så kommer "korsningen ringvägen/hornsgatan" fortfarande vara relevant medand en koordinat möjliggör en strukturerad hantering av exakt VAR korsningen ringvägen/hornsgatan ligger i förhållande till drottninggatan/kungsgatan... exempelvis "vänta så skickar jag en geotag", på samma sätt som kalendern.

Datat blir mer strukturerat/precist och risken att jag skickar min polare till helt fel del av stan minskar betydligt (om man verkligen är nitisk på korsningen ringvägen/hornsgatan så kan man få en koordinat från Lantmäteriet i valfritt format istället för att lita på min taskiga geotagg).

Nytta eller ej? Ni bestämmer...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-09 13:24
Ursprungligen av mackeswissman:

Kanske ska vänta tills vi har ett eget navigationssystem här i Europa innan vi blir superberoende av det?

Det är på gång.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-09 23:08

Hahah vad fel killen hade!!! WMV, Flash men ingen GPS!!! Heheh

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-10 09:09
Ursprungligen av azon:

Hahah vad fel killen hade!!! WMV, Flash men ingen GPS!!! Heheh

Ja men nu skriver han att han förutsåg allt riktigt. Den killen har ett problem tror jag.

//Rob

Ursprungligen av azon:

Hahah vad fel killen hade!!! WMV, Flash men ingen GPS!!! Heheh

Jepp, skönt att känslan att han bara snackade strunt visade sig stämma.

Ursprungligen av Robo-X:

Ja men nu skriver han att han förutsåg allt riktigt. Den killen har ett problem tror jag.

Mm, det känns som sista gången man ens orkar bry sig om vad han skriver överhuvudtaget.

Bevaka tråden