Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har pedantskött min telefon. Trots detta så har jag inte lyckats undvika repor
på den gråa baksidan. Det räcker med att det ligger en "brödsmula" på bordet och att man
lägger telefonen ovanpå så blir det repor =P

den kanske kör en liknande plast på baksidan som på skärmen? för den blir inte repa så lätt va? såg något test där de tryckte p allt de hade med nycklar och repade ändå inte skärmen... sedan är jag fundersam över prisen, när jag först såg 199$ dollar blev jag överlycklig med kom sedan på att det kan ju fortfarande innebära att jag först ska betala denna summan och sedan kanske betala 300kr i månaden... jag hade ju lixom hoppas på köpa ut mobilen för än 1 kr och sedan betala 2-300kr i månaden. men nu är det la bara drömmar...

Ursprungligen av Ollebro:

den kanske kör en liknande plast på baksidan som på skärmen? för den blir inte repa så lätt va? såg något test där de tryckte p allt de hade med nycklar och repade ändå inte skärmen... sedan är jag fundersam över prisen, när jag först såg 199$ dollar blev jag överlycklig med kom sedan på att det kan ju fortfarande innebära att jag först ska betala denna summan och sedan kanske betala 300kr i månaden... jag hade ju lixom hoppas på köpa ut mobilen för än 1 kr och sedan betala 2-300kr i månaden. men nu är det la bara drömmar...

Skärmen är iofs inte plast överhuvudtaget.
Den är i glas.

Ursprungligen av theplague:

Skärmen är iofs inte plast överhuvudtaget.
Den är i glas.

omg, jag har missat något:p

Kommer iphone att speedbumpas lite då och då tror ni? Kan det vara så att den kan hårdvarumässigt förbättras (bortsett från större minne) utan att det blir ett stort PR-yippo?
De som vill ha en iphone med bättre kamera etc, kanske vill vänta och se om apple släpper den telefonen. Eller skulle de inte göra så förens om typ ett år? vad tror ni?

Ursprungligen av Patric08:

Kommer iphone att speedbumpas lite då och då tror ni? Kan det vara så att den kan hårdvarumässigt förbättras (bortsett från större minne) utan att det blir ett stort PR-yippo?
De som vill ha en iphone med bättre kamera etc, kanske vill vänta och se om apple släpper den telefonen. Eller skulle de inte göra så förens om typ ett år? vad tror ni?

Vad ska man svara på det?
Utökad minnekapacitet, ja.
Andra hårdvaruändringar = ny telefon.

Ursprungligen av theplague:

Vad ska man svara på det?
Utökad minnekapacitet, ja.
Andra hårdvaruändringar = ny telefon.

Precis, då snackar vi ny telefon va? Och den kommer inte komma på ett bra tag antar jag.

det kanske inte är så farligt ändå, tittar man på telia finns det ju som sagt massor av telefoner med massor av olika typer av abonnemang och tittar jag på tex nokia N95 med 8gb inbyggt kostar den 6 600kr utan abonemang, och om nu det är möjligt för mig att få dem med abonnemanget "telia mobil 99" för 299kr i månaden och en engångsavgift på ca 700kr kan jag knappast tänka mig att iphonen med sitt pris på 200dollar kommer bli dydare än det. så den kanske är möjligt ändå med en engångsavgift på 1kr och 200 i månaden! yippey!

Ursprungligen av Ollebro:

det kanske inte är så farligt ändå, tittar man på telia finns det ju som sagt massor av telefoner med massor av olika typer av abonnemang och tittar jag på tex nokia N95 med 8gb inbyggt kostar den 6 600kr utan abonemang, och om nu det är möjligt för mig att få dem med abonnemanget "telia mobil 99" för 299kr i månaden och en engångsavgift på ca 700kr kan jag knappast tänka mig att iphonen med sitt pris på 200dollar kommer bli dydare än det. så den kanske är möjligt ändå med en engångsavgift på 1kr och 200 i månaden! yippey!

Nja, nu ska vi inte glida iväg allt för långt i drömmarna...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-10 10:13
Ursprungligen av Ollebro:

så den kanske är möjligt ändå med en engångsavgift på 1kr och 200 i månaden! yippey!

drömma kan man ju...

Så, nu har även jag sett keynoten och läst om nyheterna, men jag inte hunnit läsa allas kommentarer ännu. Totalt sett verkar saker och ting bra, jag tror att firmware 2.0 ser ut att bli en riktig hit och ser fram emot det. Några kommentarer om keynoten:

Jag blev inte förvånad över...
...3G och GPS i iPhone
...Mobile Me och me.com
..."Snow Leopard" som kodnamn
...all fokusering på iPhone och speciellt SDK och programmen (det är ju WWDC trots allt).

Jag blev positivt förvånad över...
...över prissänkningen, funderar på om dom bara luras och tar ut det via abonnemanget eller verkligen på allvar sänker totalkostnaden.
...den snabba lanseringen i Sverige, redan 11 juli.

Jag blev negativt förvånad över...
...ingen satsning på videosamtal (känns väldigt Apple att satsa på det, med iSight och iChat AV osv)
...ingen bättre kamera
...överhuvudtaget få förändringar efter ett helt års utveckling

När det gäller MMS som många diskuterat här i tråden så ser jag de som en mjukvarufunktion och eftersom firmware 2.0 till stora delar redan är känt och inte innehåller MMS så hade jag inte väntat mig det. Men det finns inget som hindrar att Apple lägger in det i framtiden, det är ju ingen tvekan om att Apple lyssnar till vad kunderna vill ha.

När det gäller den nya push-servicen istället för bakgrundsprocesser så verkar det spontant som en mycket bättre lösning och det var kul att Apple tagit till sig önskemålet men inte utformat det som en del ville (dvs genom att tillåta vanliga bakgrundsprocesser).

Det blir en spännande sommar och höst i iPhone-världen och om någon råkar köpa en iPhone 3G för mycket så... *blink* *blink*

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-10 10:23
Ursprungligen av Adrian B:

Jag blev positivt förvånad över...
...över prissänkningen, funderar på om dom bara luras och tar ut det via abonnemanget eller verkligen på allvar sänker totalkostnaden.

Jag tror det är allvar. Tänk vilka pengar Apple istället kommer att tjäna på AppStore om iPhone säljer stort på allvar... AppStore kan inte dra in pengar om inte iPhone får en betydande marknadsandel (inte bara inom det relativt lilla smartphone-segmentet, utan totalt sett).

Om Apple lyckas få folk att köpa iPhone på en helt annan skala än vad någon förväntar sig (typ iPod Nano jmf. iPod Classic) så kommer AppStore vara världens jävla guldgruva (och till skillnad från iTMS så har de ingen skivindustri som stretar emot hela tiden).

Köp Apple-aktier, gott folk, för det här är början på något väldigt stort.

Ursprungligen av Jogin:

Jag tror det är allvar. Tänk vilka pengar Apple istället kommer att tjäna på AppStore om iPhone säljer stort på allvar... AppStore kan inte dra in pengar om inte iPhone får en betydande marknadsandel (inte bara inom det relativt lilla smartphone-segmentet, utan totalt sett).

Om Apple lyckas få folk att köpa iPhone på en helt annan skala än vad någon förväntar sig (typ iPod Nano jmf. iPod Classic) så kommer AppStore vara världens jävla guldgruva (och till skillnad från iTMS så har de ingen skivindustri som stretar emot hela tiden).

Jo, men det är ändå inte likt Apple att konkurrera så aggressivt med priset. iPod blev ju en hit trots ett rätt högt pris (dock sällan högre än konkurrenternas ändå). Antingen så har Apple fått ner produktionskonstnaderna så dom kan ha lite marginaler ändå, eller så offrar dom marginalerna för att få ut telefonen.

Men då sätter dom också ribban för framtida priser, så jag låter nästan åt att dom ändå tjänar pengar på telefonen, efter prissäkningen. Med tanke på de rätt små förändringarna i telefonen så kanske dom lyckats hålla nere kostnaderna extra mycket.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-10 13:33
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, men det är ändå inte likt Apple att konkurrera så aggressivt med priset.

Inte när det är hårdvaran de tjänar pengar på. I detta fall försöker de däremot lansera en plattform, och där är sålda enheter och marknadsandelar det absolut viktigaste. Känns ovant jämfört med deras Mac-affärside, men detta är något helt annorlunda.

Ursprungligen av Jogin:

Inte när det är hårdvaran de tjänar pengar på. I detta fall försöker de däremot lansera en plattform, och där är sålda enheter och marknadsandelar det absolut viktigaste. Känns ovant jämfört med deras Mac-affärside, men detta är något helt annorlunda.

Mm, det är nog så det ligger till. Men på sikt tror jag målet ändå är att fortsätta tjäna pengar på att sälja hårdvaran och att få plattformen att växa är en del av det målet. Men det är helt klart att Apple vill vara med på både tjänstebiten (Mobile Me) och digital försäljning (iTunes Store/App Store) utöver hårdvarubiten.

  • Medlem
  • 2008-06-10 10:29
Ursprungligen av Adrian B:

...ingen satsning på videosamtal (känns väldigt Apple att satsa på det, med iSight och iChat AV osv)

Det tycker jag också är väldigt förvånande. Det är inte många 3G-mobiler som inte har stöd för videosamtal, och vad jag förstår kan jag inte ens spela in film med min iPhone 3G - stämmer det?

Märkligt och den största (och kanske den enda) nackdelen på min lista.

ja, jag måste drömma när man är fattig som jag är

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 10:30

Jogin: Det var precis min tanke när jag kollade på keynoten inatt... det där är en riktig guldgruva. App Store kan nog snarast jämföras med en sedelpress för apple.

Ursprungligen av Trineo:

Jogin: Det var precis min tanke när jag kollade på keynoten inatt... det där är en riktig guldgruva. App Store kan nog snarast jämföras med en sedelpress för apple.

Jag tror man ska se App Store det som en sedelpress för utvecklare i första hand. Efter att ha läst vad de som är lite mer insatta i ämnet skriver så verkar det som att Apples 30 procent för infrastruktur, hosting, betallösningar osv är ett rätt schyst pris faktiskt. Så jag tror det kan bli en sedelpress för utvecklare faktiskt, en chans att nå ut till kunder på ett helt nytt sätt.

Däremot blir det ju en sedelpress indirekt, då det säljer fler iPhones åt Apple, det kanske var det du menade?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-10 11:22
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror man ska se App Store det som en sedelpress för utvecklare i första hand. Efter att ha läst vad de som är lite mer insatta i ämnet skriver så verkar det som att Apples 30 procent för infrastruktur, hosting, betallösningar osv är ett rätt schyst pris faktiskt. Så jag tror det kan bli en sedelpress för utvecklare faktiskt, en chans att nå ut till kunder på ett helt nytt sätt.

Däremot blir det ju en sedelpress indirekt, då det säljer fler iPhones åt Apple, det kanske var det du menade?

Jag tror han menade att Apple tjänar lite också förutom hosting och annat så är det kanske 5%-10% ren förtjänst. Vad som är bra är för utvecklare är att få en plattform att skriva sina program för och samtidigt lätt att distribuera programmen. Just nu fungerar det inte så bra.

Angående Apples prispolitik så tror jag de blev tvungna att sätta priset lägre. Konkurrensen är stenhård på mobil marknaden och Apple märkte att den första pris modellen inte fungerade. Det är därför som Apple har satt ett rätt aggressivt pris även om dom säljer den med liten marginal så hoppas dom på att AppStore ska dra in dom stora pengarna i längden. iTunes music store är en extra plus.

Fast jag tror Apple skulle sälja ännu fler telefoner om dom inte valde att låsa telefonen. Olåst iPhone skulle nog bli en otrolig succé men Apple nöjer sig kanske med 10 miljoner iPhone i år.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Angående Apples prispolitik så tror jag de blev tvungna att sätta priset lägre. Konkurrensen är stenhård på mobil marknaden och Apple märkte att den första pris modellen inte fungerade. Det är därför som Apple har satt ett rätt aggressivt pris även om dom säljer den med liten marginal så hoppas dom på att AppStore ska dra in dom stora pengarna i längden. iTunes music store är en extra plus.

Apples försrpång ligger ju i att dom redan har en fungerande plattform för digital försäljning genom iTunes. Dom andra mobiltillverkarna måste klia sig i huvudet nu.
Hur många har köpt programvara genom en "SonyEricsson Store"? Jag lyckades iofs uppdatera min gamla SE K750 gemom morsans PC, men det var efter mycket krångel med SE:s Java-baserade uppdateringsklient.

Apple kommer kunna ta betalt för framtida uppgraderingar av operativsystemet tack vare sin fungerande plattform. Bara en sådan sak, helt plötsligt blir telefonens operativ intressant.

Tror Apple går en ännu ljusare framtid till mötes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 11:22

Dags att kolla tillbaka och se om detta var en sedelpress för Apple som jag förutspådde eller om det som andra tror bara täcker hostingen.

Så mycket säljer App Store - IDG.se
***
Som vi tidigare berättat verkar det dock även gå bra för de som säljer sina program via butiken. Genomsnittlig omsättning per dag har legat på en miljon dollar, avslöjade Apple-chefen. Detta innebär att Apple tjänar cirka 9 miljoner dollar i månaden redan den första månaden sedan lanseringen, medan de många tredjepartsutvecklarna får in 21 miljoner.
***

Känns som att de får in klart mer än vad det kostar att driva App Store.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-11 12:13
Ursprungligen av Trineo:

Dags att kolla tillbaka och se om detta var en sedelpress för Apple som jag förutspådde eller om det som andra tror bara täcker hostingen.

Ja det var väl rätt väntat — nio miljoner dollar i månaden är väl ingen enorm guldgruva än så länge, men det lär väl bara bli mer i takt med att fler skaffar iPhone.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-10 10:43

Nån som lagt märke till att det står fel på svenska iPhone-sidan? Apple - iPhone - Funktioner iPhone G3 ska väl vara 3G, eller?

Hmm...Lite besviken är jag allt. Glad för prissäkningen som är helt otrolig, glad för appstore (men det visste vi ju tidigare iofs) glad för GPS men resten av mjukvaruförbättringarna känns nästan som en självklarhet rent funktionsmässigt.
Tyckte jag själva telefonen var snygg, spelar dock stor roll vilken känsla det kommer vara i själva plaststycket på bak på telelfonen.

Det som dock är viktigast för mig får jag nog trots allt säga är kontantkort.

Kanske en dum fråga - men visst har GPS-funktionen ingenting med abbonemang att göra? Dvs, om den nu kommer i någon form av kontantkortsformat så kan jag köpa den, köpa något GPS-program via appstore och sedan använda till fullo? Så borde det väl vara tycker jag...

Tror ni inte att det finns en chans för en dubblad lagringskapacitet inom snar framtid? Tog väl inte många månader innan 16gb modellen kom?

Eller att de släpper en bättre, dyrare variant senare under året?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-10 11:09
Ursprungligen av jacoblo33:

Tror ni inte att det finns en chans för en dubblad lagringskapacitet inom snar framtid? Tog väl inte många månader innan 16gb modellen kom?

Eller att de släpper en bättre, dyrare variant senare under året?

iPhonen släpptes nyss så nu kommer det nog att dröja minst ett halvår innan det kommer något nytt (förmodligen först efter MacWorld '09).

//Rob

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-06-10 11:15

Jag tycker att John Gruber som vanligt sätter fingret på vad som är den egentliga nyheten från igår...
Daring Fireball - Twice as Fast, Half the Price

Citat:

The physical phone is not the story. A year from now, the iPhone 3G will be replaced by another new model. The platform is the story. Platforms have staying power, and, once entrenched, are very hard to displace.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 11:00

Dubbel minnesmängd tror jag kommer ganska snart ja... däremot en bättre dyrare variant tror jag är minst 6 månader bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 11:19

Adrian B: Nope, jag tänker på Apple och att sedelpressen faktiskt är att jag tror de 30% täcker infrastrukturen och betalmodellen ganska snart och ger en sjysst vinst när företag som Facebook / Google / Tomtom / Garmin osv osv osv hittar på apps som de tar betalt för och dessa kommer köpas av närmre 10 miljoner användare.
För räknar man lite på det, om alla iPhone användare köper ett program/spel för $10 så betyder det $18 miljoner till Apple... och det är på de 6 miljoner sålda iPhones i dagsläget enbart. Och som sagt, det är om varje användare enbart köper ett spel/program... jag tror många kommer köpa minst tre program när app store släpps och får ett hyffsat bibliotek av program.

Bevaka tråden