- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2003-06-07 18:49
Jag har en tid här och där försökt få reda på en del frågor jag känner att jag vill ha svar på innan jag kör igång på allvar utan att riktigt ha lyckas. Gör därför ett sista samlat försök på nytt. Tanken är alltså att föra över mina vinyl till CD.
Utrustning: Grammofon, RIAA-steg in i ett Audiophile 24/96.
Programvara idag: Spark LE.
1. Både ljudkort och RIAA-steget fungerar som de skall, jag tycker bara att in-nivån är onödigt låg. Den brukar ligga och skvalpa runt -6 istället för 0, kan inte få den högre, är det vad ni andra också brukar ha?
2. Det har blivit mig sagt att in-nivå runt -6 är vad man kan förvänta sig pga att vinyl har lägre dynamik, etc. och att det bara är att köra en normaliseringsplugg istället. Då frågar jag mig, vad är det ungefärliga lägstavärde man kan/bör ha för att normalisera? Man kan väl inte normalisera vilken ljudnivå som helst med bra resultat? Jag är i förvillelsen att ekvationen "skit in - skit ut" gäller?
3. Eftersom jag egentligen inte vet något om detta ämne känns det som att jag skulle vilja ha upp nivån om det går, och om det är någon idé? Skulle det fungera om man ex. satte en mixer före ljudkortet?
4. Om det är normalisera som gäller, när gör man det? Är det det sista man gör efter att ha kört eventuella ljudrestuareringsprogram såsom RayGun el. BIAS SoundSoap eller vad det hette?
5. Förslag på en bra normaliseringsplugg? Jag vet att Waves skall ha en, men jag tror det blir dyrt med tanke på vad deras plugg-samlingar kostar? Jag tänker försöka skaffa BIAS Peak VST studentlicens, är det någon som vet om Peaks' normaliseringsplugg är OK?
6. Jag kanske också behöver en ny brännare då jag hört att många äldre SCSI-brännare har svårt att fungera tillfredställande med Toast och Jaguar. Då undrar jag om det är någon reell skillnad på typ av brännare för audio-ändamål? Det finns ju vanliga "datorbrännare" vilka lär vara känsligare för "drop-outs" och dyligt för att de inte har samma felkorrigeringsmekanismer för audio som dedikerade audiobrännare???
Har kollat lite på CD-brännare som bara bränner audio. De verkar ju helt OK, slippa kopieringsskydd, sjyssta A/D - D/A omvandlare, digitalt in/ut, CD text etc., men är det värt besväret, får man "bättre" CDs med en sådan än med en "datorbrännare"? Går det bra med en "vanlig" brännare kan man väl lika bra köpa en intern Pioneer DVD-brännare som nu "reas" bort?
7. Jag har vid ett annat sammanhang fått höra att det skulle vara helt förkastligt att redigera ljud med lurar, oavsett vad man har för lurar. Dvs. man skulle aldrig få till samma ljudupplevelse som via ens studio monitorer. Fler som har samma uppfattning?
8. Tips på bra böcker i ämnet (inspelning, redigering, mastering etc.)? Alltid trevligt med en bra referens att slå i när man känner sig osäker eller vill pröva på något nytt. Helst på engelska.
9. Länktips?