Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

apple skryter

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

i senaste "Apple enews" som dimper ned i mejlboxen, skryter Apple:
"För tredje året i rad är Apple Care nummer ett i tidskriften Consumer reports"

det säger mer om den låga standarden på support i datorvärlden (åtminstone vad gäller konsumentsidan) än om Appple Care

Är du inte nöjd med supporten dom har givit dig då?

Jag kan inte annat än berömma Apple för deras lysande support, aldrig haft några problem, aldrig behövt vänta i nånn telefonkö direkt och allting man frågat om eller velat att dom ska ordna åt en har dom gjort utan något som helst tjaffs, och snabbt har det gått med.

• Medlem
  • 2003-06-07 20:03

Jag har bara varit i kontakt med Apples support en gång, och bättre support har jag aldrig fått.
Fast jag har hört en del skäckhistorier om deras support.

/majk

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-07 20:41

Jag har bara haft kontakt med dem i två fall. Den första gången var när jag hade köpt en blåvit G3 och skickade in kuponger och streckkoder till Apple för att få zipdrive + modem. Jag väntade i nästan ett halvår innan jag fick mina tillbehör, och under den tiden pratade jag ett antal gånger med den där danska supportkvinnan. Det dröjde månader innan något hände, men till slut fick jag två zipdrives och två modem. Hm. Allt löste sig mao, men det krävdes några samtal. Betyg: godkänt, med viss tvekan.

Det andra fallet var för ett par månader sedan när det blivit glapp i min ipod-fjärrkontroll. Jag ringde supporten där en hjälpsam kilel svarade. Till min förvåning damp en ny fjärr ner i min brevlåda ett par dagar senare. Betyg: med beröm godkänt!

Jag är i kontakt med Apple's support minst 3-4 gånger i månaden i olika ärenden. Jag är väldigt nöjd med den hjälp jag får. Vissa personer kan i och för sig vara lite paragrafyttrare men det går oftast att snacka sig till rätta med de.

En gång skulle jag felanmäla en trasig ibook. Airport-täckningen hoppade upp och ner som en jojo. Ett klart glapp eftersom jag hade provat att installera om system och bytt airportkort.
När jag ringer Apple supporten så säger killen i andra änden att:
- "eftersom du inte har Apple Care Protection på den datorn så måste jag ta betalt av dig om jag ska ge dig telefonsupport."

-"Jag behöver ingen telefonsupport, den behöver skickas till erat reparatonscenter, det är ett hårdvarufel" sa jag.

-"Jag vill ändå kolla om det kanske är ett mjukvaruproblem först, så därför måste jag ta betalt. Om det inte är ett mjukvarufel så får du pengarna tillbaka."

Då la jag på och ringde upp igen, pratade med en annan kille som genast skickade efter en låda.....

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-08 06:30

Jag fick grym hjälp av Apple Support när min skärm på en Pismo pajjade 2 månader efter att garanting gått ut. Först förlängd garanti och sen styrde de upp så att jag kunde lämna in den kostnadsfritt i Bangkok för lagning via kontakter mellan Apple Irland+Apple Singapore+ ÅF Thailand. Datorn var köpt i Sverige.

Helnöjd!

Fick min iBook fixad. Tog två dagar ner till Holland och tillbaka för att byta skärmen. Hur smidigt som helst!

Sen glömde de iofs att byta batteriet också.

Ciryon

Jag har haft min tiBook inne på lagning två gånger. Första gången var skärmen trasig och andra gången var det problem med bootning, vila osv. Båda gångerna tog det 48 timmar från det att datorn hämtades till dess att den åter stod på mitt skrivbord.

Andra gången bytte de dock ut hårddisken utan att jag hade bett om det. Synd på alla data som inte fanns med på senaste backupen...

Betyg: Med beröm godkänt (med förbehåll pga av hårddisksbytet)

• Oregistrerad
  • 2003-06-08 16:51

Tänk om Apple hade haft sitt reservdelslager i Sverige, då hade verkstäderna här också kunnat vara så snabba istället för att som nu behöva vänta tre dagar på reservdelar...

För min egen del har jag bara varit i kontakt med Apples support en gång, gällande hörlurarna till iPoden. Det var inga problem alls och det damp ner nya hörlurar i brevlådan efter några dagar.

Jag har dock också varit i kontakt med dem på andras bekostnad, gällande datorer som var DOA, glappade eller hade andra mer allvarliga problem. Inget strul då heller, det gick snabbt och smidigt att skicka iväg och få tillbaka grejerna.

Ibland kan man stöta på en grinig telefonist, men då är det bara att ringa igen och hoppas på att man får någon annan (lite frustrerande att stå i telefonkö bara för att höra samma person svara igen).

• Avstängd
  • 2003-06-08 19:04

Har haft kontakt med support ett antal gånger. Är mycket nöjd.
Mycket trevligt när man är Switcher.
När jag hade PCWIN så var det antisupport.
Företaget finns inte kvar längre.

Min erfarenhet är ren skit.
Min frus iBook (366) har en spricka i plasten som de skyllde på användaren. Sprickan är på ett ställe där det knappast kan uppstå av oaktsamhet. Dessutom har datorn knappt lämnat huset (hade en Duo en gång som jag hade med mig på massa platser, den sprack inte). Först sa de att den skulle skickas till Holland och det skulle kosta 300 euro, och där skulle de bedöma om det gick på garantin. En risk man knappast tar. Sen gick de med på att vi skulle skicka in ett foto på sprickan (ingen annan defekt på plasten eller skärmen). Efter att inte hört av sig på en månad (fast de påstod att de gjort det!) så meddelade de att det var användarens oaktsamhet som orsakat sprickan.

Skulle vilja säga att det är helt upp till Apples godtyckliga bedömning vad som är orsak. Men om inget syns på plasten runt skärmen, och sprickan sitter på ett icke rörligt ställe mellan två skruvar (Apples skruvar) så beror sprickan på spänning i/svaghet i materialet, enlig min mening.

Dessutom sas det ju om dasslocksmodellen av iBook att den var extra stötsäker (rund form, mer plast runt skärmen).

/Mikael

1
Bevaka tråden