Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Okej. Hittat roten till problemet. Massa iMovie filer osv som jag beräknade på runt 5gb tex när det låg på 27gb. Dags att rensa lite filer kanske.

Chilla ner attityden, acke

Senast redigerat 2008-06-23 21:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 21:59
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Chilla ner attityden, acke

Aldrig i livet.
Däremot kan jag ge dig ett tips på ett program som listar vad alla sakers storlek. Känns onödigt att köpa ett sådant här program men demon funkar bra.
id-design, inc. | WhatSize

Ok tack med programtipset. Läste på macupdate att gamla versioner var gratis, så har nu iaf version. 10.3.9.2

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-25 08:22
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Ok tack med programtipset. Läste på macupdate att gamla versioner var gratis, så har nu iaf version. 10.3.9.2

Var hittar du den?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Var hittar du den?

Yes!!

WhatSize 10.3.92 software download - Mac OS X - VersionTracker

Ursprungligen av Yes:

Var hittar du den?

Yes!!

TinyApps.Org : OS X

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-25 09:09

Tnx!
Letade där men hittade inte. Tur att du kan.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-25 09:13

Hm, kommer bara senaste versionen?

Yes!!

Annars finns ett bra verktyg som heter OmniDiskSweeper som inte kostar något att använda. För 15 dollar får du en knapp för att ta bort filer, men klarar du dig utan den så går det lika bra att använda.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-28 12:46

Här är förklaringen till varför Snow Leopard tar mindre plats.

Tydligen kommer man kunna förhansvisa videos osv i Snow Leopard. Vettefan om jag tycker det är en smart ide själv dock.

Ikonuppspelning i Snow Leopard - MacWorld

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-23 19:42

Även Tiger innerhåller dessa designable.nib s. Testade ta bort dem nyss, får se om jag lyckas komma in i osx efter omstart

Nu börjar det röra på sig lite igen. Äntligen ny Finder?

AppleInsider | Apple's Snow Leopard to sport Cocoa Finder and ImageBoot

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 18:16

Hur pass mycket skiljer Carbon och Cocoa idag? Vet att det var ganska mycket men att de kommit närmare varandra på senare år.
Är väl naturligt att Finder skrivs om i Cocoa nu när Apple inte lägger ned 1 sekund till på Carbon.

Man är ju nyfiken på vad som kommer i Mac OS X 10.6 nu när de sagt att det inte ska komma så många nya funktioner utan fokusera på befintliga funktioner.

Ursprungligen av acke:

Hur pass mycket skiljer Carbon och Cocoa idag? Vet att det var ganska mycket men att de kommit närmare varandra på senare år.
Är väl naturligt att Finder skrivs om i Cocoa nu när Apple inte lägger ned 1 sekund till på Carbon.

Ja speciellt när inte 64-bitars stöd kommer till Carbon längre. Sen betyder verkligen inte det att Findern blir bättre; Cocoa har aldrig känts som en magisk lösning som kommer att fixa Findern, snarar behövs ett nytänk på annan nivå än val av programmeringsmiljö.

Ursprungligen av acke:

Hur pass mycket skiljer Carbon och Cocoa idag? Vet att det var ganska mycket men att de kommit närmare varandra på senare år.
Är väl naturligt att Finder skrivs om i Cocoa nu när Apple inte lägger ned 1 sekund till på Carbon.

Det skiljer lika mycket idag som tidigare. Jag vet inte riktigt vad du menar med att de skulle ha kommit närmare varandra. Det är åtminstone inget som jag har märkt.

Jag har väldigt svårt att se någon teknisk fördel med att skriva om Finder till Cocoa. Jag tvivlar t. ex. på att Finder gör några större beräkningar med så stora heltal att de skulle vinna något med stödet för 64-bit.

Däremot kan jag tänka mig att delar av Finder är kvar sedan tio år tillbaka och att de inte är nöjda med dessa idag. Därför vill de bygga en helt ny Finder och väljer då Cocoa. Kanske vill de ha lättare för att dela kod mellan olika program. Kanske kommer de i framtiden att lägga till något helt fantastiskt i Cocoa och vill förbereda sig genom att ha så många program som möjligt klara för det.

Jag tror inte att de bara bygger om Finder till Cocoa för att de känner för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 13:30
Ursprungligen av Marcus K:

Det skiljer lika mycket idag som tidigare. Jag vet inte riktigt vad du menar med att de skulle ha kommit närmare varandra. Det är åtminstone inget som jag har märkt.

Jag menar att när Mac OS X var nytt fanns det flera saker som man inte kunde göra i Cocoa som man kunde göra i Carbon och vice versa. Vad jag har läst mig till så har de närmat sig varandra. Inte i sättet att programmera utan då i funktoner.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag har väldigt svårt att se någon teknisk fördel med att skriva om Finder till Cocoa. Jag tvivlar t. ex. på att Finder gör några större beräkningar med så stora heltal att de skulle vinna något med stödet för 64-bit.

Sant om 64-bit. Jag har hört att det finns fördelar med en Cocoa-Finder men att Classic-kompatibiliteten och PPC har gjort att man väntar med det.

Ursprungligen av Marcus K:

Däremot kan jag tänka mig att delar av Finder är kvar sedan tio år tillbaka och att de inte är nöjda med dessa idag. Därför vill de bygga en helt ny Finder och väljer då Cocoa. Kanske vill de ha lättare för att dela kod mellan olika program. Kanske kommer de i framtiden att lägga till något helt fantastiskt i Cocoa och vill förbereda sig genom att ha så många program som möjligt klara för det.

Precis, om de till och börja med ha bort Carbon så kan de ju inte sitta med massor med Carbon program själva. Därför kommer FCS 3 bara innehålla Cocoa-program. Har en källa på det men kan inte säga vem så ni får tro mig om ni vill. Besides, inte som att det är så konstigt direkt.

Att inte Apple lyckats klämma in fullt Exchange-stöd - t.ex. Active Sync - föränn nu med Snöleoparden är besynnerligt. Apple är verkligen ett skumt företag ibland - man förstår ofta inte deras premisser. Ibland framstår dom som korkade. Imbecilla.
Om dom verkligen vill sälja fler Macar till företag och instutioner så är fullt Exchange-stöd ett måste. Detta borde dom ha fixat i Panther redan.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-17 19:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Att inte Apple lyckats klämma in fullt Exchange-stöd - t.ex. Active Sync - föränn nu med Snöleoparden är besynnerligt. Apple är verkligen ett skumt företag ibland - man förstår ofta inte deras premisser. Ibland framstår dom som korkade. Imbecilla.
Om dom verkligen vill sälja fler Macar till företag och instutioner så är fullt Exchange-stöd ett måste. Detta borde dom ha fixat i Panther redan.

Problemet med ett exchange-stöd kan ju vara för att Microsoft inte gett full access till Exchange förrän nu när de öppnat protokollet lite. Innan dess fick man bara kommunicera med WebDAV-lösningen de kör med för webbgränsnittet av exchange vilket har varit begränsat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 20:40
Ursprungligen av Sidde:

Problemet med ett exchange-stöd kan ju vara för att Microsoft inte gett full access till Exchange förrän nu när de öppnat protokollet lite. Innan dess fick man bara kommunicera med WebDAV-lösningen de kör med för webbgränsnittet av exchange vilket har varit begränsat.

Fast Apple har ju licensierat Exchange-stöd i och med Mac OS X 10.6. Menar du att de inte skulle kunna ha gjort det tidigare?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-17 20:56
Ursprungligen av acke:

Fast Apple har ju licensierat Exchange-stöd i och med Mac OS X 10.6. Menar du att de inte skulle kunna ha gjort det tidigare?

Jag vet inte hur deras avtal ser ut, men tidigare kunde ingen förutom Microsoft göra en bra implementering mot Exchange. Idag tillåts kommunikation på fler plan än via WebDav. Men Apple kanske kunnat deala till sig bättre stöd förr också, det vet jag inget om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 21:41
Ursprungligen av Sidde:

Jag vet inte hur deras avtal ser ut, men tidigare kunde ingen förutom Microsoft göra en bra implementering mot Exchange. Idag tillåts kommunikation på fler plan än via WebDav. Men Apple kanske kunnat deala till sig bättre stöd förr också, det vet jag inget om.

Nej det vet väl antagligen bara Apple och MS.
Vad jag menar är att vi får förutsätta att den funktionen som kommer i Mac OS X 10.6 kommer att fungera fullt och fläckfritt. Jag har svårt att tro att MS missar ett tillfälle att tjäna pengar så nog funkar det bättre för företag som licensierat stöd än för de som använder sig av webdav. Men vad vet jag.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-17 20:24

Nu i och med att de nya MBP har dubbla grafikkort så undrar jag om inte Apple har lite grafiktrix i rockärmen för snöleoparden.

Vad tror ni?

Det finns en hel del buggar i Finder som kanske har uppstått på grund av krångliga fullösningar i Carbon som skulle kunna göras mycket enklare med Cocoa. Jag hoppas i alla fall på en buggfri Finder med ett par nya funktioner, det är en bra början (även om denna början borde kommit för länge sen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 15:30

En sidodiskussion kanske men jag har inga problem alls med Findern. Om den kan bli bättre på att hantera flera saker samtidigt (sega servers) och kanske fungera bättre för program blir jag glad. Men jag har inte så många klagomål i stort. Skulle verkligen inte vilja att Findern blir ett allt-i-ett-program a la, Windows Explorer eller Path Finder.

Ursprungligen av acke:

En sidodiskussion kanske men jag har inga problem alls med Findern. Om den kan bli bättre på att hantera flera saker samtidigt (sega servers) och kanske fungera bättre för program blir jag glad. Men jag har inte så många klagomål i stort. Skulle verkligen inte vilja att Findern blir ett allt-i-ett-program a la, Windows Explorer eller Path Finder.

Jag söker förvisso sällan i findern, använder spotlight till det och är väl knappast någon avancerad "sökare", men jag är skitglad för Leopards finder. Kolumnvyn äger!

Även om jag hört många klaga på vissa funktioner har Finder's "brister" iallafall inte påverkat mig (ännu). Men det är väl bra att de ser över en så viktig del över operativsystemet, hoppas att det blir lika enkelt som alltid bara.

bättre drivrutiner för grafikkorten, så man får lite mer prestanda när man spelar skulle jag gärna se

Ursprungligen av cyprox:

bättre drivrutiner för grafikkorten, så man får lite mer prestanda när man spelar skulle jag gärna se

Är det inte snarare så att Apple borde fixa bättre grafikkort (som de gjort i nya MacBook t.ex)? Eller är det en allmän sanning att grafikkort underpresterar i nuvarande OS X?

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Är det inte snarare så att Apple borde fixa bättre grafikkort (som de gjort i nya MacBook t.ex)? Eller är det en allmän sanning att grafikkort underpresterar i nuvarande OS X?

Vet inte om det är drivrutinerna eller spelen som är dåliga, men de flesta spel flyter bättre i windows än osx

Bevaka tråden