Allt har nu löst sig. Vad som hände var att jag inte kunde avsluta (iallafall inte helt). Vid cmd - Q försvann fönster och menyrad men iconen i dockan var fortfarande aktiv och den låg kvar i popup fönstret för att byta program samt i listan för att tvångsavsluta.
Om man valde tvångsavsluta gav det inget resultat alls, testade kill -9 processID i terminalen utan resultat och när jag kollade i aktivitets hanteraren fanns inte itunes där. Helskumt, tidigare när detta hänt (för någon dag sedan) tröttnade jag och stängde av datorn. I går valde jag att posta här när problemet dök upp igen, sedan har datorn stått på över natten och i morse var itunes avslutat, skumt. Tidsintervallet när jag hadde koll på detta i går kan kanske ha varit 5-6 timmar eller något sådant utan att programmet avslutades helt. Nu avslutas det däremot direkt när man kör cmd - Q, vet inte vad som hände. Jag la över typ 1.5 gig filer från en annan dator i itunes biblioteket nyligen kan kanske ha haft med det att göra, någon process i bakgrunden eller något sånt kanske.
Nu funkar det ju ialla fall så jag har förlåtit apple