Tack för berömmet.
Om du vill göra layouten (formateringen, presentationen av dina data) i ett annat program som tex Excel, så har du ingen nytta av att göra samma sak i FileMaker först.
Du kan däremot spara den rapporten du har i FileMaker som PDF-fil direkt från FileMaker, du kan komplettera layouten med bilder på produkter, produktdata, diagram och annan information, du kan maila den direkt inifrån FileMaker, du kan göra massor med saker med dina data, så vad är det du vill åstadkomma med Excel?
Men om du har data i FileMaker och behöver få ut dem i en annan form (vilken form som helst), så kan FileMaker alltid användas för det. Regeln är att om du väl har fått in data i FileMaker så kan du få ut dem i vilken form du vill.
Hur du gör använder FileMaker för att formatera om data
Du behöver bara göra ett antal relationer, beräkningsfält mm för att kunna stöpa om dina data till denna nya form, och sedan när du har en tabell med rätt "struktur" så är det bara att spara den som Excelfil.
Så börja med en ny tabell som får heta Produkter. Skapa en post per produkt i den. Du kan göra det lättare för dig genom att tex importera dina kvitton till den också, sedan utesluta en post per produkt och radera de som är kvar, då har du ju kvara en post per produkt. Det finns även andra mer komplicerade metoder att hitta och radera dubbletter, fråga om det om du behöver.
Nu har vi en Produkttabell alltså.
Nästa steg är att få fram försäljningssumman per säljare, för att göra det behöver vi tre saker:
Ettstatiskt fält i Produkter som innehåller säljarens namn och produktens namn. Fältet kan heta: Rel_Säljare_Ola(textfält med automatiska data, som innehåller Ola, Jessica, Lisa och produktens namn. Detta är ett beräkningsfält, resultat Text och beräkningen ser ut så här: Säljare & Produkt.
Ettstatiskt fält i Kvitton som också innehåller Säljarens namn och Produktens namn. Det kan heta Rel_Säljare_Produkt. Detta är ett beräkningsfält, resultat Text och beräkningen ser ut så här: Säljare & Produkt.
Enrelation mellan Produkter och Kvitton, baserat på det fältet ovan, som kopplar ihop säljare (Produkter) med säljare (i kvitton). Jag döper mina relationer på formen, tabellen jag står i _ tabellen jag tittar mot _ fältet jag använder i relationen, så det här borde heta Produkter_Kvitton_Säljare_Ola
Ettberäkningsfält per säljare som använder sig av en statistikfunktion i Filemaker som heter Sum, som summerar alla priser baserat på relationen. Beräkningen blir så här: Sum(Produkter_Kvitton_Säljare::Summa) och fältet kan heta tex Summa_Säljare_Ola
Har du fem säljare, så behöver du alltså fem statiska fält med säljarens namn, fem relationer och fem beräkningsfält.
Avslutningsvis behöver du även en layout med dessa fyra fält:
Produkt
Summa_Säljare_Ola
Summa_Säljare_Jessica
Summa_Säljare_Lisa
Tabordningen (hur du tabbar mellan fälten), avgör kolumnernas ordning i Excel, även vilka fält som finns i denna layout avgör vilka kolumner det blir i Excel.
Sedan är det bara att välja Arkiv > Exportera när du står i den nya layouten och vips så har du dina data i Excel formaterade på ungefär samma sätt som i FileMaker.